Model T w wersji pickup początkiem rewolucji
Model T Runabout z 1925 roku zainicjował erę pickupów oferując rolnikom, przedsiębiorcom i rzemieślnikom narzędzie, które było przystępne cenowo i praktyczne w użytkowaniu. Prostota, wytrzymałość i uniwersalność tego modelu uczyniły go niezastąpionym elementem amerykańskiej ikonografii, przyczyniając się do rozwoju przemysłu i mobilności w Stanach Zjednoczonych. W tym okresie pickupy Forda były postrzegane przede wszystkim jako pojazdy użytkowe, skierowane do wykonywania ciężkiej pracy. Dzięki masowej produkcji pickupy stały się dostępne dla szerszej grupy odbiorców, co było pierwszym krokiem w długiej drodze ewolucji tych pojazdów.
Lata po premierze Modelu T były okresem intensywnego rozwoju i innowacji w Fordzie. Wraz z rosnącymi wymaganiami rynku, pojazdy zaczęły oferować więcej niż tylko funkcjonalność. Wprowadzenie serii F w 1948 roku otworzyło nowy rozdział w historii pickupów Forda. Pierwszy model z tej serii, F-1, oferował nie tylko większy komfort jazdy, ale też większą ładowność i wytrzymałość. Był to przełom, który odpowiadał na rosnące oczekiwania użytkowników wobec pojazdów użytkowych. W 1953 roku Ford F-100 mógł być wyposażony w opcjonalną klimatyzację bezpośrednio z fabryki, co było wówczas dużą nowością w świecie pickupów.
Seria F szybko stała się synonimem niezawodności i wszechstronności, a Ford zyskał reputację producenta, który słucha swoich klientów i nieustannie dąży do doskonalenia swoich produktów. Wzrost popularności pickupów wśród szerszej grupy użytkowników był również napędzany przez postępującą suburbanizację i rozwój dróg w Stanach Zjednoczonych, co sprzyjało większej mobilności i zmieniało postrzeganie pickupów z narzędzi pracy na pojazdy bardziej wszechstronne.
Wtedy też powstałą nazwa Ranger. Była ona początkowo używana jako oznaczenie wykończenia dla modeli F-Series w latach 60. i 70., stając się oddzielną linią modelową w 1983 roku, po czym szybko zyskała popularność na całym świecie.
Rewolucja technologiczna także w segmencie pickupów
Przełom XX i XXI wieku przyniósł ze sobą rewolucję technologiczną, która dotknęła także pickupy. Ford, będąc na czele innowacji, wprowadzał modele wyposażone w zaawansowane technologie, takie jak systemy wspomagania kierowcy, rozwiązania związane z łącznością oraz elektryfikację napędów. Modele takie jak Ford Ranger i F-150 stały się wzorcem nowoczesności, bezpieczeństwa i komfortu.
Jednocześnie pickupy zaczęły być coraz częściej postrzegane jako wyraz stylu życia, atrakcyjne nie tylko dla osób potrzebujących solidnego narzędzia pracy, ale również dla tych, którzy cenią aktywność, przygodę i technologię. Większa przestronność kabiny, zaawansowane systemy bezpieczeństwa i rozrywki, a także możliwość personalizacji, przyczyniły się do wzrostu popularności pickupów wśród szerokiego grona użytkowników. Modele takie jak Ford F-150 zaczęły oferować luksus i technologie porównywalne z samochodami osobowymi, jednocześnie zachowując swoją praktyczność i trwałość.
W 2015 roku Ford zaszokował branżę motoryzacyjną, wprowadzając F-150 z karoserią wykonaną niemal w całości z aluminium, znacznie redukując masę pojazdu i poprawiając efektywność paliwową, przy jednoczesnym zachowaniu, a nawet zwiększeniu wytrzymałości.
W miarę globalizacji rynku motoryzacyjnego, pickupy Forda zyskały popularność również poza granicami Stanów Zjednoczonych, w tym w Polsce. Modele takie jak wspomniany Ranger dostępne są na polskim rynku, oferując mieszankę amerykańskiej wytrzymałości i adaptacji do europejskich warunków i oczekiwań. Dostępność różnorodnych wersji sprawia, że każdy może znaleźć model dopasowany do swoich potrzeb. Dzięki temu, Ford utrzymuje swoją wiodącą pozycję, odpowiadając na rosnące zainteresowanie pickupami jako pojazdami do pracy i na co dzień.
Obecnie nowa generacja Rangera jest dostępna w aż ośmiu wersjach dla różnorodnych potrzeb oraz czterech możliwościach konfiguracji kabiny – podwozie z kabiną, pojedyncza kabina, przedłużona kabina oraz podwójna kabina. Pickup dostępny jest zarówno z manualną, jak i automatyczną skrzynią biegów o 10 przełożeniach, a także inteligentnym napędem e-4WD, z możliwością manualnego oraz automatycznego sterowania napędami.
Do wyboru są cztery możliwości układu napędowego – w standardowych wersjach Rangera można skonfigurować z 2.0 EcoBlue 170 KM, 2.0 EcoBlue BI-TURBO 205 KM oraz 3.0 V6 EcoBlue 240 KM, a ceny samochodu startują od 138 950 zł. Szczytem oferty jest Ranger Raptor z niesamowitymi możliwościami terenowymi, fotelami jak w myśliwcu i nowoczesnym wnętrzem. W tym przypadku można go mieć z silnikiem 2.0 EcoBlue BI-TURBO 210 KM albo wydajnym 3.0 V6 EcoBoost Twin-TURBO 292 KM. Ceny Raptora rozpoczynają się od 247 050 zł, a topowa wersja V6 kosztuje od 309 850 zł.
Pickupy w trakcie nieustannej ewolucji
Historia pickupów Forda jest opowieścią o ciągłym dążeniu do doskonałości, adaptacji do zmieniających się potrzeb użytkowników i technologicznego postępu. Pickupy Forda były wykorzystywane w niezliczonych zastosowaniach poza typową pracą, w tym w wyścigach, jako pojazdy policyjne, samochody strażackie oraz w wielu niestandardowych projektach i adaptacjach. Od lat są bowiem popularnym modelem do zabudowy.
Od prostych narzędzi pracy, przez symbole wygody i uniwersalności, aż po nowoczesne technologie i status ikon stylu życia – pickupy Forda odzwierciedlają zmieniający się świat i jego oczekiwania. W przyszłości możemy spodziewać się dalszych innowacji, które będą kształtować segment pickupów, nie tylko jako niezastąpione narzędzia pracy, ale również jako pojazdy spełniające szerokie spektrum potrzeb użytkowników na całym świecie.
Przyszłość pickupów Forda zapowiada się równie fascynująco, z elektryfikacją i dalszymi innowacjami technologicznymi na czele. Za przykład można podać choćby w pełni elektrycznego Forda F-150 Lightning. W Europie pojawi się również Ranger w wersji hybrydowej plug-in. Te zmiany pokazują, że Ford jest gotowy na przyszłość, w której pickupy będą nie tylko bardziej ekologiczne, ale także jeszcze bardziej wszechstronne i zaawansowane technologicznie.