- Po rozpoczęciu produkcji nowego E-Transita Couriera, Ford Pro wprowadza zelektryfikowane warianty każdego modelu dostawczego z rodziny Transitów. Do produkcji wchodzi również E-Transit o zwiększonym zasięgu.
- E-Transit, E-Transit Custom i E-Transit Courier podnoszą produktywność dzięki elektryfikacji; Transit Custom PHEV i Transit Connect PHEV ułatwiają przesiadkę na samochody zelektryfikowane za sprawą napędu hybrydowego.
- Każdy zelektryfikowany samochód z rodziny Transitów jest przygotowany do korzystania z oprogramowania Ford Pro, wraz z rozwiązaniami dotyczącymi ładowania i serwisowania, co służy podniesieniu dyspozycyjności i produktywności.
Pełne odświeżenie rodziny samochodów dostawczych Ford Transit oznacza, że zelektryfikowane wersje każdego z modeli trafią do klientów, którzy zamierzają przekształcić floty, by czerpać korzyści z niższych kosztów użytkowania pojazdów elektrycznych.
Nowy kompaktowy E-Transit Courier 1 jest najnowszym elektrycznym członkiem rodziny Transitów, a jego produkcja trwa już w zakładzie Ford Otosan w Krajowie w Rumunii. Produkcja nowego furgonu E-Transit o wydłużonym zasięgu 2 rozpoczęła się w zakładzie Ford Otosan Gölcük w Kocaeli w Turcji.
Rodzina Transitów pozwala obecnie na wybór modelu poruszającego się w trybie bezemisyjnym w każdym kluczowym segmencie rynku samochodów dostawczych – od podwozi z kabiną, po dwutonowe, jednotonowe i kompaktowe samochody dostawcze. W pełni elektryczne oraz hybrydowe układy napędowe plug-in (PHEV) oznaczają, że dostępne oferta skierowana jest do dużych i małych firm, niezależnie od tego, gdzie znajdują się na swojej drodze do elektryfikacji.
Każdy E-Transit, E-Transit Custom, 3 Transit Custom PHEV, 4 E-Transit Courier i Transit Connect PHEV 5 mogą współpracować z pakietem usług Ford Pro – w tym z oprogramowaniem ułatwiającym ładowanie i serwisowanie pojazdu, co pomoże firmom zmaksymalizować czas pracy i produktywność ich flot samochodowych.
Klienci Ford Pro mogą skorzystać z narzędzia E-Switch Assist, które ułatwi dokonanie wyboru najbezpieczniejszej drogi elektryfikacji ich samochodów dostawczych. Klienci mogą również polegać na usługach Ford Pro Special Vehicles i sieci Ford Pro Convertor Programme – w pełni wyposażonych i upoważnionych przez Forda do konwersji zelektryfikowanych samochodów dostawczych firmy, które przeznaczone będą do wykonywania nawet najbardziej specjalistycznych zadań.
„Przejście na elektryczne samochody dostawcze to krok w przyszłość dla firm w całej Europie – krok, za którym może pójść zwiększenia produktywności, dyspozycyjności i obniżenie kosztów eksploatacji, niezależnie od tego, czy klient prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, czy obsługuje flotę liczącą tysiące samochodów” – powiedział Hans Schep, dyrektor generalny Ford Pro w Europie. „Naszą rolą jako wiodącej europejskiej marki pojazdów użytkowych jest dbanie o kompleksową obsługę pojazdów, dostarczenie oprogramowania i usług wspomagających, które mogą sprawić, że przejście to będzie płynne i pomoże dobrze pracującym firmom osiągnąć jeszcze więcej. Dzięki naszej zelektryfikowanej rodzinie Transitów i systemowi skomunikowanych usług Ford Pro, już teraz dostarczamy naszym klientom rozwiązania najnowszej generacji”.
Każdy Transit może być zelektryfikowany
Ford, który jest wiodącą marką pojazdów użytkowych w Europie już od 10 lat 6, w pełni odświeżył niezwykle popularną rodzinę samochodów dostawczych Transit, aby zaoferować klientom odpowiedni wybór zelektryfikowanych układów napędowych, niezależnie od potrzeb ich firmy.
Nowy kompaktowy furgon E-Transit Courier może przejechać do 300 km bez emisji spalin dzięki akumulatorowi o pojemności 43 kWh i silnikowi elektrycznemu o mocy 100 kW. 7 Kompaktowy van opracowany z myślą o zminimalizowaniu kosztów eksploatacji i pracy w strefach niskiej emisji spalin, pozwala na przewiezienie ładunków do 700 kg 8 i dysponuje o 25% większą przestrzenią ładunkową niż Transit Courier poprzedniej generacji, co oznacza, że pomieści ładunek o podstawie dwóch europalet.
Dla klientów korzystających z kompaktowych samochodów dostawczych, którzy nie są jeszcze gotowi na pełną elektryfikację, Ford wprowadził nowego Transita Connect PHEV, który może poruszać się w trybie bezemisyjnym w centrach miast, a jednocześnie daje swobodę odbywania dłuższych podróży z oszczędnym silnikiem benzynowym. Wysoce atrakcyjny w tym segmencie zasięg 119 km, jakie model może pokonać w trybie czysto elektrycznym, obniża znacząco koszty eksploatacji. Wszechstronny furgon jest dostępny w dwóch wersjach długości nadwozia oraz z nowym, innowacyjnym nadwoziem FlexCab, dającym elastyczny wybór korzystania z wersji załogowej lub towarowej.
Najlepiej sprzedający się w Europie dwutonowy elektryczny pojazd dostawczy 6 – E-Transit, spełnia obecnie oczekiwania jeszcze większej grupy klientów, dzięki akumulatorowi o pojemności 89 kWh, zwiększającej jego zasięg do 402 km jazdy bezemisyjnej i szybszemu ładowaniu, niż w wariancie ze standardowym akumulatorem 68 kWh. 9 Zaprojektowana do pracy na dłuższych trasach lub zaspokajająca zapotrzebowanie na większą moc, rozszerzona gama E-Transitów jest dostępna w wersjach nadwozia van i Double-Cab w nadwoziu van, w szerokiej konfiguracji długości i wysokości, a także jako podwozie z krótką kabiną.
Ford oferuje również dwa zelektryfikowane układy napędowe Transita Custom – najlepiej sprzedającego się jednotonowego samochodu dostawczego w Europie 6, który stał się siłą napędową przedsiębiorstw korzystających z samochodów dostawczych, które generują PKB o wartości biliona euro na rynkach UE i Wielkiej Brytanii. 10 Elektryczny furgon E-Transit Custom zasilany z akumulatora o pojemności 64 kWh, z silnikiem elektrycznym o mocy 100 kW lub 160 kW zapewnia do 337 km elektrycznego zasięgu. 7
Transit Custom PHEV jest przeznaczony dla mniejszych firm, które chcą zelektryfikować swój transport, ale ich model działania nie jest odpowiedni do przejścia od razu na napęd w pełni elektryczny. Układ napędowy pozwala na przejechanie do 56 km w trybie elektrycznym w centrach miast, zachowując walory napędu benzynowego podczas dłuższych przejazdów z prędkościami autostradowymi. Zarówno E-Transit Custom, jak i Transit Custom PHEV są dostępne w konfiguracjach furgon, furgon z podwójną kabiną i MultiCab.
Produktywność uzyskiwana dzięki Ford Pro
Niedawny raport 10 zlecony przez Ford Pro: «The Economics of Commercial Van Usage Across Europe 2024», opublikowany przez Centre for Economics and Business Research (Cebr) szacuje, że w 2023 roku firmy związane z eksploatacją samochodów dostawczych przyniosły około 1 biliona euro w obszarze UE i Wielkiej Brytanii.
Raport wykazał również, że małe firmy w Europie mogą zaoszczędzić 14 tys. euro na jednym pojeździe dostawczym w ciągu trzech lat, decydując się na wymianę samochodu spalinowego na elektryczny. Ford Pro jest zaangażowany w pomoc firmom każdej wielkości w jak najłatwiejszym przejściu na napęd elektryczny.
Na przykład narzędzie Ford Pro E-Switch Assist porównuje zużycie energii przez pojazdy z silnikiem Diesla z szacunkowym zapotrzebowaniem na energię porównywalnych pojazdów elektrycznych, zanim podpowie, które pojazdy z silnikiem Diesla warto zamienić na ich elektryczne odpowiedniki. W obliczeniach uwzględniany jest przejechany dystans, obciążenie ładunkiem, wydajność, ukształtowanie terenu, zachowanie kierowcy, klimat i moc cieplna, potrzebna do ogrzewania kabiny. Klienci Ford Pro w Europie skorzystali z oprogramowania w wypadku 50 tys. obecnie eksploatowanych samochodów, aby ocenić najlepsze możliwości elektryfikacji swoich flot.
Ford Pro Charging zapewnia rozwiązania dla właścicieli zelektryfikowanych pojazdów użytkowych, a w tym:
- Oferuje niestandardowe rozwiązanie w zakresie ładowania w zajezdniach i na firmowych parkingach, które może pomóc firmom w uzyskaniu znacznych oszczędności. W wypadku jednego z klientów, korzystających z pojazdów z silnikami Diesla, który szacował koszty operacyjne na poziomie 18-20 euro/100 km, zostały one zredukowane do 3 euro/100 km, dzięki zmianie pojazdu na E-Transita i ładowaniu go w zajezdni.
- Kompleksowe rozwiązanie do ładowania w domu w celu uproszczenia obsługi samochodów zelektryfikowanych, jest przeznaczone dla małych i średnich firm, które działają pod presją czasu, nie dysponują centralną zajezdnią lub nie zatrudniają pełnoetatowych menedżerów floty.
- Dostęp do sieci BlueOval Charge Network z ponad 800 000 publicznych punktów ładowania w całej Europie,11 jak również koncepcja Plug and Charge, która pozwala właścicielom po prostu podłączyć samochód do gniazdka i zająć się innymi obowiązkami, jeśli korzystają z kompatybilnych ładowarek BlueOval Charge Network.
- Ford Pro Charging daje również możliwość korzystania z uproszczonych rozliczeń, obniżenia kosztów administracyjnych, zwrotu kosztów ponoszonych przez kierowców zabierających pojazdy służbowe do domu, system usprawnia także opłaty za ładowanie w miejscach publicznych. System pozwala użytkownikom planować ładowanie w godzinach, w których mogą korzystać z tańszych taryf nocnych, jeśli dostawca takie oferuje, co znacznie obniża koszty użytkowania samochodu i współpracuje z Ford Pro Telematics. 14
Modem, w który jest wyposażony każdy elektryczny pojazd użytkowy Forda oznacza, że klienci mogą w pełni korzystać z pakietu usług i rozwiązań Ford Pro. W ciągu ostatnich dwóch lat liczba pojazdów użytkowych Ford Pro z systemem łączności wzrosła o ponad 40%, obecnie jest ich już 5,2 miliona. Ford Pro odnotował w ubiegłym roku wzrost liczby płatnych subskrybentów na całym świecie o 27%, a ich liczba sięgnęła niemal 650 tysięcy.
Oprogramowanie Ford Pro Telematics wykorzystuje szczegółowe dane przesyłane przez samochód w czasie rzeczywistym, generując na ich podstawie sugestie i alerty, które mogą uprościć zarządzanie flotą. Obejmują one lokalizację pojazdów w czasie rzeczywistym, alerty dotyczące stanu technicznego oraz monitorowanie pracy kierowców, co pomaga w przestrzeganiu przepisów i prowadzeniu szkoleń. Oprogramowanie Ford Pro E-Telematics oferuje 12 dodatkowe funkcje, pozwalające w pełni wykorzystać możliwości pojazdów elektrycznych. Obejmują one informacje o aktualnym stanie naładowania akumulatora, specyficznym dla danego samochodu statusie ładowania i zasięgu, z konfigurowalnymi ostrzeżeniami dla ustalonych progów krótkiego zasięgu.
Dbanie o bezpieczeństwo danych klientów jest podstawową zasadą w Ford Pro, co zostało niedawno potwierdzone certyfikatem ISO 27001 – uznanym na całym świecie standardem zarządzania bezpieczeństwem informacji – przyznanym Ford Pro Telematics, Telematics Essentials i E-Telematics.
Skomunikowany system kontroli dyspozycyjności FORDLiive również wykorzystuje dane o pojazdach w czasie rzeczywistym, aby komunikować klientów i ich pojazdy z dealerami i dysponującymi specjalistyczną wiedzą ekspertami Forda Pro. Efektem jest bardziej aktywne podejście do serwisu i rozpoznawanie problemów, zanim pojawią się symptomy awarii. Klienci mogą następnie umówić się na spotkanie w salonie dealerskim lub wizytę pojazdu Ford Pro Mobile Service, należącego do floty 380 pojazdów, operujących na dziewięciu rynkach, które są w stanie wykonać 70% zadań obsługowych i naprawczych na miejscu, rozwiązując problemy, zanim pojazdy zostaną wyłączone z eksploatacji. Prognozy wskazują, że FORDLiive może zmniejszyć czas przestoju nawet o 60%. 13
Łatwość dostosowania samochodu do potrzeb
Połowa wszystkich modeli użytkowych Forda sprzedawanych w Europie jest poddawana przebudowom w celu dostosowania ich do specyficznych potrzeb klientów. Zadaniem zespołu Ford Pro Special Vehicles jest dostarczanie produktów i rozwiązań adaptacyjnych, dopasowanych do konkretnych zastosowań, które przyczyniają się do wzrostu efektywności pracy.
Wiedza inżynieryjna zespołu Special Vehicles dotyczy wielu wyspecjalizowanych elementów wyposażenia modelu bazowego, które stanowią podstawę zaadaptowanego pojazdu, a także wysokiej klasy podzespołów, dodatkowych akumulatorów oraz zestawów montażowych dla takich elementów, jak oświetlenie sygnalizacyjne i instalacje elektryczne przyczepy, w tym do samochodów dostawczych Forda z napędem elektrycznym.
Europejska sieć ponad 200 firm zajmujących się zabudowami specjalnymi w ramach Ford Pro Convertor Programme oferuje dogłębną wiedzę specjalistyczną i opracowane dla modeli rozwiązania w pełnym zakresie zabudów specjalnych, od prostej zabudowy regałowej dla jednego samochodu dostawczego po krajową flotę chłodniczych pojazdów dostawczych.
Zespół pojazdów specjalnych oferuje również szereg rozwiązań w zakresie cyfrowej integracji systemów innych firm z ekranami dotykowymi w pojazdach Forda. Zapewnia to użytkownikowi prostszą obsługę systemów i eliminuje potrzebę dodawania kosztownych dodatkowych paneli sterowania w kabinie. Ponadto zespół zapewnia homologację i wsparcie techniczne, zwiększające efektywność samej konwersji i szybsze rozpoczęcie pracy nietypowych pojazdów u klientów, zgodnie z zasadą „czas to pieniądz”.
# # #
1 Zasięg do 300 km przy w pełni naładowanym akumulatorze E-Transita Couriera. Szacowany dystans według Ogólnoświatowej Zharmonizowanej Procedury Testów Pojazdów Lekkich (WLTP) i z załączonym opcjonalnym ogranicznikiem prędkości do 120 km/h. Przedstawione dane służą do celów porównawczych i powinny być zestawiane wyłącznie z danymi dotyczącymi innych pojazdów testowanych zgodnie z tymi samymi procedurami technicznymi. Rzeczywisty zasięg zależy od takich czynników, jak temperatura, styl jazdy kierowcy, profil trasy, stan techniczny pojazdu, wiek i kondycja akumulatora litowo-jonowego.
2 Zasięg do 402 km przy w pełni naładowanym akumulatorze E-Transita z opcją rozszerzonego zasięgu. Szacowany dystans według Ogólnoświatowej Zharmonizowanej Procedury Testów Pojazdów Lekkich (WLTP). Przedstawione dane służą do celów porównawczych i powinny być zestawiane wyłącznie z danymi dotyczącymi innych pojazdów testowanych zgodnie z tymi samymi procedurami technicznymi. Rzeczywisty zasięg pojazdu może różnić się od deklarowanego w zależności od wielu czynników (warunków pogodowych, stylu jazdy, profilu trasy, stanu technicznego pojazdu i wieku oraz kondycji akumulatora litowo-jonowego).
3 Zasięg do 337 km przy w pełni naładowanym akumulatorze E-Transita Customa. Szacowany dystans według Ogólnoświatowej Zharmonizowanej Procedury Testów Pojazdów Lekkich (WLTP). Przedstawione dane służą do celów porównawczych i powinny być zestawiane wyłącznie z danymi dotyczącymi innych pojazdów testowanych zgodnie z tymi samymi procedurami technicznymi. Rzeczywisty zasięg pojazdu może różnić się od deklarowanego w zależności od wielu czynników (warunków pogodowych, stylu jazdy, profilu trasy, stanu technicznego pojazdu i wieku oraz kondycji akumulatora litowo-jonowego).
4 Ford Transit Custom Plug-In Hybrid zgodnie z homologacją: emisja CO2 35-46 g/km (wg WLTP), homologowane zużycie paliwa od 1,6-2,0 l/100 km, zasięg jazdy bezemisyjnej w trybie w pełni akumulatorowym 44-56 km (WLTP). Deklarowane zużycie paliwa/zużycie energii w cyklu WLTP, emisja CO2 i zasięg napędu elektrycznego mierzone są zgodnie z wymaganiami i specyfikacjami technicznymi regulacji europejskich (WE) 715/2007 i (WE) 2017/1151 w aktualnym brzmieniu. Przyjęta obecnie procedura testowa pozwala na porównanie wyników uzyskanych przez różne typy pojazdów oraz różnych producentów.
5 Ford Transit Connect Plug-In Hybrid, zgodnie z homologacją: emisja CO2 11-12 g/km (wg WLTP), homologowane zużycie paliwa 0,5 l/100 km (WLTP), zasięg jazdy bezemisyjnej w trybie w pełni akumulatorowym 115-119 km (WLTP). Deklarowane zużycie paliwa/zużycie energii w cyklu WLTP, emisja CO2 i zasięg napędu elektrycznego mierzone są zgodnie z wymaganiami i specyfikacjami technicznymi regulacji europejskich (WE) 715/2007 i (WE) 2017/1151 w aktualnym brzmieniu. Przyjęta obecnie procedura testowa pozwala na porównanie wyników uzyskanych przez różne typy pojazdów oraz różnych producentów.
6 Na podstawie danych o sprzedaży S&P Global Mobility. Austria, Belgia, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Niemcy, Norwegia, Polska, Portugalia, Rumunia, Szwajcaria, Szwecja, Węgry, Wielka Brytania, Włochy.
7 Moc i moment obrotowy są parametrami, których maksymalne wartości nie mogą być osiągnięte jednocześnie.
8 Dopuszczalna ładowność może się różnić w ramach gamy modelowej, w zależności od akcesoriów i konfiguracji pojazdu. Informacje na temat ładowności każdego pojazdu znajdują się na tabliczce umieszczonej w ramie otworu drzwiowego. Zawsze odpowiednio zabezpieczaj ładunek.
9 Zasięg do 317 km przy w pełni naładowanym akumulatorze E-Transita. Szacowany dystans według Ogólnoświatowej Zharmonizowanej Procedury Testów Pojazdów Lekkich (WLTP). Przedstawione dane służą do celów porównawczych i powinny być zestawiane wyłącznie z danymi dotyczącymi innych pojazdów testowanych zgodnie z tymi samymi procedurami technicznymi. Rzeczywisty zasięg pojazdu może różnić się od deklarowanego w zależności od wielu czynników (warunków pogodowych, stylu jazdy, profilu trasy, stanu technicznego pojazdu i wieku oraz kondycji akumulatora litowo-jonowego).
10 Raport Centre for Economics and Business Research z maja 2024 r., szacujący aktywność gospodarczą w branżach zależnych od samochodów dostawczych na pięciu rynkach krajowych plus UE. Raport powstał na zlecenie H+K Strategies i Ford Motor Company.
11 Liczba punktów ładowania w 36 krajach europejskich.
12 Ford Pro E-Telematics jest dostępny bezpłatnie przez okres jednego roku od daty rozpoczęcia gwarancji, a następnie na zasadach subskrypcji, po uzgodnieniu warunków Ford Smart Mobility. Przekazuje – oprócz stanu technicznego pojazdu – kompleksowy zestaw danych, w tym lokalizację i mapowanie, zachowanie podczas jazdy, zużycie paliwa/energii. System ma możliwość współpracy z pojazdami wielu marek, a poprzez dołączoną aplikację dla kierowców umożliwia współpracę z menedżerami floty. Klienci flotowi mogą kontaktować się z Centrum Komunikacji Ford Pro Software pod adresem softwaresolutions@fordpro.com, gdzie uzyskają informacje na temat powyższych produktów Ford Telematics.
13 Szacowana redukcja w skali rocznej przy założeniu (1) natychmiastowej reakcji klienta na powiadomienia dotyczące stanu pojazdu z systemów FordPass Pro/Ford Telematics (aby uniknąć wzywania pomocy drogowej) oraz (2) przewidywany czas zaoszczędzony podczas korzystania z sieci Transit Centrum w zakresie obsługi technicznej i napraw (w tym usług ekspresowych). Rzeczywista redukcja może zależeć od indywidualnych okoliczności (np. od stylu jazdy i warunków użytkowania pojazdu).
Ford Pro - zbiorcze
Ford Pro - event 2025
Ford E-Transit Courier
Ford Transit Connect PHEV
Ford Transit Connect PHEV FlexCab
Ford Transit Custom PHEV Multicab
Ford E-Transit o zwiększonym zasięgu
E-Transit Courier – Digital Aqua Blue
Transit Connect PHEV – Maple Red 4k
Transit Connect PHEV FlexCab – Stardust Silver 4k
E-Transit Custom Sport – Digital Aqua Blue 2025
Transit Custom Limited PHEV – Moondust Silver 2025
E-Transit Enhanced – Blue Metallic