Biuro prasowe Ford Polska

Elementy przyszłych modeli Forda mogą być wykonane z… gałązek oliwnych

Oliwki, owoce drzew oliwnych są wykorzystywane na całym świecie do produkcji oliwy, past, lub jako przekąski. Ford zbadał możliwość wykorzystania gałązek i liści, które są odpadami podczas zbiorów, do produkcji bardziej przyjaznych dla środowiska naturalnego części samochodowych.

Test został przeprowadzony w ramach projektu COMPOlive, którego celem jest wprowadzenie zmian proekologicznych w uprawie oliwek, wykorzystanie biokompozytów zamiast plastiku i wspieranie gospodarki o obiegu zamkniętym.

Wykorzystanie odpadów z drzew oliwnych do produkcji niektórych części samochodowych może zarówno zmniejszyć zapotrzebowanie na plastik używany w motoryzacji, jak i przyczynić się do lokalnej poprawy jakości powietrza, ze względu na unikanie spalania jako dotychczasowej metody pozbywania się odpadów po zbiorach oliwek. Inżynierowie wyprodukowali prototypy takich elementów jak podnóżek kierowcy i elementy wnętrza bagażnika, wykorzystując do tego pozostałości gałązek oliwnych. Testy wykazały, że wyprodukowane komponenty są zarówno solidne, jak i wytrzymałe, a Ford ocenia teraz proces pod kątem masowego zastosowania, aby wykorzystać to rozwiązanie w pojazdach elektrycznych nowej generacji.

„W firmie Ford zawsze szukamy sposobów, aby osiągnąć wyższy poziom zrównoważonego rozwoju, a czasami inspiracja może przyjść z najbardziej nieoczekiwanych zakątków świata. Wykorzystując odpady z drzewek oliwnych, byliśmy w stanie zastąpić znaczną część surowców ropopochodnych, stosowanych w produkcji elementów wnętrz. Ekologiczne materiały nadają powierzchni wyjątkowy wygląd, a włókna są doskonale widoczne w jej fakturze” – powiedziała Inga Wehmeyer, kierowniczka projektu z ramienia firmy Ford.

W testach użyto odpadów pochodzących z gajów oliwnych w hiszpańskiej Andaluzji, regionie znanym z największej produkcji oliwy z oliwek na świecie.1

Początkowo inżynierowie z europejskiej siedziby Forda w Kolonii wykorzystali technologię symulacyjną pozwalającą na ocenę użyteczności drzew oliwnych pod względem trwałości, wytrzymałości i podatności na formowanie. Dzięki temu możliwe było rozpoczęcie produkcji prototypów. Składającą się w 40 procentach z włókien i w 60 procentach z przetworzonego plastiku polipropylenowego substancję poddano obróbce termicznej i uformowano wtryskowo do kształtu odpowiedniego elementu samochodu.

„Aby uzyskać odpowiednią mieszankę, musieliśmy eksperymentować z różnymi proporcjami odpadów naturalnych i polipropylenu. To była ciężka praca, ale ostatecznie pozwoliła nam wyprodukować materiał, który nie ustępuje dotychczas stosowanym pod względem wytrzymałości, trwałości czy elastyczności” – podsumowuje Thomas Baranowski, ekspert ds. formowania wtryskowego  

Ford, wspólnie z partnerami na całym świecie, osiąga znaczące sukcesy w realizacji celów zrównoważonego rozwoju. Droga ku lepszemu «Road to Better» to zobowiązanie Forda do budowania bardziej zrównoważonej, sprzyjającej włączeniu społecznemu i sprawiedliwej przyszłości transportu, w której każdy człowiek ma swobodę poruszania się i realizowania swoich marzeń.

Projekt COMPOlive, który realizowany był w latach 2020-2023, musiał uwzględnić ograniczenia w podróżowaniu nałożone przez globalną pandemię. Partnerzy projektu spotkali się osobiście po raz pierwszy dopiero po około dwóch i pół roku od rozpoczęcia jego realizacji.

Dokumenty do pobrania

Obserwuj Ford Polska

Obserwuj Ford Polska – Samochody Dostawcze

Chcesz otrzymywać informacje prasowe na swój adres e-mail?

Zapisz się do naszej bazy kontaktów, jeśli chcesz być na bieżąco. Wszystkie ważne informacje otrzymasz bezpośrednio na swój adres e-mail.

Ściśle niezbędne pliki cookies

Te pliki cookies są niezbędne do poruszania się po witrynie i korzystania z jej poszczególnych funkcji. Gromadzone informacje dotyczą sposobu korzystania z witryny internetowej i umożliwiają nam zapewnienie żądanych przez Państwa usług.