- Elektryczne modele Ford Pro E-Transit Custom, E-Tourneo Custom i E-Transit o zwiększonym zasięgu są standardowo wyposażone w innowacyjną pompę ciepła, która może zwiększyć zasięg podczas jazdy w niskich temperaturach
- Rozwiązanie pozwala oszczędzać energię akumulatora, ogrzewając kabinę z wykorzystaniem „darmowej” energii, nawet gdy temperatura na zewnątrz spada znacznie poniżej zera, co pozwala zwiększyć zasięg nawet o 10%.
- Opatentowany system Forda wykorzystuje wtrysk pary wodnej do poprawy efektywności pompy ciepła
Innowacyjny system pompy ciepła powietrze-woda (VIHP), montowany standardowo w każdym Fordzie E-Transit Custom, 1 E-Tourneo Custom 2 i E-Transitach o zwiększonym zasięgu, 3 zapewnia efektywny sposób ogrzewania kabiny poprzez przechwytywanie resztkowego ciepła z otaczającego powietrza – nawet w temperaturach znacznie poniżej -10°C.
Ogrzewanie kabiny poprzez przechwytywanie resztkowego ciepła zmniejsza pobór mocy, która zwykle była wykorzystana do zapewnienia kierowcom ciepła i komfortu – przekłada się to na większy zapas energii w akumulatorze, potrzebnej do pokonania dodatkowych kilometrów.
Podczas testów w warunkach rzeczywistych i laboratoryjnych, inżynierowie Forda stwierdzili, że pompa ciepła może wydłużyć zasięg E-Transita o 7-10%.
„Dla firm, które korzystają z pojazdów dostawczych, każdy przejechany kilometr między ładowaniami oznacza mniej przestojów i większy przychód. Walczymy o te kilometry, aby zwiększyć efektywność samochodów i sprawić, że floty elektryczne będą bardziej dyspozycyjne i opłacalne w intensywnie rozwijających się firmach” – powiedział Ingo Krolewski, kierownik Działu Systemów Klimatyzacji w firmie Ford.
Maksymalny zasięg i komfort w kabinie przez cały rok
Pompy ciepła to popularna, energooszczędna metoda ogrzewania domów, biur i – od niedawna – pojazdów elektrycznych. Zasada ich działania polega na wykorzystaniu gazów chłodniczych do pochłaniania ciepła z otoczenia, a następnie podniesieniu ich temperatury poprzez sprężanie. W ten sposób niewielka ilość energii elektrycznej do zasilania pompy ciepła może zostać wykorzystana do pozyskania większej ilości „uwolnionej” energii cieplnej.
Opatentowana przez Forda pompa ciepła VIHP oferuje większe korzyści, niż inne podobne konstrukcje, wykorzystując wtrysk pary wodnej do zwiększenia efektywności pracy, zarówno ogrzewania, jak i schładzania wnętrza samochodu dostawczego. Gdy temperatura na zewnątrz wzrasta powyżej 25°C, zintegrowany system chłodzenia pompy może również odprowadzać ciepło z kabiny, zmniejszając zużycie energii akumulatora, potrzebnej do zasilania klimatyzacji.
Trwające prawie dwa lata prace rozwojowe nad dostrojeniem systemu objęły ponad 100 testów w tunelu aerodynamicznym i 25 tys. kilometrów przejechanych przez każdy z modeli w warunkach rzeczywistych. Siedem specjalnych przejazdów testowych odbyło się w warunkach ekstremalnie różnych – podczas upalnego hiszpańskiego lata, czy fińskiej zimy, w temperaturze -34°C.
Opracowanie systemu było wspólnym wysiłkiem zespołów inżynierów Forda w Wielkiej Brytanii, Niemczech i Stanach Zjednoczonych.
# # #
1 Zasięg do 337 km. Z założeniem, że akumulator E-Transita Customa jest w pełni naładowany. Szacowany dystans według Ogólnoświatowej Zharmonizowanej Procedury Testów Pojazdów Lekkich (WLTP). Przedstawione dane służą do celów porównawczych i powinny być zestawiane wyłącznie z danymi dotyczącymi innych pojazdów testowanych zgodnie z tymi samymi procedurami technicznymi. Rzeczywisty zasięg pojazdu może różnić się od deklarowanego w zależności od wielu czynników (warunków pogodowych, stylu jazdy, profilu trasy, stanu technicznego pojazdu i wieku oraz kondycji akumulatora litowo-jonowego).
2 Zasięg do 325 km. Z założeniem, że akumulator E-Tourneo Customa jest w pełni naładowany. Szacowany dystans według Ogólnoświatowej Zharmonizowanej Procedury Testów Pojazdów Lekkich (WLTP). Przedstawione dane służą do celów porównawczych i powinny być zestawiane wyłącznie z danymi dotyczącymi innych pojazdów testowanych zgodnie z tymi samymi procedurami technicznymi. Rzeczywisty zasięg pojazdu może różnić się od deklarowanego w zależności od wielu czynników (warunków pogodowych, stylu jazdy, profilu trasy, stanu technicznego pojazdu i wieku oraz kondycji akumulatora litowo-jonowego).
3 Zasięg do 402 km przy w pełni naładowanym akumulatorze E-Transita z opcją rozszerzonego zasięgu. Szacowany dystans według Ogólnoświatowej Zharmonizowanej Procedury Testów Pojazdów Lekkich (WLTP). Przedstawione dane służą do celów porównawczych i powinny być zestawiane wyłącznie z danymi dotyczącymi innych pojazdów testowanych zgodnie z tymi samymi procedurami technicznymi. Rzeczywisty zasięg pojazdu może różnić się od deklarowanego w zależności od wielu czynników (warunków pogodowych, stylu jazdy, profilu trasy, stanu technicznego pojazdu i wieku oraz kondycji akumulatora litowo-jonowego).

