Biuro prasowe Ford Polska

Zwycięstwo w 90. Rajdzie Monte Carlo załogi w samochodzie M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1 i znakomite wyniki pozostałych dwóch załóg M-Sport Ford World Rally Team

W wieku 47 lat Sébastien Loeb za kierownicą samochodu M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1 został najstarszym zwycięzcą rundy FIA World Rally Championship i triumfował w Rajdzie Monte Carlo po raz ósmy, czym zrównał się z drugim na mecie Sébastienem Ogierem. Pilotka Loeba – Isabelle Galmiche, 50-letnia nauczycielka matematyki, dla której był to pierwszy start w rajdzie na tak wysokim szczeblu – jest pierwszą kobietą od 1997 roku, która triumfowała w rundzie WRC. Załoga zwycięskiego auta M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1 wygrała w sumie 6 z 17 odcinków specjalnych Rajdu Monte Carlo. W jednym, pierwszym w karierze na poziomie rundy WRC, zwyciężył również Gus Greensmith.

  • Załoga zespołu M-Sport Ford World Rally Team – Sébastien Loeb i Isabelle Galmiche – wygrała Rajd Monte Carlo i przy okazji ustanowiła trzy historyczne wyniki.
  • Na najniższym stopniu podium Rajd Monte Carlo ukończyła załoga drugiego auta M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1 – Craig Breen i Paul Nagle, na piątym miejscu za kierownicą hybrydowej Pumy finiszował Gus Greensmith pilotowany przez Jonasa Anderssona.
  • Z 42 punktami na koncie zespół M-Sport Ford World Rally Team został pierwszym liderem Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata FIA 2022, od których zaczęła się zelektryfikowana era w WRC, z hybrydowymi autami najwyższej klasy w roli głównej.

– Nie spodziewałem się aż tak wiele, kiedy tu przyjechałem – przyznał na mecie Sébastien Loeb, który na zapoznanie z trasą Rajdu Monte Carlo przyleciał bezpośrednio po zakończeniu Rajdu Dakar, w którym zajął drugie miejsce. – To była świetna walka, Ogier był naprawdę szybki, a ja zmagałem się z drobnymi problemami wczoraj, a nawet dziś rano – powiedział 9-krotny mistrz świata tuż za metą ostatniego odcinka specjalnego 80-tego wygranego rajdu WRC w karierze.

Rajd zapowiadał się ciekawie już od odcinka testowego, którego pierwszy przejazd wygrała hybrydowa Puma Rally1 z Loebem za kierownicą.

– Byłem naprawdę zaskoczony, kiedy w pierwszym przejeździe uzyskałem najlepszy czas. Zwykle w tego typu testach nie jestem zbyt dobry, ale z tym autem dogadałem się od razu i znalazłem właściwy rytm – podkreślał Sébastien Loeb.

Po 4 z rzędu wygranych odcinkach specjalnych w piątek Sébastien Loeb i Isabelle Galmiche w M-Sport Ford Puma Hybrid Rally 1 prowadzili w rajdzie na koniec dnia z przewagą niemal 10 sekund nad Sébastienem Ogierem. Już wtedy Loebowi przyklejono łatkę najstarszego kierowcy, który był liderem rundy FIA World Rally Championship. Niezbyt trafiony dobór opon na odcinki specjalne sobotniego etapu sprawił, że Loeb i Ogier zamienili się miejscami, przy czym na koniec etapu przewaga tego drugiego wynosiła już 21,1 s. Po dwóch niedzielnych odcinkach specjalnych przewaga Ogiera wzrosła do 24,6 s. Na trzecim „oesie” lider rajdu stracił ok. 30 s z powodu przebitej opony. Na prowadzenie wrócił Loeb z przewagą 9,5 s, którą powiększył o jedną sekundę na ostatnim odcinku specjalnym.

Również pozostali zawodnicy zespołu M-Sport Ford World Rally Team uzyskali fantastyczne wyniki – Craig Breen i Paul Nagle wywalczyli trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej Rajdu Monte Carlo, zaś na piątym za kierownicą hybrydowej Pumy finiszował Gus Greensmith pilotowany przez Jonasa Anderssona. Ten ostatni odniósł pierwsze z karierze zwycięstwo na odcinku specjalnym rajdu WRC, w najwyższej klasie.

W klasyfikacji mistrzostw świata FIA WRC po Rajdzie Monte Carlo prowadzi Sébastien Loeb z 27 punktami na koncie. Craig Breen ma ich 15 i zajmuje 4. miejsce, a Gus Greensmith – 10 i jest sklasyfikowany na 6. pozycji. W klasyfikacji producentów na prowadzeniu jest M-Sport Ford World Rally Team z 42 punktami.

Hybrydowa era w WRC

M‑Sport Ford Puma Hybrid Rally1 jest pierwszym zelektryfikowanym samochodem wyczynowym Forda, napędzanym podobnym układem napędowym, jak samochód drogowy Puma EcoBoost Hybrid1), na którym bazuje. Hybrydowy układ napędowy nowej generacji odzyskuje energię podczas hamowania i jazdy wybiegiem oraz przechowuje ją w akumulatorze, o pojemności 3,9 kWh. Energia ta jest następnie wykorzystywana do wspomagania znakomitych osiągów turbodoładowanego silnika benzynowego EcoBoost o pojemności 1,6 litra poprzez wielokrotne, maksymalnie trzysekundowe, „doładowanie” za pomocą silnika elektrycznego o mocy 100 kW. Łączna moc tego zespołu napędowego to ponad 500 KM.

Wraz ze startem sezonu 2022, Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Świata wkroczyły w nową zelektryfikowaną erę, gdzie w najwyższej klasie rywalizują samochody z napędem hybrydowym. Spektakularny sukces odniesiony podczas Rajdu Monte Carlo pokazuje jak dopracowaną konstrukcją jest Ford Puma Hybrid Rally1.

1) – Homologowana emisja CO2: Puma 1,0 l EcoBoost Hybrid 119-143 g/km i homologowane zużycie paliwa 5,3-6,3 l/100 km WLTP.

Zakresy – emisji CO2 i zużycia paliwa mogą różnić się w zależności od wersji samochodów oferowanych na poszczególnych rynkach.

Deklarowane zużycie paliwa/energii wg WLTP, emisja CO2 i zasięg na napędzie elektrycznym są określane zgodnie z wymaganiami technicznymi i specyfikacjami rozporządzeń europejskich (WE) 715/2007 i (UE) 2017/1151 z ostatnimi zmianami. Zastosowanie standardowych procedur testowych umożliwia porównanie różnych typów samochodów różnych producentów.

Obserwuj Ford Polska

Obserwuj Ford Polska – Samochody Dostawcze

Chcesz otrzymywać informacje prasowe na swój adres e-mail?

Zapisz się do naszej bazy kontaktów, jeśli chcesz być na bieżąco. Wszystkie ważne informacje otrzymasz bezpośrednio na swój adres e-mail.