- Kompaktowy hatchback o wyrazistej stylistyce nadwozia, w zróżnicowanych wersjach wyposażenia.
- Zaawansowane systemy i rozwiązania obejmują nowe matrycowe reflektory diodowe z automatycznymi światłami drogowymi, 12,3-calowy wyświetlacz z możliwością personalizacji ustawień oraz system ostrzegania o próbie wjazdu pod prąd.
- Linia zelektryfikowanych układów napędowych obejmuje 48-woltową miękką hybrydę z silnikiem EcoBoost zapewniającą oszczędność i satysfakcjonujące osiągi oraz siedmiobiegową, dwusprzęgłową skrzynię Powershift. Zaprezentowano również Fiestę ST o mocy 200 KM.
Odważnie zaprojektowane nadwozie przenosi wyrazistą stylistykę Fiesty w nowy wymiar, dzięki czemu samochód jest bardziej rozpoznawalny na drodze i oferuje większe zróżnicowanie bogatej gamy wersji wyposażeniowych. Modele Trend, Titanium, ST-Line otrzymały wyjątkowe, odróżniające je elementy stylistyczne, a także poszerzoną gamę kolorów nadwozia, wzorów felg i wykończenia wnętrza.
Systemy najnowszej generacji sprawiają, że nowa Fiesta oferuje doskonalsze, bardziej inteligentne sposoby korzystania z usług komunikacji. Po raz pierwszy we wszystkich wersjach Fiesty wprowadzono matrycowe reflektory diodowe z zaawansowaną funkcją automatycznych, nie oślepiających świateł drogowych, które w trudnych warunkach dostosowują kształt sektora świecących diod i wiązkę światła, poprawiając pole widzenia kierowcy. ¹
W nowej Fieście znalazł się również 12,3-calowy cyfrowy wyświetlacz panelu instrumentów, który pomaga kierowcy śledzić informacje podczas relaksujących podróży. Funkcje wczesnego informowania o niebezpieczeństwie na drodze ¹ i ostrzegania o próbie wjazdu pod prąd ¹ debiutują w Fieście z pakietem zaawansowanych systemów, wspomagających kierowcę.
Dzięki zelektryfikowanym układom napędowym, kierowcy nowej Fiesty będą mogli oszczędzać paliwo i ograniczać emisję, a jednocześnie czerpać radość z jazdy. Fordowski 48-woltowy system miękkiej hybrydy EcoBoost Hybrid wpływa na obniżenie zużycia paliwa, poprawiając jednocześnie dynamikę jazdy i reakcje Fiesty na komendy przyspieszenia. System współpracuje z siedmiostopniową automatyczną skrzynią biegów Powershift, dzięki czemu osiągnięto większą szybkość i płynność zmiany przełożeń oraz komfort i kulturę pracy układu, a co za tym idzie pewność za kierownicą.
Ford zaprezentował dziś także Fiestę ST, opracowaną przez Ford Performance. Satysfakcję posiadania nowego hatchbacka poprawiają takie nowości, jak: matrycowe reflektory diodowe, sportowe fotele, opracowane specjalnie przez Ford Performance, drobne akcenty stylistyczne, w tym nowa osłona chłodnicy w kolorze Chrystaline Grey oraz efektowny lakier nadwozia Mean Green. Najbardziej przekonującą nowością jest jednak 10-procentowy wzrost momentu obrotowego do 320 Nm.
– Ważną przyczyną nieprzemijającego sukcesu Fiesty jest ciągłe podążanie z duchem czasu i wyznaczanie nowych wzorców w zakresie zadowolenia z jazdy, technologii i oszczędności – powiedział Roelant de Waard, dyrektor generalny działu pojazdów osobowych Ford of Europe.
– Nowa Fiesta jest kolejnym dużym skokiem naprzód w segmencie małych samochodów i oferuje wybór wersji pasujących do każdego stylu życia – dodał de Waard.
Świeży design, silniejsza osobowość
Nowa Fiesta korzysta ze sprawdzonej architektury B-car Forda, zastosowanej również w kompaktowym SUV-ie, Pumie. Dzięki temu model oferuje gamę praktycznych i dopracowanych wersji nadwozia trzy- i pięciodrzwiowego, które pozwolą każdemu klientowi wybrać Fiestę z charakterem idealnie dopasowanym do jego stylu życia.
Nowa stylistyka nadwozia, zaproponowana dla całej gamy wersji, rzuca się w oczy między innymi w kształcie maski silnika, która wyżej łączy się z frontem nadwozia, zwraca również uwagę większa górna osłona chłodnicy. Emblemat “blue oval” Forda jest teraz umieszczony w grillu, nie na krawędzi maski, co poprawia prezencję na drodze.
Dostępne w standardzie nowe światła przednie, wykorzystujące technologię LED, dodają liniom wyrazistości i budują nowoczesny język stylistyczny, podkreślający smukłość i poziomą wizję wzorniczą. Tylne światła standardowe zyskały nowe, czarne obramowania, dodające im elegancji, natomiast opcjonalne tylne światła LED mają ramki w kolorze Premium Black.
Wersje nowej Fiesty reprezentują odmienne charaktery, z odróżniającymi je frontami i osłonami chłodnic oraz charakterystycznymi elementami stylistycznymi nadwozia i wystroju wnętrza.
Trend i Titanium charakteryzują się szerokimi górnymi osłonami chłodnicy z wyraźnymi poziomymi listwami i chromowanymi, błyszczącymi ramkami oraz odróżniającymi je bocznymi otworami wentylacyjnymi. W wersji Titanium listwy poziome górnej osłony chłodnicy są wykończone chromem tłoczonym na gorąco, które uzupełniają chromowane ramki okien.
ST-Line, inspirowana stylem Ford Performance, prezentuje bardziej sportowy charakter i jest rozpoznawalna dzięki nowej górnej osłonie chłodnicy z głębszą kratownicą i błyszczącym czarnym wykończeniem o strukturze plastra miodu. Szerokie boczne otwory wentylacyjne są wykończone w kolorze nadwozia, a większa dolna krata wlotu powietrza do chłodnicy dodaje tej wersji autentyzmu.
Odważną stylistykę nadwozia uzupełnia siedem nowych wzorów felg aluminiowych, ponadto dostępne są dwa nowe lakiery – Boundless Blue i Beautiful Berry.
– Fiesta to mały samochód z autentyczną osobowością. Przyjemność prowadzenia oraz wysoka jakość były zawsze podkreślane przez jej stylistykę – twierdzi Amko Leenarts, dyrektor działu projektów w Ford of Europe. – Na potrzeby nowej Fiesty opracowaliśmy bardziej wyraziste charaktery każdej z wersji gamy, dzięki czemu nasi klienci mogą wybrać taką, która odzwierciedla ich własny styl i światopogląd – dodał Leenarts.
Układy napędowe na dziś i na jutro
Nowa Fiesta zapewnia satysfakcję z jazdy dzięki szerokiej gamie oszczędnych, dynamicznych układów napędowych EcoBoost Hybrid, wykorzystujących technologię miękkiej hybrydy z 48 woltową instalacją elektryczną oraz silników benzynowych serii EcoBoost.
Modele EcoBoost Hybrid, zaprojektowane z myślą o obniżeniu kosztów eksploatacji przy jednoczesnym zwiększeniu radości z jazdy – co zawsze było atutem Fiesty – wyposażone są w zintegrowany rozrusznik/generator z napędem pasowym (BISG), zastępujący standardowy alternator, który umożliwia odzyskiwanie i gromadzenie energii, zwykle traconej podczas hamowania i jazdy wybiegiem, którą następnie można wykorzystywać do ładowania 48 woltowego akumulatora litowo-jonowego, chłodzonego powietrzem.
BISG działa również jako silnik elektryczny, współpracujący z trzycylindrową jednostką spalinową, wykorzystując zmagazynowaną energię do wzmocnienia momentu obrotowego podczas normalnej jazdy i przyspieszania, a także do zasilania osprzętu elektrycznego pojazdu.
BISG jest w stanie ponownie uruchomić silnik w około 350 milisekund, umożliwiając systemowi Auto Start-Stop wyłączenie silnika w szerokim zakresie scenariuszy. Zapewnia to znaczną oszczędność paliwa, również podczas jazdy wybiegiem do zatrzymania z prędkości poniżej 25 km/h i działa, nawet gdy jedziemy na biegu z wciśniętym pedałem sprzęgła.
Fiesta jest oferowana z 1-litrową jednostką EcoBoost, w dwóch wersjach mocy 125 KM lub 155 KM. Oba silniki współpracują z sześciobiegową manualną skrzynią biegów. Napęd z miękką hybrydą, osiągający według WLTP spalanie 4,9 l/100 km i emisję CO2 111 g/km ², jest o 5% oszczędniejszy od tej samej jednostki EcoBoost o pojemności 1,0 litra i mocy 125 KM bez systemu miękkiej hybrydy, a według danych Forda w scenariuszach jazdy miejskiej oszczędności sięgają nawet 10 procent.
Napęd benzynowy EcoBoost hybrid o mocy 125 KM jest także oferowany z nową siedmiobiegową, dwusprzęgłową, automatyczną przekładnią Powershift, zapewniającą płynną zmianę biegów i skutecznie ograniczającą zużycie paliwa do 5,2 l/100 km oraz emisję CO2 do 117 g/km wg WLTP.
Przekładnia Powershift wpływa na podniesienie sprawności silnika, utrzymując jego optymalną prędkość obrotową, a także umożliwia korzystanie z funkcji Auto Start-Stop poniżej prędkości 12 km/h, dzięki czemu obniża zużycie paliwa podczas jazdy miejskiej. Przyjemność z jazdy jest również większa, ponieważ automatyczna skrzynia biegów umożliwia redukcję o trzy biegi i szybsze wyprzedzanie, gdy kierowca wciskając pedał gazu domaga się maksymalnego przyspieszenia.
Silnik EcoBoost o pojemności skokowej 1,0-litra jest dostępny w wersji 100-konnej, zapewniającej spalanie 5,2 l/100 km oraz emisję CO2 na poziomie 118 g/km. Podobnie jak w wariancie EcoBoost Hybrid, silnik ten wykorzystuje wysokociśnieniowy bezpośredni wtrysk paliwa, układ zmiennych faz rozrządu, działający niezależnie na oba wałki i innowacyjną konstrukcję z osią wału korbowego przesuniętą względem osi cylindrów, która gwarantuje wysoką kulturę pracy trzycylindrowej jednostki napędowej. Przeniesienie napędu zapewnia sześciobiegowa manualna skrzynia biegów.
Fiesta oferuje również kierowcy możliwość korzystania z jednego z trybów jazdy – Normal, Sport lub Eco Drive, które pozwalają na zróżnicowanie sposobu reakcji przepustnicy, siły wspomagania kierownicy i czułości systemu kontroli trakcji, a także punktów zmian biegów dla modeli z przekładnią automatyczną, by dopasować reakcje pojazdu i jego osiągi do różnych scenariuszy jazdy.
Pewność, wygoda, skomunikowanie ze światem
W nowej Fieście wprowadzono systemy podnoszące komfort, pewność i swobodę kierowcy oraz pasażerów, zarówno podczas jazdy miejskiej, jak i podróży po autostradzie.
Oferowane w standardzie reflektory LED integrują światła mijania i drogowe oraz światła do jazdy dziennej. Dostępne w wyższych wersjach wyposażenia matrycowe reflektory diodowe mogą również dostosować wiązkę światła do warunków panujących na drodze. 1Jeśli czujniki rozpoznają manewry wykonywane z małą prędkością lub aktywację wycieraczek, automatycznie załączane są funkcje świateł manewrowych lub świateł używanych podczas złej pogody 1, dostosowujące układ świecących diod, dzięki czemu kierowca zyskuje lepsze pole widzenia. System samoczynnej zmiany świateł drogowych na mijania wykorzystuje zamontowaną z przodu kamerę do wykrywania ruchu przed pojazdem i wyłączania części wiązki świateł drogowych, która w innym przypadku oślepiałaby innych użytkowników drogi. System umożliwia częstsze korzystanie ze świateł drogowych, poprawiając widoczność podczas jazdy nocą, a jednocześnie ogranicza ryzyko oślepiania innych kierowców.
Kierowca nowej Fiesty może dostosować rodzaj i kolejność wyświetlania informacji systemów wspomagania jazdy i wskazówek nawigacji dzięki w pełni konfigurowalnemu zespołowi cyfrowych zegarów TFT o powierzchni 12,3 cala. W zestawie wskaźników znajduje się wybór indywidualnych ekranów, odpowiadających używanym trybom jazdy oraz oddzielny obszar, przeznaczony na informacje o wysokim priorytecie, z systemów wspomagających kierowcę.
W nowej Fieście, do pakietu zaawansowanych systemów wspomagających kierowcę, dodano ostrzeżenie o wjeżdżaniu na drogę jednokierunkową „pod prąd” 1. System korzysta z kamery zamontowanej za przednią szybą i z informacji systemu nawigacji, aby ostrzec kierowcę dźwiękiem i alertem wizualnym, jeśli nieuważnie przejedzie on obok dwóch znaków „zakazu wjazdu” przed wjazdem na autostradę lub drogę ekspresową.
Inne, dostępne opcjonalnie, zaawansowane systemy, takie jak: Adaptacyjny tempomat (ACC), wzbogacony o funkcję Stop & Go i rozpoznawanie znaków ograniczenia prędkości ¹, pozwalają utrzymać bezpieczną odległość od pojazdów jadących z przodu. W wersjach wyposażonych w skrzynię Powershift, system umożliwia całkowite zatrzymanie Fiesty w gęstym ruchu miejskim, a następnie automatyczne ruszenie z miejsca.
System wspomagający parkowanie Active Park Assist ¹, ułatwiający poruszanie się w przestrzeni miejskiej, wykrywa odpowiednio duże przestrzenie do zaparkowania i sterując układem kierowniczym pomaga wprowadzić samochód na równoległe lub prostopadłe miejsce parkingowe, podczas gdy kierowca obsługuje tylko pedał przyspieszenia i hamulca oraz wybór biegów.
Zaawansowane rozwiązania, które pomagają zapobiegać lub łagodzić skutki kolizji z innymi użytkownikami dróg, to między innymi: System ostrzegania o obiektach w martwym polu lusterek (BLIS) z systemem wykrywania ruchu poprzecznego oraz układ aktywnego wspomagania hamowania ¹, system utrzymania na wybranym pasie ruchu 1, a także układ aktywnego wspomagania hamowania z funkcją autonomicznego hamowania na skrzyżowaniu. ¹
Dzięki zaawansowanym funkcjom łączności sieciowej, nowi właściciele Fiesty będą mogli cieszyć się większą swobodą korzystania z samochodu. Montowany standardowo modem FordPass Connect ³ pozwala na zdalne sterowanie wybranymi wygodnymi funkcjami za pomocą aplikacji FordPass. Klienci mogą korzystać ze zdalnego ryglowania i odryglowania zamków drzwi, zdalnego zapłonu silnika ⁵ (w wersjach z siedmiobiegową przekładnią automatyczną), lokalizatora pojazdu, funkcji statusu pojazdu, która informuje między innymi o poziomie paliwa, stanie instalacji alarmowej, ciśnienia w oponach oraz konieczności wymiany oleju.
Dzięki skomunikowaniu nowa Fiesta zyskała również aktualizacje Live Traffic dla dostępnego w opcji systemu nawigacji oraz system wczesnego informowania o niebezpieczeństwie na drodze ¹, który ostrzega kierowcę o zagrożeniach znajdujących się na trasie samochodu nawet wówczas, gdy zagrożenie to znajduje się np. za zakrętem lub przed pojazdami poprzedzającymi i kierowca nie jest go w stanie jeszcze dostrzec.
System łączności i rozrywki Ford SYNC 3 ⁶ umożliwia kierowcom sterowanie funkcjami audio, nawigacją oraz podłączonymi smartfonami za pomocą prostych poleceń głosowych. Jest on kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto™, a obsługę zapewnia 8-calowy kolorowy ekran dotykowy, reagujący m.in. na gesty, na którym można wyświetlać również obraz z opcjonalnej kamery cofania o ogniskowej 180-stopni.
Nowe wersje Fiesty wyposażone w system SYNC 3 oferują również funkcję Rear Occupant Alert, która zapobiega pozostawieniu dzieci lub zwierząt domowych w samochodzie, przypominając kierowcy o konieczności sprawdzenia sytuacji na tylnych fotelach, jeżeli przed podróżą były otwierane tylne drzwi.
Wśród dostępnych elementów wyposażenia premium znajdują się: bezprzewodowa ładowarka do smartfonów oraz system dźwiękowy B&O Sound System z 10 głośnikami, zintegrowanym subwooferem i 575-watowym wzmacniaczem z cyfrowym przetwarzaniem sygnału, zapewniającym dźwięk przestrzenny. ⁷
Nowa Fiesta ST w kolorze Mean Green
Ford zaprezentował dziś także Fiestę ST – sportowego hot-hatcha, opracowanego przez Ford Performance.
Nowe nadwozie charakteryzują bardziej agresywne linie stylistyczne, z górną i dolną osłoną chłodnicy o strukturze plastra miodu oraz dużymi bocznymi otworami wlotowymi. Górna osłona chłodnicy i boczne wloty powietrza Fiesty ST są wykończone w wyjątkowym dla tej wersji kolorze Chrystaline Grey, a aerodynamicznie dopracowana dolna listwa przedniego spoilera, progi boczne, spojler tylnej klapy i tylny dyfuzor otrzymały lakierowanie w kolorze nadwozia. Standardowe 17-calowe, lub opcjonalne 18-calowe felgi mają ciemne wykończenie Magnetite, a wśród opcji kolorystycznych nadwozia pojawił się odważny lakier ST Mean Green.
Nowe fotele Performance opracowano z myślą o zapewnieniu kierowcy lepszego wsparcia podczas jazdy wyczynowej i wysokiego komfortu w podróży. Zintegrowany zagłówek i 14-stopniowa regulacja ułatwiają kierowcy znalezienie optymalnej pozycji za kierownicą, a kontrastowe szwy w kolorze czerwonym i obicia Sensico podkreślają ekskluzywny charakter wnętrza. Sportowa kierownica ze spłaszczonym u dołu wieńcem i matowa folia, imitująca włókno węglowe oraz czerwone detale dodają kabinie sportowego charakteru.
Fiesta ST osiąga przyspieszenie 0-100 km w czasie 6,5 sekundy i prędkość maksymalną 230 km/h dzięki 1,5 litrowemu silnikowi benzynowemu EcoBoost, rozwijającemu moc maksymalną 200 KM przy 6000 obr/min i maksymalny moment obrotowy 290-320 Nm od 1600 do 4000 obr/min. Chronione patentem Forda, formowane na zimno sprężyny zawieszenia ze zmiennym kierunkiem działania oraz dwururowe amortyzatory przednie Tenneco zapewniają możliwość ostrzejszego pokonywania zakrętów, lepsze wyczucie zachowania nadwozia, natomiast oferowany opcjonalnie mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu Quaife poprawia przyczepność i dynamikę na łukach.
Poza trybami jazdy Normal i Sport, nowa Fiesta ST dysponuje również trybem Track, który zastąpił tryb Eco. Torowy tryb Track wyłącza kontrolę trakcji i zapewnia najmniejszą ingerencję ze strony systemu ESC, pozwalając na korzystanie z poślizgu podczas jazdy po torze.
– Fiesta ST, zaprezentowana obok innych wersji wzbogaconej linii nowej Fiesty oznacza bezprecedensowe poszerzenie oferty dla naszych klientów. Zarówno poszukujący miejskiego szyku, rozrywek w plenerze, czy wysokich osiągów hot-hatcha – wszyscy znajdą w nowej Fieście coś dla siebie – powiedział de Waard.
Ford Fiesta ST-Line – b-roll
Ford Fiesta ST – b-roll
# # #
¹ Systemy asystenckie wspomagające kierowcę są uzupełnieniem jego uwagi, ale nie zastępują oceny sytuacji i konieczności kontrolowania przez niego pojazdu.
² Ford Fiesta 125 KM, silnik benzynowy 1.0-litra EcoBoost Hybrid, – homologowana emisja CO2 od 111 138 g/km, zużycie paliwa 4,9-6,1 l/100 km wg WLTP.
Ford Fiesta 155 KM, silnik benzynowy 1.0-litra EcoBoost Hybrid, – homologowana emisja CO2 od 111 133 g/km, zużycie paliwa 4,9-5,9 l/100 km wg WLTP.
Ford Fiesta 100 KM, silnik benzynowy 1.0-litra EcoBoost, – homologowana emisja CO2 od 118 144 g/km, zużycie paliwa 5,2-6,4 l/100 km wg WLTP.
Ford Fiesta ST 200 KM, silnik benzynowy 1.5-litra EcoBoost, – homologowana emisja CO2 od 139 153 g/km, zużycie paliwa 6,1-6,8 l/100 km wg WLTP.
Dane emisji CO2 i zużycia paliwa mogą się różnić w zależności od wersji pojazdów oferowanych na poszczególnych rynkach.
Deklarowane zużycie paliwa/zużycie energii w cyklu WLTP, emisja CO2 i zasięg napędu elektrycznego mierzone są zgodnie z wymaganiami i specyfikacjami technicznymi regulaminów europejskich (WE) 2 i (WE) 715/2007 w aktualnym brzmieniu. Przyjęta obecnie procedura testowa pozwala na porównanie wyników uzyskanych przez różne typy pojazdów oraz różnych producentów.
³ Systemy mogą wymagać aktywacji.
⁴ Aplikacja FordPass, kompatybilna z wybranymi systemami operacyjnymi smartfonów, jest już dostępna do pobrania. Za przesyłanie wiadomości i danych obowiązują opłaty. FordPass Connect, aplikacja FordPass dla smartfonów i bezpłatne usługi powiązane z komunikacją sieciową są wymagane w przypadku korzystania z funkcji zdalnych (szczegóły można znaleźć w warunkach użytkowania FordPass). Usługi dla pojazdów skomunikowanych zależą od dostępności kompatybilnych sieci Vodafone i sieci partnerskich Vodafone. Zmieniająca się technologia, sieci komórkowe i możliwości pojazdu mogą ograniczać funkcjonalność i uniemożliwiać działanie funkcji korzystających z sieci. Usługi dla pojazdów skomunikowanych nie obejmują hotspotu Wi-Fi.
⁵ W regionach, w których jest to dozwolone przez prawo.
⁶ Nie prowadź samochodu, gdy jesteś zdekoncentrowany. W miarę możliwości korzystaj z systemów sterowania głosem, nie korzystaj podczas jazdy z urządzeń mobilnych, które trzeba obsługiwać ręcznie. Niektóre systemy mogą nie być dostępne, kiedy pojazd znajduje się w ruchu. Nie wszystkie systemy są kompatybilne ze wszystkimi telefonami
⁷ BANG & OLUFSEN™ oraz B&O™ są zastrzeżonymi znakami towarowymi należącymi do Bang & Olufsen Group. Na licencji Harman Becker Automotive Systems Manufacturing Kft. Wszelkie prawa zastrzeżone.