Biuro prasowe Ford Polska

Sprzedaż nowej generacji lidera w segmencie pickupów rozpoczyna nowy Ford Ranger Raptor

Na rynek trafia Ford Ranger Raptor nowej generacji wspinający się na wyższy poziom możliwości, który toruje drogę fascynującej nowej generacji lidera europejskiego rynku pickupów. 3

  • Pierwsze dostawy nowej odsłony najlepiej sprzedającego się pickupa, Forda Rangera, rozpoczynają się od wyjątkowego, wyczynowego modelu Ranger Raptor.
  • Opracowany przez Ford Performance 3-litrowy silnik EcoBoost V6 twin-turbo, dostarcza 292 KM mocy i 491 Nm momentu obrotowego, które gwarantują fenomenalne możliwości zarówno na drodze, jak i w terenie 1
  • Wyjątkowy w tej klasie pojazdów, elektronicznie kontrolowany, aktywny układ wydechowy, pracujący w czterech trybach, zapewnia dostosowanie brzmienia silnika do różnych scenariuszy drogowych
  • Siedem wybieranych trybów jazdy 2 i zmodyfikowane przez Ford Performance zawieszenie z 2,5-calowymi amortyzatorami FOX® z wewnętrznym bypassem Live Valve
  • Nowy, zaawansowany układ stałego napędu na cztery koła obejmuje elektronicznie sterowaną, załączaną dwubiegową skrzynię rozdzielczą oraz blokady przedniego i tylnego mechanizmu różnicowego
  • Raptor to flagowa wersja nowej linii modelu Ranger, a także pierwsza, która pojawi się w Europie, wyprzedzając pozostałe seryjne wersje rynkowego lidera, stworzone z myślą o zaspokojeniu wszystkich wymagań właścicieli pickupów

Zaprojektowany, aby zwyciężać na pustyni, zdobywać górskie szlaki, Ranger Raptor drugiej generacji podnosi dziś poprzeczkę osiągów terenowych i ucieleśnia cechy obecne w każdej wersji Rangera nowej generacji – zaawansowanie techniczne, wysoką wytrzymałość i możliwości.

Europejscy entuzjaści Rangera mają szczególny powód do świętowania, ponieważ nowy Raptor jest pierwszym modelem z linii Rangera nowej generacji, który wchodzi na rynek europejski wraz z docierającymi właśnie do klientów zamówionymi egzemplarzami.

Opracowany przez Ford Performance nowy Ranger Raptor jest najbardziej usportowioną odmianą najnowszego Forda Rangera. Dzięki inteligentnej elektronice sterującej nowymi, wytrzymalszymi systemami mechanicznymi, Ranger Raptor nowej generacji łączy surową moc z techniczną precyzją, a wynikiem tego miksu jest najbardziej zaawansowany Ranger w historii modelu.

„Tworząc najnowszego Rangera Raptora skupiliśmy się na zbudowaniu prawdziwie wyczynowego pickupa” – powiedział Dave Burn, główny inżynier programu Ranger Raptor w Ford Performance. „Jest znacznie szybszy, ma niesamowity wygląd, jest naszpikowany nowymi funkcjami i jest najwytrzymalszym Rangerem, jakiego kiedykolwiek udało nam się stworzyć.”

Ford niebawem rozpocznie przyjmowanie zamówień na oczekiwane wersje Wildtrak i Limited, a także na przeznaczone do codziennej pracy wersje Rangera XL i XLT. Wszystkie stanowią część najbardziej wszechstronnej i sprawnej gamy Rangera w Europie, dysponującej nowymi rozwiązaniami technicznymi i sprawdzonymi możliwościami, dzięki którym Ford już ósmy rok z rzędu utrzymuje pozycję lidera na rynku.

We wrześniu 2022 roku Ranger jeszcze bardziej umocnił swoją pozycję lidera na europejskim rynku pickupów, osiągając rekordowy udział w rynku na poziomie 53,4 procent, co przekłada się na wzrost udziału w skali roku do 41 procent.

Więcej mocy do zabawy

Najwięcej radości zagorzałym zwolennikom wyjątkowych osiągów przyniesie wprowadzenie nowego 3-litrowego silnika benzynowego V6 EcoBoost, z którego specjaliści z Ford Performance postanowili wydobyć 292 KM i 491 Nm momentu obrotowego.

Silnik EcoBoost V6 twin-turbo o pojemności skokowej 3 litrów posiada blok cylindrów wykonany z żeliwa wermikularnego, które jest o około 75 procent wytrzymalsze i do 75 procent sztywniejsze, niż żeliwo stosowane w tradycyjnych odlewach. Ford Performance zadbał o to, by silnik natychmiast reagował na zmiany położenia przepustnicy, a zapożyczony z samochodów wyścigowych system przyspieszający reakcje turbosprężarek, podobny do tego, który po raz pierwszy zastosowano w samochodach Ford GT i Focus ST, umożliwia pozbawioną „turbo-dziury” reakcję i natychmiastowy przybór mocy.

System ten utrzymuje turbinę w ruchu do trzech sekund po tym, jak kierowca zwolni nacisk na pedał przyspieszenia, umożliwiając szybszy powrót mocy po ponownym wciśnięciu pedału przyspieszenia na wyjściu z zakrętów lub po zmianie biegu. Ponadto, dla każdego z biegów zaawansowanej 10-stopniowej automatycznej przekładni, silnik ma zaprogramowany indywidualny profil doładowania, co wpływa na podniesienie osiągów.

„3-litrowy silnik nadaje Rangerowi Raptorowi nieznany wcześniej zakres dynamiki, która zadowoli nawet najbardziej zagorzałego entuzjastę osiągów” – powiedział Burn. „Przyspieszenie i rewelacyjne osiągi nowej jednostki napędowej sprawią, że uśmiechniesz się od ucha do ucha”.

Aby nadążyć za tymi porywającymi osiągami, elektronicznie sterowany aktywny układ wydechowy wzmacnia brzmienie silnika w czterech trybach, które można wybierać, zmieniając wokalny charakter Rangera Raptora.

  • Quiet (Cichy) – przedkłada ciszę nad osiągi, pozwalając zachować dobre relacje z sąsiadami, jeśli właściciel Raptora korzysta z samochodu we wczesnych godzinach porannych
  • Normalny – profil dźwiękowy przeznaczony do codziennego użytku, oferuje wyraziste brzmienie wydechu, które jednak nie jest zbyt głośne do codziennego użytku na ulicach. Ten profil jest domyślnie stosowany w trybach jazdy Normal, Slippery, Mud/Ruts oraz Rock Crawl
  • Sport – oferuje głośniejszą i bardziej dynamiczną nutę wydechu
  • Baja – najbardziej wyrazista ścieżka dźwiękowa wydechu, zarówno pod względem głośności jak i brzmienia, w trybie Baja wydech zachowuje się jak bezkompromisowo zbudowany układ przelotowy. Tryb ten przeznaczony jest wyłącznie do użytku w terenie.

Klienci mają również możliwość wyboru 2,0-litrowego silnika wysokoprężnego bi-turbo, który będzie można zamówić w Rangerze Raptor już na początku 2023 roku, a pierwsze dostawy spodziewane są latem.

Zabawka dla fanów trudnego off-roadu

Nowy Ranger Raptor ma wyjątkową konstrukcję podwozia i zawieszenie, odróżniające go od innych wersji Rangera. Szereg specyficznych dla Raptora mocowań i wzmocnień elementów, takich jak słupek C, skrzynia ładunkowa i koło zapasowe, a także unikalne obudowy odbojników, wieżyczki amortyzatorów i wspornik tylnego amortyzatora – wszystko to sprawia, że ultra-wytrzymały pickup poradzi sobie w trudnych warunkach terenowych.

Samochód terenowy o tak wysokich osiągach, jak Ranger Raptor, wymaga odpowiedniego układu jezdnego, więc inżynierowie Forda całkowicie przeprojektowali zawieszenie kół. Zupełnie nowe, wytrzymałe, a jednocześnie lekkie aluminiowe górne i dolne wahacze, przednie i tylne zawieszenie o dużym skoku oraz udoskonalone drążki Watta zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić lepsze panowanie nad pojazdem w trudnym terenie przy dużej prędkości.

„Przekonstruowane zawieszenie Rangera Raptora w pełni wykorzystuje możliwości nowych amortyzatorów FOX® Live Valve. Zawieszenie dostosowuje się w czasie rzeczywistym, zapewniając wyjątkową kontrolę nad pojazdem na drodze, a jednocześnie z łatwością pochłaniając pofalowania i większe koleiny w terenie, dzięki czemu kierowca zachowuje maksymalną kontrolę przy wysokich osiągach” – powiedział Burn.

Amortyzatory FOX® z wewnętrznym obejściem Live Valve są wyposażone w najnowocześniejszy system sterowania z funkcją tłumienia, zależnego od pozycji amortyzatora (Position-Sensitive Damping). Amortyzatory te są najbardziej zaawansowanym rozwiązaniem tego typu, jakie kiedykolwiek montowano w Rangerze Raptorze – wypełnione są olejem wzbogaconym Teflonem™, który zmniejsza tarcie o około 50 procent w porównaniu z amortyzatorami stosowanymi w modelu poprzedniej generacji.

System wewnętrznego obejścia zaworów Live Valve, współdziałający z udoskonalonymi trybami jazdy Rangera Raptora, został dopracowany w celu zapewnienia lepszego komfortu na drodze i wyższej skuteczności w terenie, zarówno przy dużych, jak i małych prędkościach jazdy.

Układ zawieszenia współpracuje z różnymi trybami jazdy, ma także zdolność działania w tle, przygotowując pojazd do zmian warunków jazdy. Podczas pracy amortyzatora w położeniu dobicia, różne strefy w systemie obejścia zaworów dają takie wsparcie, jakie jest potrzebne dla danego skoku i działają odwrotnie, gdy amortyzatory odbijają z powrotem do pełnej wysokości.

Aby zapewnić ochronę przed skutkami poważnego dobicia po wyskoku, sprawdzony  na trasach wyścigów system FOX® Bottom-Out Control dba o maksymalną siłę tłumienia w ostatnich 25 procentach skoku amortyzatora. Podobnie, system może usztywnić tylne amortyzatory, aby zapobiec kiwaniu się Rangera Raptora przy gwałtownym przyspieszaniu, co poprawia stabilność pojazdu. Dzięki amortyzatorom zapewniającym odpowiednią siłę tłumienia w każdym położeniu, Ranger Raptor gwarantuje stabilność zarówno na drodze, jak i na torze.

Chociaż układ amortyzatora to dzieło firmy FOX®, prace tuningowe i rozwojowe zostały przeprowadzone przez Ford Performance z wykorzystaniem komputerowo wspomaganej inżynierii i testów w warunkach rzeczywistych. Wszystko – od regulacji sprężyn, poprzez ustawienie wysokości zawieszenia, dostrojenie zaworów i dopracowanie gładzi stref skoku – wykonano z myślą o osiągnięciu idealnej równowagi pomiędzy komfortem, kontrolą, stabilnością i doskonałą przyczepnością na asfalcie i w terenie.

Zdolność Rangera Raptora do radzenia sobie w trudnym terenie rośnie też dzięki solidnym osłonom podwozia. Przednia płyta osłonowa podłogi jest prawie dwukrotnie większa niż w standardowym Rangerze nowej generacji, a wykonano ją z wysokowytrzymałej stali o grubości 2,3 mm. Płyta ta, w połączeniu z osłoną dolną silnika i osłoną skrzyni biegów, została zaprojektowana w celu ochrony kluczowych elementów, takich jak chłodnica, układ kierowniczy, przednia poprzeczka ramy, miska olejowa silnika i przedni mechanizm różnicowy.

Podwójne haki holownicze z przodu i z tyłu pomagają wybrać dogodną opcję wyciągnięcia pojazdu z opresji w terenie; ich konstrukcja ułatwia dostęp do jednego z haków, jeśli dostęp do drugiego jest utrudniony, a także umożliwia użycie pasów podczas odzyskiwania pojazdu w głębokim piasku lub gęstym błocie.

Pełna kontrola w terenie

Po raz pierwszy Ranger Raptor otrzymuje zaawansowany system stałego napędu na cztery koła z całkowicie nową, elektronicznie sterowaną, dwubiegową skrzynią rozdzielczą. Raptor dysponuje także blokowanymi mechanizmami różnicowymi z przodu i z tyłu – przy czym nowy przedni mechanizm różnicowy stanowi bezcenną funkcję dla entuzjastów prawdziwie bezkompromisowej zabawy w trudnym terenie.

„Choć Ranger Raptor czerpał inspirację z wyścigów pustynnych, jest on również niezwykle sprawnym samochodem do jazdy w każdych innych warunkach drogowych. Stworzyliśmy pojazd terenowy, którego nie trzeba modyfikować, aby bezpiecznie dotrzeć tam, gdzie tego potrzebujemy i wrócić” – powiedział Burn.

Siedem trybów jazdy do wyboru, w tym tryb Baja, który konfiguruje układy elektroniczne pojazdu w taki sposób, aby zapewnić maksymalną wydajność podczas szybkiej jazdy terenowej, pomaga nowemu Rangerowi Raptorowi radzić sobie z każdym rodzajem nawierzchni, od gładkich dróg po błoto i koleiny. 4

„Chcieliśmy doprowadzić do tego, by tryb Baja stał się najbardziej ekstremalnym przejawem zdolności do szybkiej jazdy terenowej” – powiedział Burn. „To cecha stanowiąca sedno Rangera Raptora – i tego właśnie oczekują nasi klienci”.

Każdy z wybieranych przez kierowcę trybów jazdy dostosowuje szereg elementów, począwszy od silnika i skrzyni biegów, poprzez czułość i kalibrację systemu ABS, kontrolę trakcji i stabilności, uruchamianie zaworów wydechowych, aż po układ kierowniczy i reakcję przepustnicy. Ponadto wskaźniki, informacje o pojeździe oraz motywy kolorystyczne na zestawie wskaźników i centralnym ekranie dotykowym zmieniają się w zależności od wybranego trybu jazdy.

Drogowe tryby jazdy

  • Tryb normalny (Normal) – tryb jazdy skalibrowany z myślą o komforcie i niskim zużyciu paliwa
  • Tryb sportowy (Sport) – dostosowany do dynamicznej jazdy w terenie.
  • Tryb na śliskie nawierzchnie (Slippery) – służy pewniejszej jeździe na śliskich lub nierównych nawierzchniach

Terenowe tryby jazdy

  • Tryb jazdy po skałach (Rock crawl) – pozwala na optymalną kontrolę podczas jazdy z bardzo niską prędkością po ekstremalnie skalistym i nierównym terenie
  • Tryb jazdy po piasku (Sand) – dostosowanie zmiany biegów i dostarczanej mocy do potrzeb poruszania się w piasku lub w głębokim śniegu
  • Tryb błoto/koleiny (Mud/Ruts) – zapewnienie maksymalnej przyczepności podczas ruszania i utrzymywanie odpowiedniego impetu
  • Tryb Baja – wszystkie systemy samochodu ustawione pod kątem maksymalnego ataku, aby uzyskać szczytowe osiągi w warunkach jazdy terenowej z dużą prędkością

Nowy Ranger Raptor posiada również funkcję Trail Control™, która jest odpowiednikiem tempomatu w jeździe terenowej. Kierowca może określić dowolną prędkość do 32 km/h, a pojazd automatycznie przejmuje kontrolę nad przyspieszeniem i hamowaniem, podczas gdy kierowca koncentruje się na prowadzeniu w trudnym terenie.

Mocny i atletyczny wygląd

Z podniesionymi właściwościami terenowymi Rangera Raptora harmonizuje nowy wygląd, oparty na odważnych, zdecydowanych liniach Rangera nowej generacji. Powiększone nadkola i reflektory wpisane w kształt litery „C” podkreślają szerokość pickupa, a śmiały napis F-O-R-D na osłonie chłodnicy i solidny oddzielony zderzak dodają mu wizualnej muskulatury.

Wszystko, co zostało zaprojektowane dla Rangera Raptora, ma swoje dobre uzasadnienie” – powiedział Dave Dewitt, szef projektu nadwozia Rangera Raptora. „Już sam wygląd Raptora mówi wyraźnie, co ten samochód potrafi.”

Klienci mogą wybierać spośród siedmiu kolorów nadwozia, między innymi unikatowych dla tej wersji Code Orange i Conquer Grey, które wizualnie komunikują ekskluzywność i wyższy poziom osiągów pickupa. Efektowny styl można podkreślić przygotowanymi dla modelu zestawami grafik do oklejenia karoserii, nawiązujących do sportowego wzornictwa.

Matrycowe reflektory LED z diodowymi światłami do jazdy dziennej przenoszą skuteczność oświetlenia Rangera Raptora na nowy poziom, zapewniając predykcyjne doświetlanie zakrętów, nieoślepiające światła drogowe i automatyczne dynamiczne poziomowanie, gwarantując lepszą widoczność kierowcom Rangera Raptora i innym uczestnikom ruchu drogowego.

Pod poszerzonymi błotnikami znajdują się 17-calowe aluminiowe felgi, z dostępnymi wyłącznie w modelu Raptor wysokiej klasy oponami terenowymi. Funkcjonalne otwory wentylacyjne, elementy aerodynamiczne oraz wytrzymałe, solidne stopnie boczne z wykonane z aluminiowych odlewów podkreślają wygląd i funkcjonalność pickupa. Diodowe oświetlenie tylne stanowi charakterystyczne nawiązanie stylistyczne do przednich reflektorów, natomiast tylny zderzak w kolorze Precision Grey wyposażono w centralny stopień oraz hak holowniczy, umieszczony na tyle wysoko, by uniknąć pogorszenia kąta zejścia.

We wnętrzu główne tematy i elementy stylistyczne również podkreślają terenowe osiągi Rangera Raptora i jego wyjątkowo niespokojny charakter. Zupełnie nowe, stylizowane na wyposażenie odrzutowych myśliwców, przednie i tylne fotele sportowe, zwiększają komfort jazdy i zapewniają najlepsze podparcie podczas pokonywania zakrętów z dużą prędkością.

Akcenty w kolorze pomarańczowym (Code Orange) na desce rozdzielczej, elementach wykończenia i siedzeniach harmonizują z barwą oświetlenia wnętrza Rangera Raptora, wypełniającego kabinę bursztynową poświatą. Sportowa, podgrzewana, obszyta wysokiej jakości skórą kierownica z podparciem na kciuki, oznaczeniem położenia na wprost i łopatkami odlewanymi z magnezu stanowi dopełnienie sportowego charakteru wnętrza.

Pasażerowie mają również dostęp do zaawansowanych technologicznie systemów, do dyspozycji jest nie tylko 12,4-calowy, nowy cyfrowy zestaw wskaźników, ale również 12-calowy centralny ekran dotykowy, sterujący systemem łączności i rozrywki Forda SYNC 4A® nowej generacji,5 który zapewnia bezprzewodową komunikację z Apple Carplay i Android Auto™ – w ramach wyposażenia seryjnego. 6  Dziesięciogłośnikowy system dźwiękowy B&O® 6 dba o godną oprawę dźwiękową każdej wyprawy.

Ford przewiduje, że klienci Ranger Raptor będą korzystać z każdej okazji, aby przetestować swoje pickupy w plenerze, dlatego firma oferuje szeroką gamę zatwierdzonych przez Forda akcesoriów sportowych i kempingowych, w tym nowy dwuosobowy namiot dachowy znanej firmy ARB, ekspertów w branży outdoorowej. Wbudowany materac, pięć okien i zapinane na suwak siatki przeciw owadom wprowadzają do wnętrza namiotu odrobinę luksusu, a wytrzymała aluminiowa konstrukcja i wodoodporna tkanina rip-stop sprawiają, że namiot jest łatwy do rozłożenia i złożenia. Mocowanie na dachu zwalnia całą skrzynię ładunkową dla bagażu, a homologacja Forda oznacza, że namiot jest objęty dwuletnią gwarancją i może być zamówiony przez lokalnego dealera, obsługującego klienta.

W rodzinie Ford Performance

Ford Performance demonstruje wybitne zdolności wyścigowe Rangera Raptora w jego naturalnym środowisku – wyczerpującym pustynnym rajdzie Baja 1000, który odbędzie się 15-20 listopada w Baja w Meksyku. Poza użyczeniem nazwy trybowi Baja, renomowany wyścig odegrał znaczącą rolę w opracowaniu kolejnych serii Raptora przez Ford Performance.

Nazwa Raptor zrodziła się w Ameryce Północnej, gdzie Ford stosuje ją w najdynamiczniejszych wersjach pickupów i pojazdów użytkowych od czasów pierwszej generacji F-150 SVT Raptor, który wyróżniał się konstrukcją dostosowaną do szybkiej jazdy terenowej. Niedawno Ford Performance zapowiedział wprowadzenie na rynek północnoamerykański SUV-a Bronco Raptor oraz limitowanej edycji Bronco DR – samochodu stworzonego do wyścigów pustynnych.

Opracowany przez Ford Performance model Ranger Raptor sprawił, że w 2018 roku emblemat Raptor trafił na inne rynki globalne, a obecnie do nowej grupy odbiorców w Europie.

# # #

1 Ford Ranger Raptor, silnik benzynowy 3,0-litra EcoBoost V6 twin-turbo, homologowana emisja CO2 od 315 g/km, zużycie paliwa 13,8 l/100 km wg WLTP.

Deklarowane zużycie paliwa/zużycie energii w cyklu WLTP, emisja CO2 i zasięg napędu elektrycznego mierzone są zgodnie z wymaganiami i specyfikacjami technicznymi zawartymi w rozporządzeniach europejskich (WE) 715/2007 i (UE) 2017/1151 w aktualnym brzmieniu. Przyjęta obecnie procedura testowa pozwala na porównanie wyników uzyskanych przez różne typy pojazdów oraz różnych producentów.

2 Systemy asystenckie wspomagające kierowcę są uzupełnieniem jego uwagi, ale nie zastępują oceny sytuacji i konieczności kontrolowania przez niego pojazdu. Mimo ich wsparcia należy zachować zasady bezpieczeństwa na drodze. Szczegółowe informacje i ograniczenia zamieszczono w instrukcji obsługi.

3 Austria, Belgia, Wielka Brytania, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Niemcy, Grecja, Węgry, Irlandia, Włochy, Holandia, Norwegia, Polska, Portugalia, Hiszpania, Rumunia, Szwecja, Szwajcaria i Turcja.

4 Przed jazdą terenową zawsze zapoznaj się z dodatkiem do Instrukcji Obsługi poświęconym Raptorowi, poznaj teren i trudność trasy oraz używaj odpowiedniego sprzętu zabezpieczającego przeprawę.

5 Nie prowadź samochodu, gdy jesteś zdekoncentrowany oraz podczas korzystania z urządzeń mobilnych. W miarę możliwości korzystaj z systemów sterowania głosem. Niektóre funkcje mogą nie być dostępne, kiedy pojazd znajduje się w ruchu. Nie wszystkie systemy są kompatybilne ze wszystkimi telefonami.

6 Wymaga telefonu z aktywną usługą transmisji danych i kompatybilnym oprogramowaniem. SYNC 4 nie kontroluje produktów innych firm podczas użytkowania. Firmy zewnętrzne ponoszą wyłączną odpowiedzialność za funkcjonalność swoich aplikacji.

7 OLUFSEN© 2021 oraz B&O© 2021. BANG & OLUFSEN™ oraz B&O™są zastrzeżonymi znakami towarowymi należącymi do Bang & Olufsen Group. Na licencji Harman Becker Automotive Systems Manufacturing Kft. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Obserwuj Ford Polska – Samochody Dostawcze

Chcesz otrzymywać informacje prasowe na swój adres e-mail?

Zapisz się do naszej bazy kontaktów, jeśli chcesz być na bieżąco. Wszystkie ważne informacje otrzymasz bezpośrednio na swój adres e-mail.