Od klasycznego Transita Customa po elektrycznego E-Transita Customa
W tym modelu napęd AWD występuje w połączeniu z silnikami wysokoprężnym 2.0 EcoBlue o mocach 136 lub 170 KM i zawsze współpracuje z automatyczną, 8-biegową skrzynią. Można go wybrać zarówno do stricte towarowej wersji van, osobowo-towarowej (van brygadowy) czy osobowej – kombi. W połączeniu z mocniejszym, 170-konnym silnikiem dostępny jest także w luksusowym busie Tourneo Custom, znajdziemy go także w najnowszym kamperze Forda, który powstaje przy współpracy z firmą Westfalia, czyli Transicie Custom Nugget. Jak działa system AWD w tym modelu?
System AWD jest systemem aktywnym, co oznacza, że nie tylko reaguje na poślizg kół między przednią i tylną osią, ale także może przewidywać poślizg koła i przenosić moment obrotowy na tylne koła zanim przednie utracą pełną przyczepność, za co odpowiedzialne jest elektronicznie sterowane sprzęgło z tyłu. Co ważne, system AWD jest aktywny przez cały czas i nie wymaga żadnej ingerencji kierującego. Ważnym elementem układu AWD zastosowanego w Transicie Custom jest to, że system może wyłączyć napęd 4×4, gdy warunki drogowe na to pozwalają, zwiększając ekonomikę jazdy, by w ułamku sekundy powrócić do napędu na cztery koła, gdy tylko wyczuje, że napędzane przednie koła tracą przyczepność.
Elektryczny van z napędem na cztery koła? Tak! Wiosną 2026 roku do salonów trafi, zaprezentowany niedawno model E-Transit z nowym, zaawansowanym układem AWD. Rozwija on istniejący układ napędu na tylne koła o dodatkową elektryczną jednostkę napędową o dużej mocy dla przednich kół. Dwa niezależne silniki elektryczne zapewnią optymalny moment obrotowy dla wszystkich czterech kół, zwiększając przyczepność na podjazdach i dynamikę pojazdu, nawet na bardzo śliskich, oblodzonych lub błotnistych nawierzchniach. Napęd AWD ma być także dostępny w luksusowym, w pełni elektrycznym minivanie E-Tourneo Custom.
W mniejszym i największym
Napęd na cztery koła nie jest oczywiście domeną zarezerwowaną tylko dla Transita Customa. Znajdziemy go także w mniejszym modelu – Transit Connect. Występuje w połączeniu z silnikiem 2.0 EcoBlue o mocy 122 KM, który współpracuje w manualną, 6-biegową skrzynią. Znajdziemy go zarówno w modelu o krótkim rozstawie osi (L1), jak i wydłużonym L2. To idealne połączenie kompaktowych rozmiarów i możliwości przewozowych. Część ładunkowa krótszej wersji ma pojemność 3,1 m3, a wydłużonej aż 3,7 m3. W połączeniu z napędem AWD czynią z tego vana idealne auto do transportu na drogach o gorszej przyczepności, gdzie potrzebne są skuteczne właściwości trakcyjne.
Potrzebujesz przewieźć naprawdę dużo, ale nie chcesz rezygnować z napędu na cztery koła? W ofercie jest klasyczny Transit AWD. Dostępny jest w połączeniu z wysokoprężnymi jednostkami napędowymi o mocy 130/165 KM i manualną, 6-biegową skrzynią w wielu wariantach długości i wysokości, w wersji towarowo-osobowej (tzw. brygadówka), w podwoziach z kabiną, a także podwoziach w wersji brygadowej. Napęd ma dwa tryby pracy: normalny i zaawansowany błoto/koleiny. Rodzaj napędu wybiera się przyciskiem na desce rozdzielczej i realizowany jest przez sprzęgło wielopłytkowe. W pierwszym z trybów dodatkowy moment obrotowy do przednich kół dostarczany jest płynnie, gdy system wyczuje utratę przyczepności kół tylnych, w drugim – napęd na 4 koła zostaje czasowo zblokowany.
Ford Ranger – klasyka gatunku
Ford Ranger to nie tylko wytrzymałe, praktyczne auto użytkowe. To także – niezależnie od wersji, po którą sięgniemy – mistrz off-roadu. Zatem nie może dziwić, że znajdziemy w nim skomplikowany i nowoczesny układ AWD oraz wiele elementów, które jeszcze bardziej podnoszą jego walory terenowe.
Podstawowy napęd 4WD jest połączony z wysokoprężnym silnikiem 2.0 EcoBlue o mocy 170 KM i manualną oraz automatyczną, 6-biegową skrzynią. W odmianach z wysokoprężnym silnikiem 3.0 V6 o mocy 240 KM, 2.0 EcoBlue biturbo (205 KM) i 2.3 EcoBoost Plug-in Hybrid (281 KM) pracuje 10-biegowy „automat” i bardziej skomplikowany system napędu e-4WD, który automatycznie załącza napęd na przednią oś, gdy zachodzi taka potrzeba i wyposażony jest w wiele trybów pracy pomagających i optymalizujących jazdę zarówno po asfaltowych drogach, jak i w najcięższym terenie.
Osobnym i wyjątkowym modelem w gamie najpopularniejszego od lat pick upa w Europie jest Ranger Raptor. Przygotowany do ekstremalnych przygód, zapewnia wielką dawkę dynamicznych doznań i adrenaliny. W wersji 3.0 V6 znajdziemy m.in. amortyzatory FOX z zaworem Live Valve i stopniu tłumienia zależnym od pozycji amortyzatora, solidne osłony podwozia – przednia płyta ma grubość 2,3 milimetra oraz elektroniczną blokadę tylnego mechanizmu różnicowego. W odmianie z silnikiem benzynowym V6 układ ma dodatkowo blokowany mechanizm różnicowy z przodu.

