- Możliwa niezwykle tania codzienna eksploatacja
- Atrakcyjne warunki serwisowe
- Doceniona przez klientów bezawaryjność
- Wydłużone warunki gwarancyjne
- Najwyższe wartości rezydualne
Zatem jazda autem elektrycznym może być naprawdę tania, ale to niejedyne oszczędności eksploatacyjne, z których może korzystać właściciel w pełni elektrycznego Mustanga Mach-E.
Na serwisie, na przeglądzie, na drodze
O tym, że Ford jest jedną z najlepiej przygotowanych w Polsce, Europie i na świecie marek do rozwoju i serwisowania aut elektrycznych, z rozbudowanymi schematami działalności, w których kluczową rolę odgrywają przeszkoleni specjaliści, specjalnie przygotowane procedury i systemy bezpieczeństwa pisaliśmy już wiele (poniżej link do informacji prasowej).
https://fordmedia.pl/2023/08/16/serwisowanie-samochodow-elektrycznych-forda/
Warto jednak przybliżyć też sam proces eksploatacji i serwisu na przykładzie naszego bestsellera – Mustanga Mach-E. Odpowiednie użytkowanie i obsługa samochodu elektrycznego przyniesie bowiem kolejne wymierne korzyści oraz długie bezawaryjne lata z autem.
O tym, że Mustang Mach-E to na wskroś nowoczesna konstrukcja, idąca z duchem elektryfikacji i najnowszych, innowacyjnych rozwiązań wśród aut elektrycznych, nikogo nie trzeba przekonywać – świadczy o tym chociażby ilość nagród i wyróżnień, które ten model otrzymał od momentu swojego debiutu. Z racji swojej konstrukcji samochód elektryczny ma jednak także inne, eksploatacyjne korzyści. Silnik elektryczny to przecież m.in. brak oleju, płynów chłodzących, to także zdecydowanie mniejsza ilość elementów, które w dłuższym czasie się zużywają i wymagają cyklicznych wymian. To znacznie upraszcza ewentualne serwisowanie auta i obniża koszty eksploatacji. Nie oznacza to jednak, że w samochodzie elektrycznym nie trzeba nic wymieniać – przykładem niech będzie płyn chłodzący baterię, który w Mustangu Mach-E wymaga wymiany raz na 10 lat – co na tle konkurencji jest niezwykle rzadkim interwałem.
Także sama nowatorska konstrukcja naszego bestsellerowego „elektryka” pozwala na oszczędną i efektywną jazdę, a przykładem może być tutaj innowacyjny system „One Pedal Drive” (jazda kontrolowana za pomocą jednego pedału), który umożliwia płynne i swobodne przyspieszanie i hamowanie przy użyciu jedynie pedału przyspieszania. W praktyce może to wpłynąć na znacznie mniejsze zużycie elementów ciernych w układzie hamulcowym, co w dłuższym czasie obniży koszty eksploatacji. I tutaj praktyczna, serwisowa uwaga – warto jednak raz na pewien czas użyć hamulców. Elementy układu hamulcowego muszą czasami popracować, by zawsze – w 100% – były gotowe do zadziałania w sytuacjach awaryjnych.
I choć widać, że możliwości i serwis samochodów elektrycznych mocno różnią się od tych z tradycyjnymi źródłami napędu, to obsługa auta w autoryzowanych, wyspecjalizowanych stacjach Forda jest nadal kluczowym elementem.
Właściciele Mustanga Mach-E nie muszą jednak w ASO pojawiać się zbyt często – Ford zdecydował, że przeglądy w tym modelu odbywają się niezwykle rzadko, bo raz na 2 lata bez limitu kilometrów.
Także cena samego przeglądu jest niezwykle atrakcyjna i wynosi jedynie 859 zł.
Ekonomiczna eksploatacja to jednak nie wszystkie zalety
Kolejnymi kluczowymi elementami, które mają wpływ na wieloletnią, komfortową i ekonomiczną eksploatację są bezawaryjność i wartości rezydulane, czyli to, za jaką kwotę będziemy mogli odsprzedać auto. I w obu przypadkach Mustang Mach-E po raz kolejny wyróżnia się na tle konkurencji i ma się czym pochwalić.
O to, czy nasz „elektryk” jest bezawaryjny, najlepiej spytać jego właścicieli. Tak właśnie zrobił brytyjski magazyn „What Car?”. Redakcja skontaktowała się użytkownikami tego modelu w ramach przeprowadzanego co roku badania i… żaden z nich nie zgłosił usterki! Mustang Mach-E otrzymał zatem rewelacyjny wynik 100% i pozycję lidera (link do pełnej wersji komunikatu poniżej)
Dla nas nie było to jednak zaskoczeniem, o czym świadczy ochrona gwarancyjna, jaką otrzymał ten model. Auto objęte jest 2-letnią gwarancją, ale jego elementy wysokonapięciowe, takie jak:
- akumulator wysokonapięciowy,
- główny zespół napędu elektrycznego,
- drugi zespół napędu elektrycznego,
- ładowarka pokładowa,
- inwerter,
- moduł sterujący inwertera przekładni
wydłużoną przez okres 8 lat/160 tys. km – w zależności od tego, który z warunków wystąpi pierwszy.
I przechodzimy do wartości rezydualnej, tak ważnej przy odsprzedaży auta, która bezpośrednio przekłada się także na wysokość ewentualnych rat leasingowych/wynajmu. Okazuje się, że Mustang Mach-E jest „Mistrzem Wartości 2023” mając najniższy spadek wartości w czasie spośród wszystkich samochodów elektrycznych! Tak orzekli eksperci „Auto Świata” i INFO-EKSPERT (link do pełnej wersji komunikatu poniżej)
Warto także dodać, że równie dobrze wypada nasz drugi w pełni elektryczny model – dostawczy bestseller – Ford E Transit, który także może poszczycić się najlepszą wartością rezydualną, a który to jest najlepiej sprzedającym się elektrycznym autem w swojej klasie.
Jak zatem widać jazda autem elektrycznym Forda to nie tylko wysoki komfort, to także wymierne korzyści eksploatacyjne. A przecież już niedługo do salonów trafi nasz najnowszy, w pełni elektryczny model – Ford Explorer oraz elektryczne wersje Transit Courier/Tourneo Courier oraz Tranist Custom/Tourneo Custom, zaprezentujemy w pełni elektrycznego Forda Pumę, a w kolejce czeka też całkowicie nowy crossover.
Elektryczna ofensywa Forda trwa w najlepsze.
1 Dane z raportu „Wielkie badanie opinii użytkowników aut elektrycznych w Polsce 2023/EV 1000” dla EV klub Polska/PSPA
2 przy założeniu ceny 1 l paliwa na poziomie 6,5 zł