Termin „barwy” zazwyczaj odnosi się do unikatowego malowania lub emblematu, wskazujących na przynależność, stosowanych często na strojach ludzi lub na pojazdach. U zapaleńców, „barwy” przywołują wspomnienia kultowych samochodów wyścigowych Forda i związanych z nimi sportowych wydarzeń. Wielu z was pewnie wspomina ulubione barwy wyścigowe lub niezapomniany numer kierowcy.
Aby upamiętnić niektóre z legendarnych modeli wyścigowych Mustangów z ostatnich 60 lat, Ford Performance z dumą przedstawia nowe fabryczne wyścigowe Mustangi GT3 IMSA w unikatowych barwach „Champion Spirit” (Duch Zwycięzcy). Jest to połączenie sztuki i historii, będące wyrazem pamięci dla malowań i motywów zapamiętanych z ośmiu znaczących modeli wyścigowych Mustangów. Nowe kreacje odzwierciedlają osiągnięcia Mustanga w wyścigach samochodów sportowych od 1964 roku. Wybór zaledwie ośmiu wzorów z długiej listy kultowych motywów był nie lada wyzwaniem.
„Gdy zobaczyłem ukończoną wersję, od razu skojarzyłem projekt z bogatym dziedzictwem i sportowym duchem, jaki towarzyszy ścigającym się Mustangom. Od pierwszego międzynarodowego sukcesu w Tour de France w 1964 roku, zaledwie kilka miesięcy po rynkowym debiucie, po niepowtarzalne barwy Motorcraft z 1985 roku, kiedy Mustang zdominował klasę IMSA GTO – wszystkie te motywy prezentują ważne momenty w historii modelu” – podsumował Mark Rushbrook.
Projektanci zastosowali artystyczne połączenie różnych motywów, tworząc nowe barwy, które stanowią świadectwo pamięci o sportowym dorobku Mustanga, a jednocześnie podkreślają moc Mustanga GT3. Każdy motyw historyczny jest przedstawiony jako znoszony w walce, co wyraża głębokie przywiązanie do tradycji, ale wkomponowane w projekt nowego Mustanga GT3. Wszystkie ważne zwycięstwa i mistrzostwa pchały Mustanga do przodu i wierzymy, że ten Duch Zwycięzcy będzie prowadził Mustanga również do przyszłych zwycięstw.
Fabryczne Mustangi GT3 IMSA GTD PRO, ścigające się pod szyldem Ford Multimatic Motorsports, zadebiutują w barwach „Champion Spirit” na torze WeatherTech Raceway w Laguna Seca (10-12 maja), a następnie wezmą udział w wyścigu na własnym terenie o Grand Prix Detroit (31 maja – 1 czerwca). Będą nadal występować w barwach specjalnych, zanim powrócą do tradycyjnych motywów w pełnym sezonie w Watkins Glen (20-23 czerwca).
Kalendarium
1964 – Mustangi w Tour de France: Zaledwie pięć miesięcy po debiucie, Mustangi przygotowane przez grupę Alan Mann Racing zakończyły pięcioletnią passę zwycięstw Jaguara w wyścigach klasy touring, zajmując pierwsze i drugie miejsce w wyczerpującym Tour de France – w 10-dniowej serii wyścigów i górskich podjazdów na dystansie 3500 mil. Spośród 56 startujących, dwa Mustangi znalazły się wśród 19 najlepszych, zdobywając dziewięć trofeów na prestiżowych europejskich torach, w tym Le Mans i Monza, z Peterem Proctorem i Andrew Cowanem za kierownicami.
1965 – Mustang GT350 w serii SCCA B Production: W 1964 roku, w ramach kampanii Total Performance, Ford zwrócił się do Shelby American o pomoc w homologacji Mustanga do wyścigów serii SCCA. Stworzony wtedy GT350, wzbogacony o liczne modyfikacje, zdominował mistrzostwa SCCA B-Production w 1965 roku. Kierował nim Jerry Titus, zdobywając trzy tytuły mistrzowskie z rzędu.
1966 – Shelby American Mustang: W inauguracyjnym sezonie SCCA Trans-Am Series w 1966 roku Tom Yeager i Bob Johnson zapewnili Mustangowi pierwsze zwycięstwo w Trans-Am w Mid-America 300. Mustang wygrał cztery z siedmiu wyścigów w tym sezonie, co dało mu tytuł mistrzowski.
1970 – Mustang Boss 302: W sezonie 1970 zespół Buda Moore’a, z kierowcami Parnellim Jonesem i Georgem Follmerem, zdominował SCCA Trans-Am Series, wygrywając sześć wyścigów i zapewniając sobie mistrzostwo producenta i kierowcy dzięki Mustangowi Boss 302.
1981 – Mustang GTX IMSA: W 1981 roku program wyścigowy Ford Motor Company odrodził się w wyścigach samochodów sportowych wraz z debiutem turbodoładowanego Mustanga Zakspeed Miller nr 6, prowadzonego przez Klausa Ludwiga. Chociaż w pierwszym wyścigu do zwycięstwa zabrakło zaledwie jednej dziesiątej sekundy, Mustang odniósł ważne zwycięstwa na torze Brainerd International Speedway i ponownie na torze Sears Point w klasie GTX, otwierając tym samym nowy rozdział Forda w wyścigach samochodów sportowych.
1985 – Mustang Roush IMSA: Mustang GTO Roush zakończył sezon 1984 serii IMSA na wysokiej pozycji dzięki zwycięstwom Williego T. Ribbsa i Wally’ego Dallbacha Jr. W tym samym roku Mustang wygrał dziewięć wyścigów IMSA. John Jones zdobył mistrzostwo kierowców, podczas gdy Lynn St. James odniosła trzy zwycięstwa, stając się pierwszą kobietą, która wygrała w tej serii i przyczyniła się do zdobycia przez Forda mistrzostwa producentów.
1987 – Mustang Roush IMSA: Podczas 24-godzinnego wyścigu Daytona w 1987 roku Mustang Roush z numerem 11, prowadzony przez Toma Gloya, Billa Elliotta, Lynn St. James i Scotta Pruetta, zajął pierwsze miejsce w klasie GTO.
1997 – Mustang Cobra Trans-Am: Sezon 1997 w serii SCCA Trans-Am upłynął pod znakiem dominacji Forda Mustanga. Tommy Kendall, prowadzący Mustanga Cobrę Roush All-Sport, zanotował 11 zwycięstw z rzędu, natomiast Mike Borkowski wygrał dwa ostatnie wyścigi sezonu. Kendall zapewnił sobie mistrzostwo kierowców trzeci rok z rzędu.