Nowy system wczesnego informowania (LHI) stanowi znaczący krok w kierunku skomunikowanej infrastruktury transportowej, pomagając kierowcom przewidywać zagrożenia i unikać potencjalnych niebezpieczeństw. *Jeśli na trasie samochodu, poza zasięgiem wzroku kierowcy, np. za zakrętem lub przed pojazdami poprzedzającymi, znajduje się zagrożenie, wypadek, przeszkoda na drodze – kierowca, który nie jest w stanie tego jeszcze dostrzec, otrzymuje wcześniejsze powiadomienie. System może ostrzegać również o innych zagrożeniach, od niecodziennego gradobicia, nagłej powodzi, po osuwiska na drodze.
Sygnały pochodzą z pojazdów, które w strefę zagrożenia wjechały przed nami. Możliwe, że zostały aktywowane poduszki powietrzne, włączyły się lampki ostrzegawcze lub wycieraczki przedniej szyby. Poprzednie systemy ostrzegania o zagrożeniach drogowych bazowały na informacjach wprowadzanych przez kierowców, którzy chcieli ostrzec innych. LHI działa autonomicznie, nie potrzebuje interakcji ze strony kierowcy, aby generować informacje i ostrzeżenia.
Informacje o zagrożeniach są prezentowane na wyświetlaczu na desce rozdzielczej tylko wtedy, gdy zdarzenie może mieć wpływ na podróż kierowcy. System LHI zaprojektowano z myślą o dostarczaniu kierowcom informacji o zagrożeniach skuteczniejszym niż dostępne obecnie systemy transmisji radiowej, które zasypują często nieistotnymi dla nich komunikatami.
System wczesnego informowania LHI, dostępny jako nieodpłatne wyposażenie standardowe w nowym Fordzie Puma**, pojawi się do końca tego roku w ponad 80 procentach samochodów osobowych Forda. Co najważniejsze, wynikające z tego korzyści nie będą ograniczone tylko do osób podróżujących Fordami. Rozsyłane informacje mogą ostrzegać także kierowców pojazdów innych producentów i vice-versa.
Zasada działania
Czujniki monitorują działanie wielu systemów, m.in. hamowanie awaryjne, światła przeciwmgielne i kontrolę trakcji, wykrywając niekorzystne warunki pogodowe lub drogowe. Gromadzone z sensorów dane podlegają analizom, którychj celem jest ustalenie lokalizacji zagrożenia i ocena, czy doszło do wypadku drogowego.
Pojazd za pomocą modemu FordPass Connect zapewnia aktualizacje automatycznie, poprzez bezpieczne połączenie z „chmurą”. Partner technologiczny Forda, HERE Technologies, zarządza – zgodnie z umową biznesową – centralną platformą chmury, w której gromadzone są dane z pojazdów wielu marek.
Im więcej samochodów jest skomunikowanych z siecią, tym większa jest wydajność systemu. Kiedy wiele pojazdów generuje to samo ostrzeżenie, inne, znajdujące się w pobliżu, otrzymują z chmury informacje o wydarzeniu za pośrednictwem sieci komórkowej, co umożliwia dostosowanie prędkości lub podjęcie odpowiednich działań.
Dodatkowe informacje, pochodzące z baz danych wydarzeń i raportów drogowych władz publicznych, zapewniają kierowcom inne wcześniejsze ostrzeżenia, m.in. o zbliżających się pojazdach jadących po niewłaściwej stronie jezdni, zwierzętach lub osobach na drodze, oraz robotach drogowych.
Tym, co wyróżnia System wczesnego informowania o niebezpieczeństwie na drodze, jest to, że skomunikowane samochody są elementami „Internetu rzeczy”. System nie jest zależny od aplikacji innych firm. To znaczący krok naprzód. Ostrzeżenia są szczegółowe, trafne i dostosowane do Twojej sytuacji, aby usprawnić Twoją podróż.
Joerg Beyer, główny dyrektor działu konstrukcyjnego Ford of Europe
# # #
*Systemy asystenckie wspomagające kierowcę – takie jak system wczesnego informowania (LHI) – są uzupełnieniem jego uwagi, ale nie zastępują oceny sytuacji i konieczności kontrolowania pojazdu przez kierowcę.
**System wczesnego informowania (LHI) jest uruchamiany przez modem pokładowy FordPass Connect i jest bezpłatny przez pierwsze 2 lata po zakupie nowego Forda wyposażonego w system SYNC 3 z nawigacją, następnie należy uiścić opłatę licencyjną.
Modem pokładowy może zostać uruchomiony w momencie dostarczenia pojazdu. Klienci mogą zdecydować się na rezygnację z niektórych funkcji udostępniania danych.
System wczesnego informowania o niebezpieczeństwie na drodze jest dostarczany przez HERE Technologies.