Biuro prasowe Ford Polska

Jak przyspieszyć rozwój firmy: drapieżny Ford Pro Electric SuperVan o mocy 2000 KM podnosi napięcie

Ford otwiera dziś elektryczny rozdział w historii legendarnej serii Supervan, prezentując podczas Festiwalu Prędkości Goodwood 2022 w Wielkiej Brytanii wyczynowego Electric SuperVana Forda Pro.

  • Ford Pro Electric SuperVan to w pełni elektryczny model demo, zainspirowany nowym E-Transitem Custom, prezentujący możliwości pojazdów elektrycznych Ford Pro
  • Zawieszenie i hamulce opracowane na potrzeby sportów motorowych muszą sprostać parametrom jednostki napędowej o mocy 2000 KM. SuperVan jest również wyposażony w system łączności Ford SYNC, możliwość wyboru indywidualnych trybów jazdy i w układ hamowania regeneracyjnego
  • Przyciągający spojrzenia pojazd zadebiutuje na Festiwalu Prędkości w Goodwood w Wielkiej Brytanii. Za kierownicą zasiądzie Romain Dumas, uczestnik wyścigu Le Mans, bijący rekordy w rywalizacji pojazdów elektrycznych

Ford Pro Electric SuperVan w pełni wykorzystuje potencjał napędu elektrycznego i rozbudowanych systemów łączności, prezentując najwyższe osiągi spośród wszystkich samochodów dostawczych Forda i podkreślając ogromne zaangażowanie firmy w elektryfikację.

Cztery silniki elektryczne, akumulator chłodzony cieczą o pojemności 50 kWh oraz specjalnie opracowany układ kontroli mocy generują około 2000 KM, co przekłada się na przyspieszenie 0-100 km/h poniżej dwóch sekund. Pojazd wyróżniają nie tylko osiągi, uzyskane m.in. dzięki specjalnie skonstruowanemu podwoziu, przygotowanemu do jazdy po torze, które korzysta z podzespołów znanych z niedawno zaprezentowanego modelu E-Transit Custom 1 – pierwszej w pełni elektrycznej wersji najlepiej sprzedającego się samochodu dostawczego w Europie. 2,3 W kabinie znajdziemy obsługiwany z poziomu ekranu dotykowego system SYNC Forda 4, znany z seryjnych modeli marki, a także dodatkowe systemy, umożliwiające kontrolę ponadprzeciętnych możliwości elektrycznego SuperVana.

Rozbudowane systemy oparte na komunikacji z siecią dostarczają kierowcy informacji i umożliwiają transmisję danych w czasie rzeczywistym, co pozwala na zdalne zarządzanie pojazdem i zwiększenie jego efektywnego wykorzystania, podobnie jak zintegrowane usługi Forda Pro, które mogą podnosić produktywność ponad 125 000 klientów w całej Europie. Samochód daje możliwość wyboru trybu jazdy, posiada również układ hamowania rekuperacyjnego, podobne do stosowanych w pojazdach elektrycznych produkowanych przez Forda.

Imponujący, w pełni elektryczny pojazd demonstracyjny został opracowany z zachowaniem ścisłej tajemnicy przez Ford Performance oraz firmę STARD z Austrii, specjalizującą się w przygotowaniach samochodów z napędem elektrycznym do rajdów i wyścigów, a projekt nadwozia wykonał zespół Ford Design z Kolonii w Niemczech.

„Wprowadzamy SuperVana w XXI wiek, dając mu 2000 KM mocy generowanej przez w pełni elektryczny napęd, co gwarantuje niezrównane emocje, podkreślone niepowtarzalną stylistyką, czerpiącą inspirację z nowego modelu E-Transit Custom. Osiągi to jednak nie tylko konie mechaniczne – moc obliczeniowa Electric SuperVana oznacza, że inżynierowie mogą wykorzystywać wysyłane w czasie rzeczywistym dane z pojazdu do poprawiania jego parametrów, podobnie jak w przypadku samochodów wyścigowych najwyższej klasy”  – powiedział Mark Rushbrook, dyrektor globalny Ford Performance Motorsports.

Pierwszy SuperVan Forda został zaprezentowany w 1971 roku. Był wyposażony w centralnie osadzony silnik z osławionego zwycięstwami w Le Mans Forda GT40 – tak powstał Transit Mk. 1 niepodobny do żadnego innego Transita. Formuła ta została rozwinięta w SuperVanie 2; nadwozie Transita Mk. 2 z włókna szklanego osadzono na konstrukcji typu monocoque, a jednostkę napędową Cosworth V8, produkującą 590 KM mocy, przeniesiono z wyścigowego Forda C100. Pojazd ten odrodził się później jako zmodernizowany Transit Mk. 3 o wyglądzie zbliżonym do SuperVana 3, napędzanego silnikiem Cosworth HB o mocy 650 KM, stosowanym w samochodach Formuły 1 z tamtych lat.

„Celem Forda Pro jest podnoszenie produktywności naszych klientów – dlaczego więc nie mielibyśmy stworzyć nowego elektrycznego SuperVana, który udowodni siłę napędów elektrycznych i systemów opartych na komunikacji sieciowej” – powiedział Hans Schep, dyrektor generalny Ford Pro w Europie. „Ten niesamowity pojazd demonstracyjny wprowadza zaawansowaną inżynierię i charakterystyczny wygląd E‑Transita Customa na wcześniej nieznany poziom i jest bezpośrednim dowodem potęgi stworzonego przez Forda Pro systemu usług opartych na komunikacji.”

Ford Pro Electric SuperVan został zaprezentowany dziś podczas Festiwalu Prędkości w Goodwood, gdzie swój dynamiczny debiut ma również Ford Ranger Raptor nowej generacji.Za kierownicą elektrycznego SuperVana, by zademonstrować  jego możliwości na torze Goodwood, zasiądzie Romain Dumas, kierowca wyścigowy, bijący rekordy w jeździe na napędzie elektrycznym.

 Podkręcanie osiągów E-Transita Customa

 Ford Pro Electric SuperVan to jedyny w swoim rodzaju pojazd demonstracyjny, którego stworzenie wymagało pozostawienia zespołowi projektantów Forda swobody w opracowaniu drapieżnego stylu, który przyciągnie uwagę i odzwierciedli jego ekstremalne możliwości. Szerokie nadkola, muskularna sylwetka i niepowtarzalne malowanie stanowią najbardziej ekstremalny środek wyrazu wzornictwa Transita. W pełni elektryczny układ napędowy zapewniał zespołowi konstruktorów większą swobodę, dzięki mniejszym wymaganiom dotyczącym rozmieszczenia podzespołów i chłodzenia, które występują w przypadku silnika spalinowego.

„To była wymarzona okazja, aby stać się częścią historii kultowego SuperVana i na nowo wyobrazić sobie, czym mógłby on być w XXI wieku” – powiedział Amko Leenarts, dyrektor działu projektów w Ford of Europe. „Czwarty rozdział historii SuperVanów pisaliśmy z myślą o tym, by stworzyć najszybszy i najbardziej ekstremalny model, zachowując jednocześnie DNA Transita. Proporcje nadwozia mają więcej dramatyzmu, niż w przypadku modelu E-Transit Custom, a przednia listwa oświetleniowa wygląda bardzo futurystycznie, co sprawia, że Electric SuperVan prezentuje się jako absolutny szczyt języka stylistycznego Transita.”

W konstrukcji pojazdu demonstracyjnego, opracowanej na potrzeby sportów motorowych, połączono płytę podłogową E-Transita Customa z przestrzenną stalową ramą i lekkimi kompozytowymi panelami poszycia nadwozia. Specjalnie skonstruowany zestaw chłodzonych cieczą akumulatorów o pojemności 50 kWh został zamontowany w sposób zapewniający optymalne rozłożenie masy i niski środek ciężkości, a jego pełne naładowanie przy użyciu standardowej ładowarki trwa około 45 minut. Kierowca ma dostęp do informacji na temat ładowania i akumulatora za pośrednictwem ekranu dotykowego w kabinie.

Cztery silniki elektryczne dostarczają łącznie moc około 2000 KM, przenosząc ją na nawierzchnię za pośrednictwem układu napędu na wszystkie koła – co wystarcza do rozpędzenia tego niesamowitego vana do 100 km/h w czasie poniżej dwóch sekund i czyni go najszybszym SuperVanem w historii, a przy tym również najbardziej ekologicznym.

Jak każda dobra ciężarówka, Electric SuperVan dysponuje przestrzenią ładunkową za kierowcą; boczne drzwi ułatwiają załadunek i rozładunek, a Ford opracował bezpieczny system elektromagnetycznych zamków, które można otwierać i zamykać za pośrednictwem ekranu SYNC.

Dzięki zestawowi kamer pokładowych, widzowie na całym świecie będą mogli śledzić przebieg ekstremalnie szybkich przejazdów SuperVana. Podobnie jak w Fordzie E-Transicie, kierowca może wyświetlać na ekranie w kabinie obraz z kilku kamer i przełączać się pomiędzy nimi, aby ułatwić określenie pozycji pojazdu.

Udział Ford Performance i STARD w projektowaniu elementów sportowych jest natychmiast dostrzegalny; drapieżnie uformowane kształty przedniego splittera, progi boczne i tylny dyfuzor pasowałyby do samochodu wyścigowego, a pełne napięcia przetłoczenia w tylnej części nadwozia i płetwa na dachu, przechodząca w tylny spojler, generują siłę docisku i powodują, że Electric SuperVan lepiej trzyma się toru.

Sportowe rozwiązania znajdziemy też w zawieszeniu, które wyposażono w cztery podwójne wahacze o różnych długościach. Przednia i tylna rama pomocnicza, wsporniki i hamulce stosowane w pojazdach wyczynowych zapewniają siłę hamowania i sterowność, które mogą sprostać ogromnej prędkości.

Dane zwiększające produktywność i generujące oszczędności

We wnętrzu Forda Pro Electric SuperVan znajduje się pełna klatka bezpieczeństwa i sportowe fotele spełniające normy bezpieczeństwa FIA, a także duży ekran dotykowy SYNC, przeniesiony z pojazdów seryjnych Forda, takich jak Ford Mustang Mach-E 6, służący do sterowania zaawansowanymi systemami łączności i informacji. W razie potrzeby kierowca może zrobić sobie przerwę w prowadzeniu Electric SuperVana, aby wyznaczyć trasę, znaleźć ładowarkę, połączyć się z siecią WiFi i wykonać połączenie telefoniczne – wszystko za pośrednictwem ekranu SYNC.

Ekran dotykowy umożliwia również wybór trybów jazdy, które dostosowują mapy momentu obrotowego, parametry układu hamowania odzyskowego i reakcje Electric SuperVana, do różnych scenariuszy jazdy:

  • Road – (droga) używany w rzadkich przypadkach „normalnej” jazdy
  • Track – (tor) zapewnia najlepsze parametry dla osiągania wysokiej prędkości i pokonywania zakrętów na torze z oponami typu slick
  • Drag – (wyścigi równoległe) zapewnia maksymalne przyspieszenie na torach wyścigów równoległych na oponach radialnych
  • Drift – spektakularne drifty, pokazy zwrotności i jazda po śniegu
  • Rally – (rajd) optymalne osiągi na asfaltowych i szutrowych odcinkach rajdowych, na oponach specjalnych

Za dalsze podnoszenie osiągów odpowiada zestaw systemów, obejmujący kontrolę trakcji, kontrolę startu, ogranicznik prędkości na pit-lane oraz układ trzystopniowego hamowania regeneracyjnego, które przekazuje odzyskaną energię do akumulatora – podobnie jak funkcja L Mode w E-Transicie. Przy niskiej prędkości tryb ECO utrzymuje optymalną sprawność silników, włącza najoszczędniejszy tryb hamowania regeneracyjnego i wyłącza napęd na tylną oś. Aby uzyskać maksymalną prędkość, wystarczy nacisnąć przycisk E-Boost, dzięki któremu kierowca ma pod ręką chwilowe zwiększenie mocy i momentu obrotowego.

Tryb Tyre Cleaning Mode może zapewnić ekscytujące wrażenia; ta nowa funkcja całkowicie hamuje koła jednej osi, jednocześnie napędzając drugą, co powoduje palenie opon przedniej lub tylnej osi – pozwala to na oczyszczenie i rozgrzanie opony przed startem w zawodach.

Podobnie jak nowoczesny samochód wyścigowy – oraz ciężko pracujące samochody dostawcze Forda – Electric SuperVan może przesyłać w czasie rzeczywistym dane do oprogramowania umożliwiającego zdalne zarządzanie pojazdem. Firmy mogą wykorzystać systemy Ford Pro E-Telematics 7 lub FordPass Pro 8 do monitorowania stanu i kontroli bezpieczeństwa swojej floty; podobnie inżynierowie Ford Performance mogą monitorować Electric SuperVana na torze za pomocą specjalnie opracowanego oprogramowania zarządzającego, które przetwarza dane otrzymywane na żywo na informacje o prędkości, czasach okrążeń i pracy systemów.

Electric SuperVan nie tylko demonstruje zaawansowaną wiedzę Forda na temat pojazdów elektrycznych i łączności, ale jest również eksperymentem naukowym, pozwalającym badać kwestie wysokich prędkości. Wymagające scenariusze jazdy, jakim jest poddawany pojazd i pozbawiona ograniczeń koncepcja konstrukcyjna pozwalają Fordowi poszerzać zakres kompetencji inżynierii pojazdów elektrycznych i komunikacji, co posłuży do udoskonalenia przyszłych samochodów wyścigowych i pojazdów seryjnych oraz oprogramowania i usług.

 W Goodwood za kokpitem tej gorącej ciężarówki zasiądzie Romain Dumas, kierowca-ekspert, którego zadaniem będzie uwolnienie pełnych możliwości Electric SuperVana. Dorobek Dumasa w dziedzinie wyścigów samochodów elektrycznych jest bezprecedensowy; ustanowił on rekordy w wyścigach górskich Goodwood i Pikes Peak, a także jest rekordzistą okrążenia Północnej Pętli toru Nürburgring, na którym wygrał cztery razy w wyścigach 24-godzinnych. Do bogatych doświadczeń Dumasa należy również rekord przejechanej odległości w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, tytuł mistrza świata FIA World Endurance Championship oraz zwycięstwo w klasie w Rajdzie Monte Carlo.

#FOS #FordProElectricSupervan  #FordPro  #FordPerformance

 

 

 # # #

1 Oficjalne dane homologacyjne dotyczące zasięgu zostaną podane przed rozpoczęciem sprzedaży. Opublikowany zasięg (przewidywana wartość docelowa wg WLTP) przy w pełni naładowanym akumulatorze – zależy to od serii i konfiguracji montowanego akumulatora. Rzeczywisty zasięg pojazdu może różnić się od deklarowanego w zależności od wielu czynników (warunków pogodowych, stylu jazdy, profilu trasy, stanu technicznego pojazdu i wieku oraz kondycji akumulatora litowo-jonowego).

 2 Austria, Belgia, Wielka Brytania, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Niemcy, Grecja, Węgry, Irlandia, Włochy, Holandia, Norwegia, Polska, Portugalia, Hiszpania, Rumunia, Szwecja, Szwajcaria i Turcja.

3 Na podstawie danych S&P Global New Registrations 2021.

4 Nie prowadź samochodu, gdy jesteś zdekoncentrowany oraz podczas korzystania z urządzeń mobilnych. W miarę możliwości korzystaj z systemów sterowania głosem. Niektóre funkcje mogą nie być dostępne, kiedy pojazd znajduje się w ruchu. Nie wszystkie funkcje są kompatybilne ze wszystkimi telefonami.

 5 Ford Ranger Raptor twin-turbo 3,0-litra EcoBoost V6, homologowana emisja CO2 315 g/km, zużycie paliwa od 13,8 l/100 km. Deklarowane zużycie paliwa/zużycie energii w cyklu WLTP, emisja CO2 i zasięg napędu elektrycznego mierzone są zgodnie z wymaganiami i specyfikacjami technicznymi regulaminów europejskich (WE) 715/2007 i (WE) 2017/1151 w aktualnym brzmieniu. Przyjęta obecnie procedura testowa pozwala na porównanie wyników uzyskanych przez różne typy pojazdów oraz różnych producentów.

 6 Zgodnie ze Światową Zharmonizowaną Procedurą Badania Pojazdów Lekkich (WLTP). Przy w pełni naładowanym akumulatorze można osiągnąć zasięg do 610 km (przewidywana wartość docelowa wg WLTP), zależy to od serii i konfiguracji montowanego akumulatora. Rzeczywisty zasięg pojazdu może różnić się od deklarowanego w zależności od wielu czynników (warunków pogodowych, stylu jazdy, profilu trasy, stanu technicznego pojazdu i wieku oraz kondycji akumulatora litowo-jonowego).

 7 Dostępne w pojazdach z wbudowanym modemem lub wyposażonych w zatwierdzone urządzenie typu plug-in (PID). Funkcje i systemy mogą wymagać aktywacji modemu. Ford Telematics i Data Services są usługami, wymagającymi dodatkowej płatnej subskrypcji. Akceptacja regulaminu Usługi telematyczne i ich funkcjonowanie oraz dostęp do danych pojazdu zależą od subskrypcji i dostępności wybranej sieci. Zmieniająca się technologia / sieci komórkowe / systemy pojazdu mogą ograniczać funkcjonalność i uniemożliwiać działanie usług korzystających z sieci.

8 Dostępna do pobrania jest aplikacja kompatybilna z wybranymi systemami operacyjnymi. Transfer wiadomości i danych może być obciążony dodatkowymi opłatami.

Obserwuj Ford Polska – Samochody Dostawcze

Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera, jeśli chcesz być na bieżąco. Wszystkie ważne informacje otrzymasz bezpośrednio na swój adres e-mail.