Biuro prasowe Ford Polska

Inteligentne sygnalizatory Forda włączą zielone światło przed pojazdami służb ratowniczych

Wszystko, co w sytuacjach kryzysowych wstrzymuje na trasie pojazdy służb pierwszej pomocy, odwleka moment rozpoczęcia akcji ratunkowej na miejscu zdarzenia. Każde takie opóźnienie może kosztować ludzkie życie. ¹

  • Ford testuje system skomunikowanej sygnalizacji świetlnej, który pozwoli otworzyć przejazd dla ambulansów, straży pożarnej i pojazdów policyjnych.
  • System może również wysyłać skomunikowanym pojazdom informacje o czasie przejazdu pomiędzy sygnalizatorami do włączenia zielonego światła, co poprawi płynność ruchu.
  • Testy są częścią szerszego projektu, którego celem jest analiza korzyści płynących ze zintegrowania funkcji skomunikowanych pojazdów autonomicznych oraz połączonej z siecią infrastruktury.

Ford testuje system skomunikowanych sygnalizatorów świetlnych, które mogłyby automatycznie włączać zielone światło, otwierając przejazd dla ambulansów, straży pożarnej i pojazdów policyjnych. ² Dzięki takim rozwiązaniom zmniejsza się również ryzyko wypadków, powodowanych przez jadące na sygnale pojazdy uprzywilejowane, które muszą często przejeżdżać przez skrzyżowania na czerwonym świetle. ³

„Bez względu na to, czy kierowca prowadzi wóz strażacki do pożaru, czy karetkę pogotowia ratunkowego jadącą do wypadku, zawsze chciałby uniknąć jednej sytuacji – utknięcia wśród innych pojazdów, czekających na zmianę świateł” – powiedział Martin Sommer, inżynier ds. badań i rozwoju w Dziale Technologii Zautomatyzowanej Jazdy w Ford of Europe.

Gdyby sygnalizacja świetlna przekazywała samochodom zbliżającym się do skrzyżowania informacje o czasie przejazdu do najbliższego zielonego światła, możliwe byłoby również zmniejszenie korków.

Testy były częścią szerszego projektu, który obejmował próby integracji funkcji skomunikowanych pojazdów autonomicznych oraz połączonej z siecią infrastruktury na autostradach oraz obszarach miejskich i wiejskich. Badania są przykładem zaangażowania firmy Ford w rozwijanie systemów opartych na łączności i wprowadzanie innowacji podnoszących satysfakcję kierowców.

Jak to funkcjonuje

Ford wykorzystał do testów drogę w Akwizgranie w Niemczech z kaskadą ośmiu kolejnych skrzyżowań z sygnalizacją świetlną oraz dwa odcinki z trzema kolejnymi światłami tuż za miastem, przygotowane przez partnerów projektu.

Rolę ambulansu lub samochodu osobowego w różnych scenariuszach testowych pełnił Ford Kuga Plug-In Hybrid, wyposażony w pokładowy moduł komunikacji z infrastrukturą i w prototypowe urządzenie szybkiego sterowania, służące do uruchomienia i pracy prototypowego oprogramowania w pojeździe.

Podczas symulacji przejazdu samochodu uprzywilejowanego w akcji, testowa Kuga wysyłała do sygnalizatora świetlnego nakaz zmiany światła na zielone. Gdy pojazd opuszczał skrzyżowanie, sygnalizacja wracała do normalnego działania.

Podczas prób działania w codziennym ruchu, pojazd testowy otrzymywał informacje o czasie, w którym najbliższa sygnalizacja świetlna włączy światło zielone, a następnie czerwone. Następnie adaptacyjny tempomat Forda dostosował prędkość pojazdu, aby skorzystać z „zielonej fali” bez zatrzymywania. ⁴

Gdy na najbliższym sygnalizatorze światło było czerwone, prędkość pojazdu była zmniejszana na długo przed skrzyżowaniem, aby dojechać do niego w momencie, gdy światło zmieniało się na zielone, np. z 50 km/h do 30 km/h.

W przypadku pojazdów, które dojeżdżają w momencie włączania czerwonego światła, system może przyczynić się do zminimalizowania ostrego hamowania i czasu postoju. Samochód otrzymywał informację o stanie sygnalizacji świetlnej na długo przed skrzyżowaniem i zwalniał wcześniej, co wpływa na ograniczanie korków.

Za komunikację między samochodami i sygnalizacją świetlną odpowiada system C-V2X (Cellular Vehicle-to-Everything), czyli ujednolicona platforma komunikująca pojazdy z infrastrukturą drogową, z innymi pojazdami i innymi użytkownikami dróg.

„Wymiana danych pomiędzy samochodami, pojazdami uprzywilejowanymi i sygnalizacją świetlną w czasie rzeczywistym przy użyciu najnowszej technologii telefonii komórkowej sprawia, że ruch drogowy staje się bezpieczniejszy i bardziej efektywny” – powiedział Michael Reinartz, dyrektor d.s. usług dla klientów i innowacji w Vodafone Germany. „Inteligentne sterowanie sygnalizacją świetlną pomaga ocalić życie, gdy liczy się każda sekunda, a także skraca niepotrzebny czas oczekiwania i zmniejsza emisję CO2.”

Inżynierowie Forda testowali ten system w ramach projektu Korytarz Nowej Mobilności Akwizgran-Düsseldorf (ACCorD), finansowanego przez niemieckie Federalne Ministerstwo Cyfryzacji i Transportu i wspieranego przez Uniwersytet RWTH w Akwizgranie, Vodafone, Straßen.NRW (zarząd dróg Nadrenii Północnej-Westfalii) oraz miasto Akwizgran. Projekt trwał od stycznia 2020 r. do marca bieżącego roku.

 

# # #

¹ Eksperci uważają, że szanse na przeżycie ofiar wypadków drogowych można zwiększyć nawet o 40 procent, jeśli otrzymają one pomoc zaledwie o cztery minuty szybciej. https://ffkirnberg.files.wordpress.com/2011/11/rettungsgasse1.pdf

² Omawiany system komunikacji z pojazdem jest opracowywany wyłącznie dla celów testowych i nie został jeszcze skomercjalizowany.

³ W 2017 r. karetki pogotowia ratunkowego w Londynie wyjeżdżały do sześciu wypadków dziennie i 2 265 w ciągu roku. W 2016 r. liczba ta wynosiła 2 297.
https://www.mylondon.news/news/health/number-accidents-involving-ambulances-london-15615134

Jak pokazują wyniki analiz, w Niemczech do 39% wypadków z udziałem karetek pogotowia miało miejsce, gdy w ambulans przejeżdżał przez skrzyżowanie z sygnalizacją na czerwonym świetle.
https://publichealth.jmir.org/2021/11/e25897/

⁴ Systemy asystenckie wspomagania są uzupełnieniem uwagi kierowcy ale nie zastępują oceny sytuacji i konieczności kontrolowania przez niego pojazdu.

Obserwuj Ford Polska – Samochody Dostawcze

Chcesz otrzymywać informacje prasowe na swój adres e-mail?

Zapisz się do naszej bazy kontaktów, jeśli chcesz być na bieżąco. Wszystkie ważne informacje otrzymasz bezpośrednio na swój adres e-mail.