Mustang ma ściganie się w swoim DNA: model debiutował na torze podczas imprezy Tour de France de Automobile w 1964 roku, zaledwie pięć miesięcy po światowej premierze modelu. Od tego czasu ten znany na wszystkich szerokościach geograficznych samochód wyścigowy Forda brał udział w zawodach NASCAR, NHRA, IMSA, Australian Supercars i Formula Drift.
„Ford Mustang rywalizuje na torach całego świata od dziesięcioleci, a obecnie nadszedł czas postawienia naszego kultowego coupe na starcie najważniejszego wyścigu na świecie” – powiedział Jim Farley, dyrektor generalny Ford Motor Company. „Ford ma bogatą historię udziału w Le Mans, sięgającą pierwszego sezonu tej imprezy w 1923 roku i cieszymy się, że możemy powrócić na światową scenę w jednym z najbardziej ekscytujących wyścigów naszych czasów.”
Chociaż Mustangi startowały już wcześniej w Le Mans – jeden samochód w 1967 roku i dwa w 1997 roku – po raz pierwszy w 2024 roku Mustangi pojawią się na torze World Endurance Championship z konkretnym zamiarem. Nad przygotowaniem pojazdów na to wydarzenie pracowali wieloletni partnerzy Multimatic Motorsports i M-Sport, a zespół prowadzony jest przez odnoszącą sukcesy niemiecką ekipę Proton Competition.
Historia Forda w Le Mans wiąże się przede wszystkim ze startami Forda GT40, który przez cztery kolejne sezony pod koniec lat 60. ubiegłego stulecia rywalizował tam z europejskimi konkurentami. Dokładnie 50 lat po pierwszym zwycięstwie GT40, odrodzony Ford GT stanął w 2016 roku na najwyższym stopniu podium w kategorii LMGTE Pro.
92. edycja Le Mans – będąca czwartą rundą sezonu FIA World Endurance – odbędzie się w weekend 15-16 czerwca na torze Circuit de la Sarthe we Francji. Trzy Mustangi GT3 w barwach Proton Competition staną do rywalizacji z blisko dwudziestoma uczestnikami klasy LMGT3.
Proton Competition zapewni w sezonie FIA World Endurance Cup w klasie LMGT3 skład kierowców dla swoich dwóch Mustangów GT3: Za kierownicą bolidu nr 77 zasiądą Ryan Hardwick, Ben Baker i Zacharie Robichon, a za kierownicą bolidu nr 88 zasiądą Giorgio Roda, Dennis Olsen i Mikkel O. Pedersen. Zapowiedziany w zeszłym miesiącu Mustang z numerem 44 będzie prowadzony przez Christophera Miesa, Johna Hartshorne’a i Bena Tucka.
Poza torem, swój europejski debiut ma Mustang GTD – drogowa wersja Mustanga GT3, która będzie głównym punktem Maison de Mustang, ekspozycji Forda w wiosce producentów przy obiektach sportowych. Maison de Mustang to strefa dla fanów, w której odbywają się sesje rozdawania autografów kierowców, sprzedaż gadżetów i konkurs wyścigów na symulatorze, z szansą na wygranie nagród Mustanga.
Po przybyciu na tor, widzowie mogą zarezerwować udział w pokazach precyzyjnej jazdy Paula Swifta, odbywających się w pobliskim Arnage. Przewidziano, że z tej atrakcji może na fotelach pasażera skorzystać nawet tysiąc fanów.
„Mustang GT3 jest wprawdzie kulminacją naszych wyścigowych zmagań samochodów sportowych na całym świecie, ale jest to tylko część znacznie szerszej strategii, dotyczącej startów Mustangów, która zakłada udział w serii Mustang Challenge, a także GT4 i wielu innych imprezach” – powiedział Mark Rushbrook, Globalny Dyrektor Ford Performance Motorsports. „Ścigamy się, aby wygrywać, a także rozwijać społeczność zainteresowaną Ford Performance i mamy nadzieję, że fani Le Mans będą tak samo zachwyceni atrakcjami poza torem, jak samym wyścigiem. To wyjątkowy czas dla miłośników Mustanga.”
# # #
1 Oficjalne dane homologacyjne dotyczące zużycia paliwa i emisji CO2 zostaną podane przed rozpoczęciem sprzedaży. Zgodnie ze Światową Zharmonizowaną Procedurą Badania Pojazdów Lekkich (WLTP).