Biuro prasowe Ford Polska

Ford Performance skonstruuje wyścigowego Mustanga GT3, gotowego do startów w zawodach na świecie. Samochód ten wystartuje m.in. w słynnym klasyku w Daytona w 2024 roku

Ford Mustang, kultowy samochód sportowy, który zapoczątkował modę na tego typu pojazdy, poprowadzi powrót Forda do wyścigów samochodowych na świecie. Stanie się tak za sprawą auta wyścigowego klasy GT3 przygotowanego przez dział Ford Performance, którego debiut zaplanowano na 2024 rok.

  • Ford powróci do wyścigów GT3 jako zespół fabryczny z nowym Mustangiem GT3 IMSA, który będzie dostępny także dla zespołów prywatnych. Debiut auta zaplanowano podczas 24-godzinnego wyścigu na torze w Daytona w 2024 roku.
  • Ford Mustang GT3 – skonstruowany przez Ford Performance i Multimatic – jest napędzany 5-litrowym silnikiem V8 opartym na znanej jednostce napędowej Coyote i zapewni klientom na świecie pełen potencjał Forda Mustanga w wyścigach długodystansowych.
  • Joey Hand, jeden z kierowców załogi Forda GT, która w 2016 roku zwyciężyła w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans w klasie GTE Pro, będzie jednym z kierowców testowych nowego programu.

Ford Performance ujawnił plany dotyczące nowego wyścigowego Mustanga GT3, który od 2024 roku będzie brał udział w wyścigach International Motor Sports Association (IMSA), w tym w 24-godzinnym wyścigu w Daytona.

Powrót Mustanga do wyścigów to wspólny program Ford Performance i jego wieloletniego partnera wyścigowego – Multimatic Motorsports. Powrót do wyścigów zapowiedziały zarówno zespół fabryczny Forda z dwoma samochodami w klasie IMSA GTD Pro, zarządzany przez Multimatic, jak i zespoły prywatne z autami klasy GTD, które rozpoczną ściganie w 2024 roku od zawodów w Daytona.

– Mustang narodził się, aby się ścigać. Cieszymy się, że możemy przedstawić auto klasy GT3, gotowe by stanąć w szranki z innymi największymi producentami na świecie – powiedział Mark Rushbrook, dyrektor globalny Ford Performance Motorsports. – Dzięki 58-letniemu doświadczeniu w wyścigach długodystansowych na świecie, łącznie z udziałem w NASCAR i Australian Supercars, jesteśmy gotowi przenieść Mustanga na wyższy poziom rywalizacji.

– Nie ma wątpliwości, że Multimatic Motorsports jest dla nas idealnym partnerem w tym projekcie – dodał Rushbrook. – W przeszłości współpracowali z nami nie tylko przy opracowywaniu licznych programów z udziałem Mustanga dla klientów. Ich zaangażowanie w wyścigi z udziałem Forda GT i nowe programy wyścigowe dla klientów Bronco DR pokazały, że razem możemy zapewnić Fordowi i jego klientom starty w zawodach na poziomie mistrzowskim.

– Cieszymy się, że wraz z Ford Performance możemy pracować nad powrotem do udziału w wyścigach organizowanych przez IMSA, a także nad programem dla klientów – powiedział Larry Holt, wiceprezes Multimatic Special Vehicle Operations. – Mamy za sobą długą, wspaniałą współpracę, zarówno na najwyższym poziomie w profesjonalnych wyścigach samochodów sportowych, jak i przy opracowywaniu konkurencyjnego programu i samochodów wyścigowych dla zespołów prywatnych. Doceniamy ich wiarę w nas i już nie możemy się doczekać, aby pokazać światu, co potrafi wyczynowy Ford Mustang.

Nowy wyścigowy Mustang GT3 będzie napędzany 5-litrowym silnikiem V8, opartym na jednostce napędowej Coyote, opracowanym przez Ford Performance i zbudowanym przez wieloletniego partnera w wyścigach i zwycięski zespół – M-Sport z Cumbrii w Anglii.

Obydwie firmy mają bogatą historię w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA, a ostatnio współpracowały przy opracowaniu i przygotowaniu Forda Pumy Hybrid Rally1, który w swoim debiutanckim Rajdzie Monte Carlo, zakończonym tydzień temu, zajął miejsca 1., 3. i 5.

– To wspaniale, że zacieśniamy współpracę z Fordem i po 25 latach spędzonych razem w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA rozszerzamy ją na wyścigi. Dzięki Pumie Hybrid Rally1 Ford ponownie osiąga znakomite wyniki – powiedział Malcom Wilson, właściciel M-Sportu.
– M-Sport ma szeroką i wszechstronną wiedzę oraz doświadczenie w wyścigach, zwłaszcza w programie GT3, w którym wykorzystano opracowany przez M-Sport silnik V8, który naszym samochodom zapewnił zwycięstwa w 12-godzinnym wyścigu Bathurst w 2020 roku i w zawodach na dystansie 1000 km na torze Paul Ricard w 2019 roku – dodał M. Wilson.

– Najnowszy projekt silnika sprawił, że staliśmy się ich oficjalnym dostawcą w British Touring Car Championship. Silnik ten wykorzystuje architekturę silnika Forda – powiedział M. Wilson. – Jesteśmy bardzo podekscytowani współpracą bezpośrednio z Ford Performance i z Multimatic nad Mustangiem GT3. Będziemy pracować bardzo ciężko, aby zapewnić samochodom Forda kolejne zwycięstwa na świecie – zakończył M. Wilson.

Tradycję wysokowydajnych wolnossących silników V8 na platformie Mustanga będzie kontynuowała specjalna jednostka napędowa, bazująca na znanym na świecie motorze o nazwie Coyote. Modyfikacje osiągów i konstrukcji sprawią, że będzie on gotowy do udziału w wyścigach długodystansowych na świecie w klasie GT3.

Nowy samochód wyścigowy – Mustang GT3 – będzie wyposażony w wykonane na zamówienie zawieszenie z krótkim i długim wahaczem z przodu i z tyłu, montowaną z tyłu skrzynię biegów, panele nadwozia z włókna węglowego, a także unikalny pakiet aerodynamiczny opracowany z myślą o spełnieniu wymogów klasy GT3.

Ford i Multimatic udostępnią Mustangi GT3 zarówno zespołowi fabrycznemu, jak i zespołom prywatnym. Auta będą gotowe do użytku od początku sezonu 2024.

Joey Hand, jeden z kierowców zwycięskiej załogi Forda GT w klasie GTE Pro podczas 24-godzinnego klasyka w Le Mans, został jednym z kierowców testowych nowego programu i będzie kontynuował rolę kierowcy rozwojowego i trenera Ford Performance. W ramach umowy pojedzie także sześć wyścigów NASCAR Cup w 2022 r. za kierownicą Forda Mustanga w zespole Rick Ware Racing.

– Wspaniale jest mieć udział w niesamowitym programie wyścigowym Forda – powiedział Joey Hand. – Choć lubię rywalizować i wygrywać na torze, lubię też być częścią prac rozwojowych nowych samochodów wyścigowych, takich jak teraz Mustang. Przeprowadziliśmy wiele testów podczas programu Forda GT, więc wspaniale będzie móc ponownie pracować z tymi samymi ludźmi z Forda i Multimatic, aby razem przygotowywać do zawodów nowego Mustanga.

Nowy Mustang GT4 też jest planowany

Mustang GT3 opracowywany do startu w wyścigach organizowanych przez IMSA jest nowym projektem. Natomiast Ford i Multimatic potwierdzili, że udana współpraca przy Mustangu GT4 dla klientów również będzie kontynuowana w przyszłości. Nowy Mustang GT4 zadebiutuje w sezonie 2023.

– Ważne jest dla nas dalsze wspieranie kierowców korzystających z Mustanga GT4 – powiedział Rushbrook. – Z obecnym Mustangiem GT4 odnieśliśmy wiele sukcesów zarówno tutaj, jak i w Europie. Począwszy od przyszłego sezonu chcemy dostarczyć klientom nowy samochód do rywalizacji w kategorii GT4. W najbliższej przyszłości będziemy mieli więcej do powiedzenia na ten temat.

Zapowiedzi opracowania Mustanga dla wyścigów samochodów sportowych uzupełniają serię nowych wyścigowych Mustangów, które pojawią się w najbliższej przyszłości w stajni Ford Performance. Ford Mustang 2022 Next Gen zadebiutuje w serii NASCAR Cup 6 lutego w LA Coliseum, a dwa tygodnie później w Daytona 500. A Ford Performance opracowuje już nowego Mustanga Gen 3 dla serii Supercars, która zadebiutuje na początku 2023 roku.

Obserwuj Ford Polska – Samochody Dostawcze

Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera, jeśli chcesz być na bieżąco. Wszystkie ważne informacje otrzymasz bezpośrednio na swój adres e-mail.