Od 1965 roku – czyli od premiery pierwszej generacji modelu Transit – Ford pokazuje, że samochód dostawczy może spełniać oczekiwania zarówno niewielkich firm, jak i potężnych przedsiębiorstw. Ford Transit od początku oferowany jest w różnych konfiguracjach nadwozia i do dziś można skonfigurować odpowiedni model do własnych potrzeb.
Obecnie gama Transita rozwinęła się i w ofercie można znaleźć najnowsze odmiany z tej rodziny, które są równocześnie dostawczymi wariantami wersji osobowych z rodziny Tourneo.
Najmniejszy w gamie jest nowy Ford Transit Courier VAN. Dzięki zwiększonym wymiarom objętość przestrzeni ładunkowej w wynosi 2,9 m3, a szerokość pomiędzy nadkolami wynosząca 1,22 metra pozwala na załadunek europalety. Dodatkowo przestrzeń ładunkowa ma 1,8 metra długości i 1,25 metra wysokości, a nowa, opcjonalna przegroda z klapką umożliwia transport ładunku o długości do 2,6 metra. Ładowność samochodu w zależności od wersji wynosi od 677 kg do 854 kg.
W gamie silnikowej nowego Transita Couriera znalazły się niezawodne napędy benzynowe i wysokoprężne. Oferta silników obejmuje 1.0 EcoBoost w dwóch wariantach – o mocy 100 KM i 125 KM, a także oszczędny 1.5 EcoBlue o mocy 100 KM. Wszystkie samochody dostępne są z 6-biegową manualną skrzynią biegów, a 1.0 EcoBoost 125 KM także z 7-biegową automatyczną skrzynią dwusprzęgłową.
Każdy Transit Courier wyposażony jest między innymi w elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne, tylne czujniki parkowania, tempomat, inteligentny ogranicznik prędkości, cyfrowy zestaw wskaźników, 8-calowy dotykowy ekran systemu informacyjno-rozrywkowego SYNC 4 z bezprzewodową obsługą Apple CarPlay i Android Auto.
W standardzie znajduje się również rozbudowany pakiet systemów wspomagających kierowcę, który zawiera m.in. system zapobiegania kolizjom Pre-Collision Assist, system monitorowania koncentracji kierowcy, system kontroli pasa ruchu czy system rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości.
Samochód występuje również w wersji elektrycznej. E-Transit Curier wyposażony jest w silnik o mocy 100 kW (136 KM) i można go ładować zarówno prądem przemiennym o mocy 11 kW, jak i prądem stałym o mocy 100 kW. Dzięki szybkim ładowarkom prądu stałego klienci mogą zwiększyć zasięg o 87 km w zaledwie 10 minut, a uzupełnienie akumulatora od 10 do 80 procent trwa mniej niż 35 minut.
Dostawczy Ford Transit Connect uzupełnia europejską gamę pojazdów użytkowych marki. Model ten jest oferowany z krótkim lub długim rozstawem osi. Wersja Van zapewnia miejsce dla dwojga podróżujących.
Nowa konstrukcja przestrzeni ładunkowej wersji Van z krótkim rozstawem osi pozwala na przewiezienie ładunku o objętości do 3,1 m3 lub 3,7 m3 w wersji z dłuższym rozstawem osi. Model dysponuje maksymalną ładownością 820 kg, a dzięki dopuszczalnej masie przyczepy wynoszącej 1500 kg klienci mogą holować i przewozić różnego rodzaju sprzęt, wykorzystywany w ich działalności.
Klienci mogą wybrać 2,0-litrowy turbodoładowany silnik wysokoprężny EcoBlue w dwóch wariantach mocy. Odmiana o mocy 102 KM współpracuje z sześciobiegową manualną skrzynią biegów, przenoszącą napęd wyłącznie na przednie koła, natomiast w wersji 122 KM napęd przekazywany jest za sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów lub siedmiobiegowej dwusprzęgłowej automatycznej skrzyni biegów, która zapewnia szybką i płynną zmianę przełożeń bez utraty momentu obrotowego.
Na liście wyposażenia znaleźć można między innymi 10-calowy cyfrowy zestaw wskaźników oraz dostępne w standardzie zaawansowane systemy wspomagające kierowcę, takie jak system zapobiegania kolizjom Pre-Collision Assist z funkcją automatycznego hamowania, system aktywnego unikania zderzenia poprzez ominięcie przeszkody oraz asystent skrętu w lewo na skrzyżowaniach, których celem jest pomoc w zapobieganiu lub łagodzeniu skutków zderzeń z innymi użytkownikami dróg.
Ford Transit Custom VAN to model, który na nowo został opracowany przez Ford Pro, aby stać się godnym następcą najlepiej sprzedającego się w Europie modelu dostawczego. Samochód zyskał innowacyjne elementy opracowane na podstawie opinii klientów oraz zaawansowane rozwiązania.
W wersji VAN nowy Transit Custom występuje w dwóch odmianach – L1 o długości 5050 mm oraz L2 o długości 5450 mm i oferuje kubaturą ładunkową 5,8 do 6,8 m3. W w wersji o długości L1 maksymalna długość przestrzeni ładunkowej wynosi 2602 mm, a w wersji o długości L2 3002 mm. Natomiast dopuszczalna masa ciągniętej przyczepy może wynieść nawet 2800 kg.
W ofercie znaleźć można najnowszą generację silników wysokoprężnych Ford EcoBlue o mocach 110 KM, 136 KM, 150 KM lub 170 KM. Standardem jest sześciobiegowa manualna skrzynia biegów, opcjonalnie można jednak wybrać ośmiobiegową automatyczną skrzynię biegów. Przekładnia występuje w ofercie z silnikami o mocy 136 KM i 170 KM. Po raz pierwszy można także zamówić w Transicie Custom napęd na wszystkie koła Intelligent All-Wheel Drive.
Zestaw systemów wspomagających kierowcę został wzbogacony o system wykrywania ruchu poprzecznego, funkcję automatycznego hamowania podczas cofania, system kamer 360 stopni, adaptacyjny tempomat z funkcją Stop & Go, dostępny w modelach z automatyczną skrzynią biegów, umożliwiający jazdę bez konieczności używania pedałów gazu i hamulca nawet w korkach.
Duży 13-calowy ekran dotykowy ustawiony jest horyzontalnie i nachylony wygodnie w stronę kierowcy, obsługuje najnowszy system komunikacyjno-rozrywkowy Ford SYNC 4, który korzysta z nowego modemu 5G, aby zapewnić superszybką łączność ze stosem danych Ford Pro. Wbudowany asystent głosowy Alexa sprawia, że kierowcy mogą używać prostych poleceń głosowych do takich zadań, jak ustawianie kolejnych punktów trasy w nawigacji, wykonywanie połączeń telefonicznych, a nawet dokonywanie zakupów bezpośrednio przez Amazon.com.
Dodatkowo na liście innowacyjnych udogodnień znaleźć można nową, pochylaną kierownicę, która stanowi element pakietu Mobile Office. Wieniec kierownicy obraca się do poziomu i może stać się ergonomiczną podstawą dla tabletów i laptopów, a także płaskim stolikiem, który zapewni wygodę podczas pisania i przerw na lunch. Natomiast system automatyzacji powtarzalnych działań Delivery Assist aktywuje się, gdy kierowca przełączy wybierak przekładni automatycznej na pozycję „P” – Transit Custom automatycznie włącza wtedy światła awaryjne, zamyka wszystkie otwarte okna i blokuje drzwi, po wyjściu kierowcy z samochodu. Po powrocie kierowca może wsiąść do kabiny bez kluczyka i uruchomić pojazd. Światła awaryjne wyłączą się, a szyby wrócą do poprzedniego położenia. System Exit Warning natomiast ostrzega kierowcę o zbliżających się z tyłu samochodach lub rowerach, by zapobiec wypadkom związanym z otwieraniem drzwi w niewłaściwym momencie.
Transit Custom oferowany jest również w odmianie Plug-In-Hybrid z 2,5 litrowym silnikiem benzynowym pracującym w cyklu Atkinsona i silnikiem elektrycznym, które zapewniają moc 232 KM. Jazda z zasilaniem w pełni elektrycznym pozwala na pokonanie dystansu do 54 km oraz na korzystanie z systemu Pro Power Onboard, który umożliwia zasilanie urządzeń i narzędzi prądem o mocy do 2,3 kW.
Odmiana całkowicie elektryczna tego modelu oferuje zasięg do 325 km, a E-Transit Custom zapewnia ładowność do 976 kg oraz najwyższą w tej klasie dopuszczalną masę holowanej przyczepy 2300 kg.
Produkowany w wielu wersjach Ford Transit VAN to samochód dostawczy, który zaspokoi wszystkie potrzeby klientów. Niezależnie od wersji jego najważniejszymi zaletami są przestronne wnętrze, wysokiej klasy materiały, a także wiele innowacyjnych technologii.
Samochód oferuje pojemność 15,1 m3, długość przestrzeni ładunkowej ponad 3 metry i ładowność do 2,4 tony w wersji z 5-tonową dopuszczalną masą całkowitą – tak w skrócie prezentuje się przestrzeń ładunkowa modelu Ford Transit Van. Do tego szeroko otwierane drzwi boczne, komfortowa wysokość załadunku oraz nisko zawieszony próg tylnych drzwi ułatwiają zarówno załadunek, jak i rozładunek. W ofercie jest również odmiana z podwójną kabiną, a wszystkie wersje są dostępne w różnych konfiguracjach długości – od L2 do L4 (od 5531 do 6704 mm) – oraz dwóch wersjach wysokości – od H2 do H3 (od 2533 do 2799 mm).
Na liście systemów wspomagających kierowcę znaleźć można między innymi system BLIS (monitorowanie martwego pola widzenia w lusterku), Cross Traffic Alert (ostrzeganie o pojazdach nadjeżdżających z prawej oraz lewej strony podczas wyjazdu z miejsca parkingowego) czy Active Park Assist (system automatycznego parkowania). Takie dodatki sprawiają, że manewrowanie tak dużym autem jest nie tylko prostsze, ale również znacznie bezpieczniejsze. Nad komfortem w trasie czuwa także inteligentny tempomat Adaptive Cruise Control.
W Transicie można mieć także kamery 360 stopni, a także podgrzewaną przednią szybę, automatyczne światła i wycieraczki, system kontroli pasa ruchu oraz funkcję zapobiegania kolizjom Pre Collision Assist.
Każdy silnik nowej generacji z rodziny New EcoBlue został zoptymalizowany do szerokiej gamy potrzeb. Udoskonalone silniki spełniają najnowsze normy emisji Euro 6.2, przez co są jeszcze bardziej przyjazne dla środowiska i ekonomiczne. Pozwalają o 7 procent zmniejszyć zużycie paliwa w porównaniu do poprzedniej generacji. Gama 2.0 New Eco Blue występuje w wersjach o mocy 105 KM, 130 KM oraz 165 KM.
Podobnie jak w przypadku innych modeli Forda, również Transit występuje w odmianie całkowicie elektrycznej. Jej najnowsza wersja ma akumulator o pojemności 89 kWh i pozwala zwiększyć zasięg E-Transita o 28% – do 402 km. Zapewnia również szybsze ładowanie prądem przemiennym i stałym. E-Transit oferowany jest również z akumulatorem o pojemności 68 kWh.
Ford Transit jest dla wielu synonimem pojazdu dostawczego i od wielu lat charakteryzuje się uniwersalnością, innowacyjnością, bezpieczeństwem oraz oszczędnymi jednostkami napędowymi. To właśnie dzięki nim zdobył ogromną popularność wśród klientów na całym świecie. Wprowadzone zmiany czynią go jeszcze bardziej konkurencyjnym i dopasowanym do preferencji jeszcze większej liczby klientów.