- Nowy, w pełni elektryczny, pięciomiejscowy SUV Ford Explorer toruje w Europie drogę nowej linii niezwykłych pojazdów elektrycznych amerykańskiej marki
- Explorer, zaprojektowany w Europie i produkowany w nowym Centrum Pojazdów Elektrycznych Forda w Kolonii, oferuje zasięg ponad 600 km i doładowanie akumulatora od 10 do 80% w czasie 26 minut przy użyciu szybkiej ładowarki prądu stałego o mocy 185 kW
- Na początku tego roku Lexie Alford ukończyła w nowym, w pełni elektrycznym Explorerze wyprawę na dystansie 30 000 km
Średniej wielkości SUV, łączący niemiecką wiedzę inżynierską z amerykańskim stylem, może przewozić pięć osób w dwóch rzędach i pozwala cieszyć się bogatym wyposażeniem podczas rodzinnych podróży. Oferuje też kierowcy wyjątkowe poczucie cyfrowego komfortu oraz przyjemność z jazdy zaprojektowaną z myślą o europejskich klientach.
Do wyposażenia standardowego należy ruchomy wyświetlacz dotykowy SYNC Move 2 o przekątnej 14,6”. W pełni skomunikowany system informacyjno-rozrywkowy SYNC zarządza systemem audio, który został dostrojony do warunków przestrzennych wnętrza pojazdu. Explorer zapewnia też bezprzewodową integrację z aplikacjami smartfonów dzięki Apple CarPlay i Android Auto, a kierowcy są wspierani przez zaawansowanych technologicznie asystentów. 3
Nowy w pełni elektryczny Explorer, zaprojektowany w Europie i montowany w nowym Centrum Pojazdów Elektrycznych w Kolonii, gdzie obecnie trwa produkcja seryjna, jest kolejnym krokiem Forda na drodze do nastawionej na jakość produkcji nowej generacji elektrycznych samochodów osobowych dla naszego regionu.
Kolejny model elektryczny, nowy sportowy crossover, zostanie zaprezentowany wkrótce, a jego produkcja w Kolonii rozpocznie się jeszcze w tym roku. Kolejnym modelem będzie elektryczna wersja crossovera Puma, która dołączy do gamy produktów z Kolonii pod koniec 2024 roku.
„Explorer jest pionierem nowej generacji fascynujących pojazdów elektrycznych Forda. Czerpie inspirację z amerykańskich tradycji motoryzacyjnych, ale został zaprojektowany i zbudowany z myślą o naszych europejskich klientach, dzięki czemu jest w stanie poradzić sobie ze wszystkim, od codziennych dojazdów po długie wyprawy” – powiedział Marin Gjaja, dyrektor operacyjny Ford Model e.
Nowy Explorer zapisał się już w kronikach rekordów za sprawą podróżniczki Lexie Alford (@LexieLimitless), która jako pierwsza na świecie okrążyła kulę ziemską pojazdem elektrycznym. 4 Wyprawa, która prowadziła przez sześć kontynentów, 27 krajów na dystansie ponad 30 000 kilometrów, pokonanych wyłącznie na napędzie elektrycznym, udowodniła do czego jest zdolny pojazd elektryczny.
Wyposażenie na każdą przygodę
Nowy, w pełni elektryczny Explorer jest pierwszym osobowym pojazdem elektrycznym Forda, opracowanym i produkowanym w Europie, oferującym niezwykle bogate wyposażenie standardowe, w tym elektryczne układy napędowe zapewniające zerową emisję spalin podczas jazdy i zasięg do 602 km na jednym ładowaniu. 1
Explorer jest oferowany z pojedynczym silnikiem elektrycznym i napędem na tylne koła (RWD) lub dwusilnikowym napędem na wszystkie koła (AWD). Obie wersje wykorzystują akumulator niklowo-manganowo-kobaltowy (NMC) o zwiększonym zasięgu. W późniejszym terminie dostępna będzie również wersja z jednosilnikowym układem napędu na tylną oś 5 i z akumulatorem NMC o standardowym zasięgu.
Ładowanie modelu z napędem na wszystkie koła przy użyciu szybkiej ładowarki prądu stałego o mocy 185 kW, jeśli chcemy uzupełnić akumulator od 10 do 80% zajmuje około 26 minut. 6 Użytkownicy Explorera w całej Europie będą mogli również z łatwością korzystać z ponad 600 000 punktów ładowania 7 sieci BlueOval Charge Network i opłacać ładowanie, za pomocą aplikacji FordPass 8 lub nowoczesnego systemu Plug & Charge. Wśród stacji tych znajdują się punkty ładowania o dużej mocy, udostępniane przez IONITY – konsorcjum, którego Ford jest członkiem-założycielem, oraz przez Allego – z którym Ford podpisał umowę partnerską o wprowadzeniu superszybkich punktów ładowania przy salonach dealerskich Forda.
Szybkie i łatwe jest nie tylko ładowanie. Explorer ma wyższe przyspieszenie, niż Focus ST z oferty Ford Performance – model z napędem na wszystkie koła osiąga prędkość 100 km/h w 5,3 sekundy, za sprawą maksymalnej mocy 340 KM. Explorer AWD może również holować przyczepę o masie do 1200 kg. 9 Za wysokie parametry i kulturę pracy odpowiada oczywiście płynnie działający elektryczny układ napędowy, a luksusowe wyposażenie standardowe czyni samochód jeszcze atrakcyjniejszym.
„Explorer udowadnia, że wysokie osiągi i doskonalenie w pełni elektrycznych układów napędowych nie odbywa się kosztem przyjemności z jazdy” – powiedział Geert van Noyen, z działu Vehicle Dynamics, w Ford in Europe. „Przyspieszenie jak w samochodzie sportowym i typowa dla Forda zwrotność w pojeździe o takich możliwościach i elastyczności – wszystko to daje klientom swobodę decydowania, w jaką podróż chcą wyruszyć.”
Klient ma do dyspozycji 17‑litrowy schowek MegaConsole i zabezpieczoną za ekranem systemu SYNC skrytkę My Private Locker. Każdy Explorer jest wyposażony w system informacyjno-rozrywkowy SYNC Move 2 z regulowanym środkowym ekranem dotykowym o przekątnej 14,6 cala, który można podnosić i opuszczać w zakresie ponad 30 stopni. Pomaga to kierowcom łatwo znaleźć idealną pozycję do korzystania z funkcji aktywowanych na ekranie dotykowym, przeglądania nawigacji lub po prostu ułatwia zaaranżowanie przestrzeni wnętrza zgodnie z gustem i preferencjami.
Do wyposażenia standardowego należy także podgrzewana kierownica i podgrzewane przednie fotele, fotel kierowcy z funkcją masażu oraz indukcyjna ładowarka do telefonu. 11 We wnętrzu znajdziemy nowoczesne sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami oraz stylowy soundbar, który pozwala korzystać z dźwięku odtwarzanego przez bezprzewodowo podłączone urządzenia obsługujące Android Auto i Apple CarPlay. 12
Explorer w wersji Premium zyskuje 10-głośnikowy system nagłośnienia B&O i nastrojowe oświetlenie wnętrza, dbające o miłą atmosferę podczas długich podróży, a także reflektory Dynamic Matrix LED z funkcją automatycznej zmiany świateł drogowych i mijania oraz dostosowaniem zakresu wiązki świateł do warunków jazdy i zapobieganiem oślepianiu innych kierowców.
Aby maksymalnie uprościć zakup, zaoferować bogate wyposażenie i wysoką realną wartość każdemu nabywcy Explorera, dodatkowe wyposażenie ogranicza się do panoramicznego dachu 13 o powierzchni przeszklenia przekraczającej 1 metr kwadratowy oraz pakietu systemów wspomagających kierowcę. 3 Najważniejsze z nich to: system bezdotykowego otwierania drzwi bagażnika, pozwalający na łatwy dostęp do 450 litrów przestrzeni bagażowej z rękoma pełnymi zakupów, 10 wyświetlacz przezierny head-up, system kamer 360 stopni 3 oraz nowy asystent zmiany pasa ruchu. 3
Powyższe rozwiązania stanowią dodatek do ponad 15 standardowych systemów wspierających kierowcę, w tym adaptacyjnego tempomatu z funkcją Stop and Go 3,14, systemu monitorowania martwego pola w lusterkach, a także systemu bezpiecznego opuszczania samochodu (Exit Warning), 3 którego zadaniem jest m.in. zapobieganie wypadkom z udziałem rowerzystów.
Nowy, w pełni elektryczny Explorer jest pierwszym pojazdem montowany w Centrum Samochodów Elektrycznych Forda w Kolonii, w które zainwestowano 2 miliardy dolarów, przekształcając historyczne obiekty w fabrykę przyszłości.
Centrum w Kolonii jest wyposażone w nowatorskie rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji i setki najnowocześniejszych automatów. Wykorzystuje samouczące się maszyny i ponad 600 nowych robotów, wykonujących zadania spawania, cięcia, odpylania, malowania łączenia, w złożonym układzie choreograficznym, który gwarantuje najwyższą precyzję, efektywność i jakość.
Explorer ukończył „jazdę próbną po świecie”
Aby udowodnić, że nowy, w pełni elektryczny Explorer sprosta wszelkim zadaniom podczas wyprawy, podróżniczka Lexie Alford podjęła się okrążenia kuli ziemskiej samochodem elektrycznym i przekroczyła linię mety w Nicei 26 marca tego roku, w towarzystwie konwoju najnowszych modeli Forda, które wyznaczają wizjonerski kierunek rozwoju firmy.
Niesamowita podróż Explorera przez świat oznaczała walkę z przerwami w dostawie prądu w Afryce, brakiem infrastruktury ładowania na pustyni Atacama w Chile, z nieutwardzonymi drogami, górskimi przełęczami i mrozem – udało się jednak wykazać, z jak trudnymi wyzwaniami poradzi sobie pojazd elektryczny.
Samochód, za kierownicą którego zasiadła Lexie, był przedprodukcyjną wersją Forda Explorera. W ciągu całej wyprawy korzystał z różnych sposobów ładowania, od domowych instalacji prądu przemiennego o mocy 2,2 kW do szybkich ładowarek prądu stałego i podręcznych magazynów energii.
W trakcie podróży Lexie korzystała ze schowka MegaConsole, który może pomieścić trzy 1,5‑litrowe butelki z napojami. Samochód miał też podgrzewany i masujący fotel kierowcy oraz aktywowany głosem system informacyjno-rozrywkowy SYNC Move 2 z regulowanym ekranem dotykowym.
„Podczas tej wyprawy poznałam niesamowitych ludzi z wielu zakątków świata i za kierownicą zwiedziłam 27 pięknych krajów. Jednak wyprawa ta wiązała się z wyjątkowym rodzajem trudności” – powiedziała Lexie, będąca również najmłodszą osobą, mającą na koncie podróże do wszystkich krajów na świecie. „To był dla mnie prawdziwy zaszczyt, że Ford powierzył mi zadanie odbycia podróży dookoła świata elektrycznym Explorerem, który przez ostatnie sześć miesięcy był dla mnie jak dom. Moim celem było przekroczenie granic tego, co wydaje się możliwe do osiągnięcia w samochodzie elektrycznym i z dumą mogę powiedzieć, że mi się to udało!”
# # #
1 Przy pełnym naładowaniu Explorera z napędem na tylną oś i akumulatorem o rozszerzonym zasięgu. Szacowany dystans według Ogólnoświatowej Zharmonizowanej Procedury Testów Pojazdów Lekkich (WLTP). Przedstawione dane służą do celów porównawczych i powinny być zestawiane wyłącznie z danymi dotyczącymi innych pojazdów testowanych zgodnie z tymi samymi procedurami technicznymi. Rzeczywisty zasięg zależy od takich czynników, jak temperatura, styl jazdy kierowcy, profil trasy, stan techniczny pojazdu, wiek i kondycja akumulatora litowo-jonowego.
2 Nie prowadź samochodu, gdy jesteś zdekoncentrowany oraz podczas korzystania z urządzeń mobilnych. w miarę możliwości korzystaj z systemów sterowania głosem. Niektóre systemy mogą nie być dostępne, kiedy pojazd znajduje się w ruchu. Nie wszystkie systemy są kompatybilne ze wszystkimi modelami telefonów.
3 Systemy asystenckie wspomagające kierowcę są uzupełnieniem jego uwagi, ale nie zastępują oceny sytuacji i konieczności kontrolowania pojazdu przez kierowcę.
4 Rekord świata został zweryfikowany przez RecordSetter, który monitorował przebieg wyprawy i pomiary w różnych lokalizacjach na całym świecie. Aby ustanowić rekord, Lexie i Explorer musieli pokonać trasę na co najmniej pięciu kontynentach o długości co najmniej 28 968 km, przebiegającą przez dwa punkty na antypodach. Podróż musiała również rozpocząć się i zakończyć w tym samym miejscu.
5 Oficjalne dane homologacyjne dotyczące zasięgu zostaną podane przed rozpoczęciem sprzedaży.
6 Czas ładowania podano w oparciu o symulacje komputerowe wykonane przez producenta. Szybkość (prąd) ładowania spada, gdy stopień naładowania akumulatora zbliża się do 100%. Wyniki uzyskiwane przez użytkowników mogą różnić się od podanych wielkości zależnie od czasu ładowania prądem szczytowym i stopnia naładowania akumulatora.
7 Liczba punktów ładowania w 36 krajach europejskich.
8 FordPass kompatybilna z wybranymi systemami operacyjnymi smartfonów. Za przesyłanie wiadomości i danych obowiązują opłaty. FordPass Connect, aplikacja FordPass dla smartfonów i bezpłatne usługi powiązane z komunikacją sieciową są wymagane w przypadku korzystania z funkcji zdalnych (szczegóły można znaleźć w warunkach użytkowania FordPass). Usługi dla pojazdów skomunikowanych zależą od dostępności kompatybilnych sieci Vodafone i sieci partnerskich Vodafone. Zmieniająca się technologia, sieci komórkowe i możliwości pojazdu mogą ograniczać funkcjonalność i uniemożliwiać działanie funkcji korzystających z sieci. Usługi dla pojazdów skomunikowanych nie obejmują hotspotu Wi-Fi.
9 Maksymalna zdolność holowania zależy od liczby przewożonych pasażerów, obciążenia w przestrzeni bagażowej, a także od zamontowanych akcesoriów i konfiguracji pojazdu.
10 w ustawieniu pięciomiejscowym, załadowany do wysokości oparcia siedzenia bez rozłożonej podłogi bagażnika. Masa przewożonych ładunków ograniczona jest dopuszczalną masą pojazdu i rozkładem tej masy na osie.
11 Opcjonalne ładowanie bezprzewodowe Qi może nie być kompatybilne ze wszystkimi modelami telefonów.
12 Wymaga telefonu z aktywną usługą transmisji danych i kompatybilnym oprogramowaniem. SYNC Move nie kontroluje produktów innych firm podczas użytkowania. Firmy zewnętrzne ponoszą wyłączną odpowiedzialność za funkcjonalność swoich aplikacji.
13 Szklany dach panoramiczny w wyposażeniu standardowym modeli Explorer Premium na rynkach z ruchem prawostronnym.
14 Jeśli czas zatrzymania przekracza 3 sekundy, kierowca musi interweniować naciskając przycisk „RES” lub delikatnie nacisnąć pedał przyspieszenia, by wznowić działanie systemu.
15 Moc i moment obrotowy są niezależnymi od siebie parametrami i ich maksymalne wartości nie mogą być osiągnięte jednocześnie.
16 Przy pełnym naładowaniu Explorera z napędem na wszystkie koła i akumulatorem o rozszerzonym zasięgu. Szacowany dystans według Ogólnoświatowej Zharmonizowanej Procedury Testów Pojazdów Lekkich (WLTP). Przedstawione dane służą do celów porównawczych i powinny być zestawiane wyłącznie z danymi dotyczącymi innych pojazdów testowanych zgodnie z tymi samymi procedurami technicznymi. Rzeczywisty zasięg zależy od takich czynników, jak temperatura, styl jazdy kierowcy, profil trasy, stan techniczny pojazdu, wiek i kondycja akumulatora litowo-jonowego.