Ford E-Tourneo Courier
E-Tourneo Courier, to w pełni elektryczna wersja modelu Tourneo Courier i tak, jak ona, łączy w sobie wszechstronność, pakowność, przestronność i funkcjonalne rozwiązania, które przydadzą się nie tylko w codziennej eksploatacji, ale także podczas rodzinnych wypadów poza miasto czy wakacyjnych podróży.
Już sama przestrzeń ładunkowa robi piorunujące wrażenie. Ustawny bagażnik o pudełkowatych kształtach ma pojemność aż 1188 litrów, a po złożeniu tylnej kanapy przedział ładunkowy to aż 2162 litry! Dzięki swojej kubaturze w normalnej konfiguracji możemy przewieźć przedmioty o długości ponad metra, a przy złożonej kanapie nawet 1429 mm. Co więcej – powiększenie przestrzeni ładunkowej jest niezwykle łatwe – oparcie kanapy i siedzisko są dzielone w stosunku 60/40, można je indywidualnie złożyć i odwrócić do przodu. W bagażniku znajdziemy także uchylany schowek, a na miłośników wersji elektrycznej czeka dodatkowy atut – to bagażnik z przodu, czyli tzw. frunk, który zapewnia dodatkowe 44 litry.
Ponadprzecietną przestronność zapewnia także sama kabina. Proste kształty nadwozia, które przypominają te znane z SUV-ów czy aut terenowych pozwoliły na wygospodarowanie – w porównaniu do poprzednika – zdecydowanie większej ilości miejsca nad głowami kierowcy i pasażerów, a także na szerokości ich ramion. Dodatkowo zewnętrze miejsca siedzące na tylnej kanapie wyposażono w ISOFIX, czyli uchwyty do mocowania fotelików dziecięcych, a dzięki przesuwanym drzwiom po obu stronach auta, dostęp do drugiego rzędu siedzeń jest niezwykle łatwy.
Przed oczami kierowcy znajduje się 12-calowy, cyfrowy zestaw wskaźników, który można indywidualnie konfigurować, a za bezprzewodową obsługę smartfonów, multimediów i nawigacji odpowiada centralny monitor systemu SYNC4 z trybem podzielnego ekranu. W modelu elektrycznym zamontowano także całkowicie nową, centralną konsolę środkową umieszczoną między fotelami. Można ją indywidualnie – z zależności od potrzeb – konfigurować, dzięki czemu możemy tam przewieźć laptop czy teczki w formacie A4. Można ją też podzielić na osobne uchwyty na kubki, tacki czy inne drobne przedmioty. W dolnej części deski rozdzielczej znalazło się także miejsce na opcjonalne gniazdo prądu przemiennego 230V i mocy 400W.
Ford E-Tourneo Courier jest wyposażony w akumulator o użytecznej pojemności 43 kWh, co pozwala na przejechanie do 288 km bez konieczności ładowania. Auto można ładować zarówno przy korzystaniu z szybkich ładowarek prądu stałego, można też korzystać w ładowarek prądu przemiennego.
W pierwszym przypadku, przy skorzystaniu z ładowarki o mocy 100 kW już po 10 minutach zwiększymy zasięg auta o 100 km, a naładowanie baterii od 10 do 80% zajmie 23 minuty. W drugim przypadku naładowanie baterii z ładowarki o mocy 11 kW zajmie poniżej 5,5 godziny.
Do napędu auta służy silnik o mocy 100 kW, który legitymuje się 290 Nm momentu obrotowego. Oferuje on nie tylko bardzo dobrą dynamikę w mieście, ale także podczas podróży z większymi prędkościami przy wyższym obciążeniu. Pozwala także na holowanie przyczepy o maksymalnej masie 750 kg.
Produkcja tego modelu rozpocznie się pod koniec tego roku, a dostawy do klientów spodziewane są wiosną 2025 roku.
Ford E-Tourneo Custom
E-Tourneo Custom to waga ciężka, a może waga ultraluksusowa wśród największych dostępnych na rynku minivanów czy biznesowych busów.
Do napędu auta służy silnik o mocy 160 kW i maksymalnym momencie obrotowym 415 Nm, który wraz z baterią o użytecznej pojemności 64 kWh zapewniają zasięg do 325 km. Baterię auta można ładować zarówno przy pomocy pokładowej trójfazowej ładowarki prądu zmiennego o mocy 11 kW, która w pełni naładuje akumulator w czasie krótszym, niż 8 godzin, jak i na stacjach szybkiego ładowania. W tym przypadku, korzystając z urządzenia o mocy 125 kW, naładowanie baterii w zakresie 15-80% trwa 41 min, a w przeprowadzonych testach laboratoryjnych w ciągu pięciu minut ładowania udało się zwiększyć zasięg auta o nawet 38 km. Oprócz znakomitej dynamiki – przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 8,6 s, E-Tourneo Custom wyróżnia się także możliwością holowania przyczepy o masie do 2000 kg.
Auto wyposażono także w użytkowe funkcje takie jak na przykład system Pro Power Onboard. Dostarcza ona do gniazda w kabinie energię elektryczną o mocy 2,3 kW, co pozwala zasilać urządzenia cyfrowe czy elektronarzędzia w momencie, kiedy nie ma bezpośredniego dostępu do zewnętrznych źródeł prądu.
Oczywiście jedną z największych zalet E-Tourneo Custom jest jego przestronne, nawet 8-osobowe wnętrze. Fotele umieszczone na prowadnicach mają możliwość przesuwania ich do przodu i do tyłu. Nowe fotele są zdecydowanie lżejsze niż w przypadku poprzednika, co pozwala w łatwy sposób zagospodarować wnętrze auta, zmieniając je w razie potrzeb w biznesową salonkę.
Lista wyposażenia podnoszącego komfort jest bardzo długa i obejmuje między innymi szklany, panoramiczny dach czy najwyższej jakości nagłośnienie B&O składające się z 14 głośników i subwoofera zamontowanego w tylnej części kabiny czy trójstrefową klimatyzację. Za wysoką funkcjonalność odpowiadają także przesuwane drzwi (które mogą być elektrycznie sterowane) i nisko poprowadzona podłoga, które ułatwiają zajmowanie miejsca we wszystkich trzech rzędach siedzeń.
Projektując nowego E-Transita Customa nie zapomniano także o najwyższych standardach pracy kierowcy. Ma on do dyspozycji 13-calowy, dotykowy ekran systemu SYNC4, który łączy się z nowym systemem wskaźników. System multimedialny zapewnia bezprzewodowe połącznie ze smartfonem w standardach Android Auto i Apple Car Play.
Modele zelektryfikowane czyli hybrydy typu Plug-In
Opisując elektryczne E-Tourneo nie można także pominąć modeli, które choć są wyposażone w benzynowe jednostki napędowe, to zapewniają jazdę w trybie bezemisyjnym. Chodzi o hybrydy typu PHEV z możliwością ładowania baterii z zewnętrznych źródeł.
Pierwszym z nich jest Tourneo Custom 2.5 Plug-In Hybrid. Dysponujący baterią o pojemności użytecznej 11,8 kWh i układem napędowym o łącznej mocy 232 KM zapewnia maksymalny zasięg w trybie elektrycznym do 52 km. W przypadku tego modelu i wersji Limited/Titanium możliwa jest specyfikacja 9-osobowa.
Drugim modelem dysponującym tym rodzajem napędu jest Tourneo Connect 1.5 Plug-in Hybrid. czyli oferta plasująca się w gamie Forda między opisywanymi Tourneo Courier i Tourneo Custom. Auto występuje z dwóch wersjach długości: Tourneo i Grand Tourneo. Układ napędowy dysponujący mocą 150 KM pozwala na pokonanie w trybie czysto elektryczny do 110 km, a baterię można ładować prądem zmienny o mocy 11 kW lub stałym – 50 kW. Dodatkowo wersja Grand Tourneo PHEV jest dostępna w specyfikacji 7-osobowej.