Biuro prasowe Ford Polska

Nowy, w pełni elektryczny Ford Explorer trafia na rynek po ustanowieniu rekordowego dystansu 30 000 km przejechanych dookoła świata

Podróżniczka Lexie Alford (@LexieLimitless) ustanowiła dziś oficjalny rekord jako pierwsza osoba, która okrążyła kulę ziemską pojazdem elektrycznym 1. Dokonała tego za kierownicą nowego, w pełni elektrycznego Forda Explorera. W dniu zakończenia rekordowej wyprawy «Charge Around The Globe», Ford przedstawił specyfikację nowego Forda Explorera, sprawdzonego na drogach całego świata.

  • Lexie Alford za kierownicą nowego, w pełni elektrycznego Forda Explorera przekroczyła linię mety wyprawy na dystansie 30 000 km – towarzyszył jej niespotykany dotąd konwój pojazdów, otwierających nowe perspektywy Forda w Europie
  • Skonstruowany w Europie SUV oferuje najlepszy w jego klasie zasięg ponad 600 km na jednym ładowaniu, a czas ładowania prądem stałym od 10 do 80 procent wynosi około 26 minut

Do linii mety w Nicei Lexie i nowego Forda Explorera odprowadzał konwój legendarnych pojazdów Forda otoczony przez współczesne modele, które kształtują wizjonerskie kierunki rozwoju firmy.

„Ford chce wnieść pasję i emocje do segmentu pojazdów elektrycznych w Europie. Jest wystarczająco dużo nudnych samochodów i SUV-ów. Nowy Explorer wyraża niepowtarzalny charakter Forda, jaki cechuje każdy z samochodów w tym fantastycznym konwoju” – powiedział Jim Farley, dyrektor generalny Forda, który wziął udział w uroczystości. „Jesteśmy dumni, że możemy zaprezentować nowy, w pełni elektryczny samochód osobowy, zaprojektowany specjalnie z myślą o europejskich drogach i klientach, który może zabrać ich w dowolne miejsce na świecie.”                                                                                                             

Spektakularna wyprawa Explorera prowadziła przez sześć kontynentów i 27 krajów, trasą o długości ponad 30 000 kilometrów, pokonanych wyłącznie na napędzie elektrycznym. Po walce z przerwami w dostawie prądu w Afryce, z brakiem infrastruktury ładowania na pustyni Atacama w Chile, z nieutwardzonymi drogami, górskimi przełęczami i mrozem, udało się pokazać co potrafi pojazd elektryczny.

„Wyprawa Lexie była najdoskonalszą jazdą testową naszego nowego Forda Explorera, w każdych warunkach pogodowych i drogowych oraz w każdej możliwej sytuacji, związanej z ładowaniem” – powiedział Martin Sander, dyrektor generalny Ford Model e Europe. „Odzwierciedla to prawdziwą zdolność do działania firmy, wykorzystującej tę wspaniałą okazję, aby nie tylko sprawdzić siebie, ale także światową infrastrukturę ładowania. Dzisiejsze przekroczenie linii mety stanowi niezbity dowód na to, do czego zdolny jest nowy, w pełni elektryczny Ford Explorer i cieszymy się, że klienci wkrótce będą mogli przekonać się o tym osobiście.”

Pojazd, za kierownicą którego zasiadła Lexie, był przedprodukcyjną wersją Forda Explorera. W ciągu całej wyprawy korzystał z różnych sposobów ładowania, od domowych instalacji prądu przemiennego o mocy 2,2 kW do szybkich ładowarek prądu stałego. Był też podłączany do przenośnego zestawu akumulatorów.

W trakcie podróży Lexie korzystała ze schowka MegaConsole, który może pomieścić trzy 1,5‑litrowe butelki z napojami. Samochód miał też podgrzewany fotel kierowcy z funkcją masażu oraz aktywowany głosem system informacyjno-rozrywkowy SYNC Move 2 z regulowanym ekranem dotykowym – wszystkie te udogodnienia są standardowym wyposażeniem Forda Explorera i Forda Explorera Premium.

„Podczas tej wspaniałej przygody poznałam niesamowitych ludzi z wielu zakątków świata i zwiedziłam 27 pięknych krajów. Jednak wyprawa wiązała się z wyjątkowymi wyzwaniami” – powiedziała Lexie, która jest najmłodszą osobą, mającą na koncie podróże do wszystkich krajów na świecie. „To był zaszczyt, że Ford powierzył mi zadanie okrążenia globu w elektrycznym Explorerze, który był moim domem przez ostatnich sześć miesięcy. Naszym celem było przesunięcie granic możliwości samochodu elektrycznego i z dumą mogę powiedzieć, że mi się to udało!”

Wyposażenie na każdą przygodę

Nowy w pełni elektryczny Explorer jest pierwszym osobowym pojazdem elektrycznym Forda opracowanym i produkowanym w Europie, łączącym niemiecką inżynierię, amerykański styl i niezwykłe parametry techniczne, w tym elektryczne układy napędowe zapewniające zerową emisję spalin podczas jazdy i zasięg do 602 km na jednym ładowaniu. 3

Explorer jest oferowany z pojedynczym silnikiem elektrycznym i napędem na tylne koła (RWD) lub dwusilnikowym napędem na wszystkie koła (AWD). Obie wersje wykorzystują akumulator niklowo-manganowo-kobaltowy (NMC) o rozszerzonym zasięgu, wybrany ze względu na gęstość energii, moc i wydajność w europejskim klimacie, gdzie ma się sprawdzać od Skandynawii aż po Morze Śródziemne. W późniejszym terminie na rynek trafi również wersja z jednosilnikowym układem napędu na tylną oś 4 i z akumulatorem NMC o standardowym zasięgu.

Ładowanie modelu z napędem na wszystkie koła przy użyciu szybkiej ładowarki prądu stałego o mocy do 185 kW, zajmuje około 26 minut jeśli chcemy uzupełnić akumulator od 10 do 80%. 5 Użytkownicy Explorera w całej Europie będą mogli również z łatwością korzystać z ponad 600 000 punktów ładowania 6 sieci BlueOval Charge Network i opłacać ładowanie za pomocą aplikacji FordPass 7 lub nowoczesnego systemu Plug & Charge. Wśród stacji tych znajdują się punkty ładowania o dużej mocy, udostępniane przez IONITY – konsorcjum, którego Ford jest członkiem-założycielem.

Szybkie i łatwe jest nie tylko ładowanie. Explorer ma wyższe przyspieszenie niż Focus ST przygotowany przez dział Ford Performance – model z napędem na wszystkie koła osiąga prędkość 100 km/h w 5,3 sekundy, za sprawą mocy maksymalnej 340 KM. Explorer z napędem na obie osie może również holować przyczepę o masie do 1200 kg. 8 Za wysokie parametry i kulturę pracy odpowiada oczywiście płynnie działający elektryczny układ napędowy, a luksusowe wyposażenie standardowe czyni samochód jeszcze atrakcyjniejszym.

Klient ma do dyspozycji łączną przestrzeń schowków o pojemności około 470 litrów 9, w tym 17‑litrowy boks MegaConsole i zabezpieczony schowek My Private Locker w kabinie. Każdy Explorer jest wyposażony w system informacyjno-rozrywkowy SYNC Move 2 z regulowanym środkowym ekranem dotykowym o przekątnej 14,6 cala, który można podnosić i opuszczać w zakresie ponad 30 stopni.

Do wyposażenia standardowego należy także podgrzewana kierownica i podgrzewane przednie fotele, fotel kierowcy z masażem oraz indukcyjna ładowarka do telefonu. 10 We wnętrzu znajdziemy nowoczesne fotele sportowe ze zintegrowanymi zagłówkami oraz stylowy soundbar, który pozwala cieszyć się dźwiękiem odtwarzanym przez bezprzewodowo podłączone urządzenia z Android Auto i Apple CarPlay. 11

Explorer w wersji Premium zyskuje 10-głośnikowy system nagłośnienia B&O i nastrojowe oświetlenie wnętrza, a także reflektory LED z funkcją automatycznej zmiany świateł drogowych i mijania oraz Dynamic Matrix LED, które dostosowują zakres wiązki świateł do warunków jazdy i zapobiegają oślepianiu innych kierowców.

Aby maksymalnie uprościć zakup, zaoferować bogate wyposażenie i wysoką realną wartość każdemu nowemu właścicielowi Explorera, lista dodatkowego wyposażenia ogranicza się do panoramicznego dachu 12 o powierzchni przeszklenia przekraczającej 1 metr kwadratowy oraz pakietu systemów wspomagających kierowcę. 13 Najważniejsze z nich to: system bezdotykowego otwierania drzwi bagażnika, pozwalający na łatwy dostęp do 450 litrów przestrzeni bagażowej z rękoma pełnymi zakupów 9, wyświetlacz przezierny head-up, kamera 360 stopni 13 oraz nowy asystent zmiany pasa ruchu 13.

Powyższe rozwiązania stanowią dodatek do 15 standardowych systemów wspomagających kierowcę, w tym adaptacyjnego tempomatu z funkcją Stop and Go 13,14, a także systemu bezpiecznego opuszczania samochodu (Clear Exit Assist) 13, którego zadaniem jest m.in. zapobieganie wypadkom z udziałem rowerzystów.

  Zwiększony zasięg
napęd na tylne koła
Explorer/Explorer Premium
Zwiększony zasięg
napęd na wszystkie koła
Explorer/ Explorer Premium
Pojemność użytkowa akumulatora (kWh) 77 79
Czas ładowania prądem stałym 10-80%
(ok. minut)
5
28 26
Maks. moc ładowania prądem stałym (kW) 135 185
Maks. moc ładowania prądem przemiennym (kW) 11 11
Maks. moc: (kW)  210 250
Maks. moc: (KM) 16 286 340
Moment obrotowy tył (Nm) 16 545 545
Moment obrotowy przód (Nm) 16 Nie dot. 134
Zasięg WLTP (km)    602/572 3    566/532 17
Zużycie energii elektrycznej (kWh/100 km) 13,9/14,7 15,7/16,6
Prędkość maks. (km/h) 180 180
Przyspieszenie 0-100 (km/h) 6,4 5,3

# # #

1 Rekord świata został zweryfikowany przez RecordSetter, który monitorował przebieg wyprawy i pomiary w różnych lokalizacjach na całym świecie. Aby ustanowić rekord, Lexie i Explorer musieli pokonać trasę na co najmniej pięciu kontynentach o długości co najmniej 28 968 km, przebiegającą przez dwa punkty na antypodach. Podróż musiała również rozpocząć się i zakończyć w tym samym miejscu.

2 Nie prowadź samochodu, gdy jesteś zdekoncentrowany oraz podczas korzystania z urządzeń mobilnych. w miarę możliwości korzystaj z systemów sterowania głosem. Niektóre systemy mogą nie być dostępne, kiedy pojazd znajduje się w ruchu. Nie wszystkie systemy są kompatybilne ze wszystkimi modelami telefonów.

3  Przy pełnym naładowaniu Explorera z napędem na tylną oś i akumulatorem o rozszerzonym zasięgu. Szacowany dystans według Ogólnoświatowej Zharmonizowanej Procedury Testów Pojazdów Lekkich (WLTP). Przedstawione dane służą do celów porównawczych i powinny być zestawiane wyłącznie z danymi dotyczącymi innych pojazdów testowanych zgodnie z tymi samymi procedurami technicznymi. Rzeczywisty zasięg zależy od takich czynników, jak temperatura, styl jazdy kierowcy, profil trasy, stan techniczny pojazdu, wiek i kondycja akumulatora litowo-jonowego.

4 Oficjalne dane homologacyjne dotyczące zasięgu zostaną podane przed rozpoczęciem sprzedaży.

5 Czas ładowania podano w oparciu o symulacje komputerowe wykonane przez producenta. Szybkość (prąd) ładowania spada, gdy stopień naładowania akumulatora zbliża się do 100% Wyniki uzyskiwane przez użytkowników mogą różnić się od podanych wielkości zależnie od czasu ładowania prądem szczytowym i stopnia naładowania akumulatora.

6 Liczba punktów ładowania w 36 krajach europejskich.

7 Aplikacja FordPass, kompatybilna z wybranymi systemami operacyjnymi smartfonów, jest już dostępna do pobrania. Za przesyłanie wiadomości i danych obowiązują opłaty. FordPass Connect, aplikacja FordPass dla smartfonów i bezpłatne usługi powiązane z komunikacją sieciową są wymagane w przypadku korzystania z funkcji zdalnych (szczegóły można znaleźć w warunkach użytkowania FordPass). Usługi dla pojazdów skomunikowanych zależą od dostępności kompatybilnych sieci Vodafone i sieci partnerskich Vodafone. Zmieniająca się technologia, sieci komórkowe i możliwości pojazdu mogą ograniczać funkcjonalność i uniemożliwiać działanie funkcji korzystających z sieci. Usługi dla pojazdów skomunikowanych nie obejmują hotspotu Wi-Fi.

8 Maksymalna zdolność holowania zależy od liczby przewożonych pasażerów, obciążenia w przestrzeni bagażowej, a także od zamontowanych akcesoriów i konfiguracji pojazdu.

9 w ustawieniu pięciomiejscowym, załadowany do wysokości oparcia siedzenia bez podłogi bagażnika. Masa przewożonych ładunków ograniczona jest dopuszczalną masą pojazdu i rozkładem tej masy na osie.

10 Opcjonalne ładowanie bezprzewodowe Qi może nie być kompatybilne ze wszystkimi modelami telefonów.

11 Wymaga telefonu z aktywną usługą transmisji danych i kompatybilnym oprogramowaniem. SYNC Move nie kontroluje produktów innych firm podczas użytkowania. Firmy zewnętrzne ponoszą wyłączną odpowiedzialność za funkcjonalność swoich aplikacji.

12 Szklany dach panoramiczny w wyposażeniu standardowym modeli Explorer Premium na rynkach z ruchem prawostronnym.

13 Systemy asystenckie wspomagające kierowcę są uzupełnieniem jego uwagi, ale nie zastępują oceny sytuacji i konieczności kontrolowania pojazdu przez kierowcę.

14 Jeśli czas zatrzymania przekracza 3 sekundy, kierowca musi interweniować naciskając przycisk „RES” lub delikatnie nacisnąć pedał przyspieszenia, by wznowić działanie systemu.

15  Orientacyjne ceny dla wersji z akumulatorem o standardowym zasięgu. Możliwość zamówienia w 4. kwartale 2024 roku. Ostateczna cena zostanie podana w momencie otwarcia zamówień.

16 Moc i moment obrotowy są niezależnymi od siebie parametrami i ich maksymalne wartości nie mogą być osiągnięte jednocześnie.

17 Przy pełnym naładowaniu Explorera z napędem na wszystkie koła i akumulatorem o rozszerzonym zasięgu.  Szacowany dystans według Ogólnoświatowej Zharmonizowanej Procedury Testów Pojazdów Lekkich (WLTP). Przedstawione dane służą do celów porównawczych i powinny być zestawiane wyłącznie z danymi dotyczącymi innych pojazdów testowanych zgodnie z tymi samymi procedurami technicznymi. Rzeczywisty zasięg zależy od takich czynników, jak temperatura, styl jazdy kierowcy, profil trasy, stan techniczny pojazdu, wiek i kondycja akumulatora litowo-jonowego.

Dokumenty do pobrania

Obserwuj Ford Polska

Obserwuj Ford Polska – Samochody Dostawcze

Chcesz otrzymywać informacje prasowe na swój adres e-mail?

Zapisz się do naszej bazy kontaktów, jeśli chcesz być na bieżąco. Wszystkie ważne informacje otrzymasz bezpośrednio na swój adres e-mail.