- Ford powróci do wyścigów GT3 jako zespół fabryczny z nowym Mustangiem GT3 IMSA, który będzie dostępny także dla zespołów prywatnych. Debiut auta zaplanowano podczas 24-godzinnego wyścigu na torze w Daytona w 2024 roku.
- Ford Mustang GT3 – skonstruowany przez Ford Performance i Multimatic – jest napędzany 5-litrowym silnikiem V8 opartym na znanej jednostce napędowej Coyote i zapewni klientom na świecie pełen potencjał Forda Mustanga w wyścigach długodystansowych.
- Joey Hand, jeden z kierowców załogi Forda GT, która w 2016 roku zwyciężyła w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans w klasie GTE Pro, będzie jednym z kierowców testowych nowego programu.
Ford Performance ujawnił plany dotyczące nowego wyścigowego Mustanga GT3, który od 2024 roku będzie brał udział w wyścigach International Motor Sports Association (IMSA), w tym w 24-godzinnym wyścigu w Daytona.
Powrót Mustanga do wyścigów to wspólny program Ford Performance i jego wieloletniego partnera wyścigowego – Multimatic Motorsports. Powrót do wyścigów zapowiedziały zarówno zespół fabryczny Forda z dwoma samochodami w klasie IMSA GTD Pro, zarządzany przez Multimatic, jak i zespoły prywatne z autami klasy GTD, które rozpoczną ściganie w 2024 roku od zawodów w Daytona.
– Mustang narodził się, aby się ścigać. Cieszymy się, że możemy przedstawić auto klasy GT3, gotowe by stanąć w szranki z innymi największymi producentami na świecie – powiedział Mark Rushbrook, dyrektor globalny Ford Performance Motorsports. – Dzięki 58-letniemu doświadczeniu w wyścigach długodystansowych na świecie, łącznie z udziałem w NASCAR i Australian Supercars, jesteśmy gotowi przenieść Mustanga na wyższy poziom rywalizacji.
– Nie ma wątpliwości, że Multimatic Motorsports jest dla nas idealnym partnerem w tym projekcie – dodał Rushbrook. – W przeszłości współpracowali z nami nie tylko przy opracowywaniu licznych programów z udziałem Mustanga dla klientów. Ich zaangażowanie w wyścigi z udziałem Forda GT i nowe programy wyścigowe dla klientów Bronco DR pokazały, że razem możemy zapewnić Fordowi i jego klientom starty w zawodach na poziomie mistrzowskim.
– Cieszymy się, że wraz z Ford Performance możemy pracować nad powrotem do udziału w wyścigach organizowanych przez IMSA, a także nad programem dla klientów – powiedział Larry Holt, wiceprezes Multimatic Special Vehicle Operations. – Mamy za sobą długą, wspaniałą współpracę, zarówno na najwyższym poziomie w profesjonalnych wyścigach samochodów sportowych, jak i przy opracowywaniu konkurencyjnego programu i samochodów wyścigowych dla zespołów prywatnych. Doceniamy ich wiarę w nas i już nie możemy się doczekać, aby pokazać światu, co potrafi wyczynowy Ford Mustang.
Nowy wyścigowy Mustang GT3 będzie napędzany 5-litrowym silnikiem V8, opartym na jednostce napędowej Coyote, opracowanym przez Ford Performance i zbudowanym przez wieloletniego partnera w wyścigach i zwycięski zespół – M-Sport z Cumbrii w Anglii.
Obydwie firmy mają bogatą historię w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA, a ostatnio współpracowały przy opracowaniu i przygotowaniu Forda Pumy Hybrid Rally1, który w swoim debiutanckim Rajdzie Monte Carlo, zakończonym tydzień temu, zajął miejsca 1., 3. i 5.
– To wspaniale, że zacieśniamy współpracę z Fordem i po 25 latach spędzonych razem w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA rozszerzamy ją na wyścigi. Dzięki Pumie Hybrid Rally1 Ford ponownie osiąga znakomite wyniki – powiedział Malcom Wilson, właściciel M-Sportu.
– M-Sport ma szeroką i wszechstronną wiedzę oraz doświadczenie w wyścigach, zwłaszcza w programie GT3, w którym wykorzystano opracowany przez M-Sport silnik V8, który naszym samochodom zapewnił zwycięstwa w 12-godzinnym wyścigu Bathurst w 2020 roku i w zawodach na dystansie 1000 km na torze Paul Ricard w 2019 roku – dodał M. Wilson.
– Najnowszy projekt silnika sprawił, że staliśmy się ich oficjalnym dostawcą w British Touring Car Championship. Silnik ten wykorzystuje architekturę silnika Forda – powiedział M. Wilson. – Jesteśmy bardzo podekscytowani współpracą bezpośrednio z Ford Performance i z Multimatic nad Mustangiem GT3. Będziemy pracować bardzo ciężko, aby zapewnić samochodom Forda kolejne zwycięstwa na świecie – zakończył M. Wilson.
Tradycję wysokowydajnych wolnossących silników V8 na platformie Mustanga będzie kontynuowała specjalna jednostka napędowa, bazująca na znanym na świecie motorze o nazwie Coyote. Modyfikacje osiągów i konstrukcji sprawią, że będzie on gotowy do udziału w wyścigach długodystansowych na świecie w klasie GT3.
Nowy samochód wyścigowy – Mustang GT3 – będzie wyposażony w wykonane na zamówienie zawieszenie z krótkim i długim wahaczem z przodu i z tyłu, montowaną z tyłu skrzynię biegów, panele nadwozia z włókna węglowego, a także unikalny pakiet aerodynamiczny opracowany z myślą o spełnieniu wymogów klasy GT3.
Ford i Multimatic udostępnią Mustangi GT3 zarówno zespołowi fabrycznemu, jak i zespołom prywatnym. Auta będą gotowe do użytku od początku sezonu 2024.
Joey Hand, jeden z kierowców zwycięskiej załogi Forda GT w klasie GTE Pro podczas 24-godzinnego klasyka w Le Mans, został jednym z kierowców testowych nowego programu i będzie kontynuował rolę kierowcy rozwojowego i trenera Ford Performance. W ramach umowy pojedzie także sześć wyścigów NASCAR Cup w 2022 r. za kierownicą Forda Mustanga w zespole Rick Ware Racing.
– Wspaniale jest mieć udział w niesamowitym programie wyścigowym Forda – powiedział Joey Hand. – Choć lubię rywalizować i wygrywać na torze, lubię też być częścią prac rozwojowych nowych samochodów wyścigowych, takich jak teraz Mustang. Przeprowadziliśmy wiele testów podczas programu Forda GT, więc wspaniale będzie móc ponownie pracować z tymi samymi ludźmi z Forda i Multimatic, aby razem przygotowywać do zawodów nowego Mustanga.
Nowy Mustang GT4 też jest planowany
Mustang GT3 opracowywany do startu w wyścigach organizowanych przez IMSA jest nowym projektem. Natomiast Ford i Multimatic potwierdzili, że udana współpraca przy Mustangu GT4 dla klientów również będzie kontynuowana w przyszłości. Nowy Mustang GT4 zadebiutuje w sezonie 2023.
– Ważne jest dla nas dalsze wspieranie kierowców korzystających z Mustanga GT4 – powiedział Rushbrook. – Z obecnym Mustangiem GT4 odnieśliśmy wiele sukcesów zarówno tutaj, jak i w Europie. Począwszy od przyszłego sezonu chcemy dostarczyć klientom nowy samochód do rywalizacji w kategorii GT4. W najbliższej przyszłości będziemy mieli więcej do powiedzenia na ten temat.
Zapowiedzi opracowania Mustanga dla wyścigów samochodów sportowych uzupełniają serię nowych wyścigowych Mustangów, które pojawią się w najbliższej przyszłości w stajni Ford Performance. Ford Mustang 2022 Next Gen zadebiutuje w serii NASCAR Cup 6 lutego w LA Coliseum, a dwa tygodnie później w Daytona 500. A Ford Performance opracowuje już nowego Mustanga Gen 3 dla serii Supercars, która zadebiutuje na początku 2023 roku.