Puma Gen-E – jazda w trasie
Na początku przypomnijmy kilka faktów. Ford Puma Gen-E dysponuje napędem o maksymalnej mocy 123,5 kW (168 KM) i momencie obrotowym 290 Nm, a moc i moment przenosi na przednie koła przy pomocy automatycznej skrzyni biegów. Przyspieszenie do 100 km/h wynosi 8 sekund, a prędkość maksymalna to 160 km/h. Już te parametry zapewniają bezpieczeństwo i komfort podczas jazdy zarówno pustym, jak i w pełni załadowanym samochodem. Bateria w Pumie Gen-E ma użyteczną pojemność 43 kWh, ale dzięki swojej energooszczędności auto potrafi zapewnić wystarczające zasięgi nie tylko w mieście, gdzie dochodzą one do 523 km, ale także w trasie. W cyklu mieszanym zużycie wynosi 13,1 kWh/100 km, co pozwala na pokonanie dystansu do 376 km. Załóżmy, że jedziemy autostradą, gdzie zużycie energii wzrośnie do 14-15 kWh/100 km. Nadal pozostaje 300 km zasięgu, czyli dystans, po którym i tak powinniśmy zrobić krótką przerwę na odpoczynek. A właśnie tą przerwę można wykorzystać na ładowanie auta.
Maksymalny prąd ładowania wynosi 100 kW – na pierwszy rzut oka nie wydaje się duży, ale przy niewielkiej pojemności baterii w zupełności wystarczy na doładowanie auta w krótkim czasie na kolejne kilometry bezstresowej podróży. Przy wykorzystaniu maksymalnego prądu ładowania uzupełnienie baterii od 10 do 80% zajmuje jedynie 23,2 min. Parametry ładowania dają jedną przewagę – by w 100% wykorzystać potencjał drzemiący w Pumie Gen-E nie trzeba szukać superszybkich ładowarek. Większość tych aktualnie istniejących przy trasach dysponuje już mocą minimum 100 kW. Zresztą wcale nie trzeba ich szukać – wystarczy wykorzystać planer podróży – znajdziemy go w fabrycznej nawigacji i zaplanuje on optymalne przystanki.
Tyle w teorii, a w praktyce? Podróż z Zakopanego, przez Łódź do Warszawy z jednym 40 minutowym ładowaniem? Nie ma problemu! I tutaj warto wspomnieć o kolejnej zalecie auta z napędem elektrycznym. Podczas zjazdów nie tylko nie zużywa ono energii, ale wręcz ładuje baterię, powiększając zasięg. A tego w aucie z silnikiem spalinowym nie znajdziemy – cokolwiek byśmy robili, paliwa nie przybędzie.
Dodatkowe ułatwienia
Ważnym czynnikiem, który zapewnia komfort podróży jest także bezproblemowe, a przede wszystkim tanie ładowanie. Wybierając Pumę Gen-E dzięki usłudze BlueOval mamy dostęp aż do 800 000 publicznych punktów ładowania w całej Europie. Zatem do minimum zmniejszamy potrzebę instalowania dodatkowych aplikacji przydatnych podczas ładowania auta.
Co więcej, Ford zapowiedział nowy, odważny krok w kierunku jeszcze większej wygody i atrakcyjności oferty publicznego ładowania, dzięki skorzystaniu z platformy ładowania pojazdów elektrycznych Electroverse firmy Octopus Energy. Nowa sieć BlueOvalTM Charge Network x Octopus Electroverse umożliwia proste i sprawne ładowanie w miejscach publicznych większej liczbie klientów prywatnych i komercyjnych. Do dyspozycji oddaje ponad milion publicznych punktów ładowania w Europie, przejrzyste taryfy i bezproblemowy dostęp za pośrednictwem specjalnej aplikacji ze wsparciem w samochodzie.
Ciekawostką jest także to, że w wielu ładowarkach zrzeszonych w partnerskim programie sieci w ogóle nie trzeba używać karty, by naładować samochód. Wystarczy podłączyć auto do portu, a oprogramowanie automatycznie je rozpozna, rozpoczynając cykl ładowania.
Ważnym elementem ułatwiającym jazdę w trasie Pumą Gen-E jest także aplikacja Ford Pass. To dzięki niej możemy zaplanować podróż korzystając z ładowarek zrzeszonych w sieci, w niej także sprawdzimy aktualny stan naładowania baterii, gdy nie znajdujemy się bezpośrednio przy samochodzie.
Giga Box pod podłogą
A jak wyglądają walory przewozowe Pumy Gen-E? Jeszcze lepiej niż w Pumie z klasycznym, spalinowym układem napędowym. Nie dość, że mamy dodatkowy schowek z przodu, tzw. frunk, który może pomieścić 43 l, to jeszcze maksymalna pojemność bagażnika wynosi aż 523 litry! Dzieje się tak dlatego, że pod regulowaną na wysokość podłogą znajduje się Giga Box, czyli schowek o kubaturze 145 litrów, w którym nie tylko możemy schować dodatkowe bagaże, ale np. zabrudzone czy mokre rzeczy nie brudząc przy tym standardowej przestrzeni ładunkowej. Puma Gen-E wyróżnia się także innymi parametrami: może holować przyczepę o masie 750 kg, a maksymalne obciążenie dachu to 75 kg, dzięki czemu możemy tam zamontować dodatkowe akcesoria bagażowe.

