Program skierowany jest do przedsiębiorców, którzy mają siedzibę lub oddział na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Budżet programu wynosi 2 mld złotych i jest współfinansowany z unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (Funduszu Modernizacyjnego). Nabór wniosków w programie potrwa do 30 czerwca 2029 roku lub do wyczerpania środków.
W programie mogą wziąć udział zainteresowani zakupem lub leasingiem zeroemisyjnych samochodów dostawczych i ciężarowych kategorii N2 i N3. Dofinansowanie jest przekazywane w formie dotacji do zakupu pojazdu lub dopłaty do umowy wstępnej leasingu w przypadku takiego modelu finansowania. Pojazd w dniu zakupu/leasingu nie może być zarejestrowany, a wielkość jego przebiegu nie może przekroczyć 6 tysięcy kilometrów.
Wysokość dofinansowania różni się od rodzaju samochodu oraz wielkości przedsiębiorstwa. W przypadku dużego przedsiębiorstwa dofinansowanie wynosi do 30% kosztów kwalifikowanych pomniejszonych o koszt inwestycji referencyjnej, w przypadku średniego przedsiębiorstwa jest to do 50%, a w przypadku mikro- i małego przedsiębiorstwa – do 60%. Identycznie wygląda rozkład dofinansowania w przypadku leasingu, przy czym kwota dofinansowania nie może być większa od opłaty wstępnej.
Dofinansowanie może wynieść maksymalnie 400 tysięcy złotych na jeden pojazd zeromisyjny kategorii N2.
Inwestycja referencyjna w przypadku tego programu to zakup analogicznego (pod względem przeznaczenia czy wyposażenia) pojazdu, który jest odpowiednikiem zeroemisyjnego pojazdu, który jest przedmiotem wniosku. W przypadku leasingu to wartość rat kapitałowych leasingu. Ford jest jednym z nielicznych producentów posiadających w swojej ofercie zarówno spalinowego Transita o DMCC do 3,5 tony, jak E-Transita o DMC do 4,25 tony, która wynika z zastosowania napędu elektrycznego.
Pojazd stanowiący przedmiot dofinansowania musi być zarejestrowany na terytorium Polski przez co najmniej 5 lat od zakończenia realizacji inwestycji, a w okresie 3-5 lat od dnia wypłaty musi wykonywać średnioroczny przebieg powyżej 25 tysięcy kilometrów w przypadku pojazdu kategorii N2.
Ford posiada w swojej ofercie E-Transita serii 425, który jest dostępny w trzech długościach (L2, L3, L4), w dwóch wariantach mocy (184 KM i 269 KM) oraz w dwóch pojemnościach baterii – 68 kWh i 89 kWh. Jego ceny startują od 199 981 złotych netto, a analiza wybranych porównywalnych wersji spalinowych i elektrycznych wskazuje, że dzięki dofinansowaniu samochód można nabyć nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych taniej.
Co istotne, Ustawa o kierujących pojazdami wskazuje wprost, że pojazdy zasilane paliwami alternatywnymi o dopuszczalnej masie całkowitej pomiędzy 3,5 a 4,25 tony mogą być prowadzone przez osoby z prawem jazdy kategorii B, o ile przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej 3,5 t wynika z zastosowania paliw alternatywnych. Warunkiem jest posiadanie prawa jazdy kategorii B od co najmniej 2 lat, a także informacja o przekroczeniu odnotowana w dowodzie rejestracyjnym.
Co więcej, pojazdy tego typu o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 7,5 tony są wyłączone ze stosowania tachografów (Ustawa o czasie pracy kierowców), jeśli są wykorzystywane do przewozu rzeczy w promieniu 100 kilometrów od bazy przedsiębiorstwa.
Więcej informacji o programie można znaleźć na stronie gov.pl.

