Ford Bronco od momentu pojawienia się pierwszej generacji w 1966 roku oferuje nietuzinkowe możliwości terenowe oraz gwarantuje kierowcom pewność prowadzenia nawet w najtrudniejszych warunkach. Nowy Ford Bronco – oferowany już w polskich salonach – został stworzony dla miłośników aktywnego trybu życia. Wracając po 25-letniej nieobecności zachował swoje DNA, a jednocześnie oferuje nowe innowacyjne rozwiązania. Samochód jest w Polsce dostępny w dwóch wersjach: Outer Banks oraz Badlands.
Silnik i układ napędowy
Sercem nowego Forda Bronco jest podwójnie doładowany silnik benzynowy EcoBoost V6 o pojemności 2,7 litra. Dysponuje on mocą 335 KM i momentem obrotowym 563 Nm.
Blok silnika wykonany z żeliwa CGI o zagęszczonym graficie charakteryzuje zwiększona wytrzymałość i sztywność w porównaniu z tradycyjnymi odlewami żeliwnymi o analogicznej masie, natomiast takie elementy jak elektronicznie uruchamiany zawór upustowy i wysokociśnieniowy układ recyrkulacji spalin zwiększają moc i obniżają zużycie paliwa.
Napęd przekazywany jest za pomocą 10-biegowej automatycznej skrzyni biegów, a układ kontroli jazdy w terenie pozwala kierowcy na wybranie odpowiedniego trybu – dzięki temu jeszcze lepiej można wykorzystać właściwości terenowe samochodu.
Odmiana Badlands oferuje ponadto układ napędu na cztery koła z funkcją automatycznego wyboru trybu pracy 4A i elektroniczną skrzynią rozdzielczą oraz blokadę przedniego i tylnego mechanizmu różnicowego. Wersja Outer Banks ma napęd na wszystkie koła z możliwością manualnego wyboru trybu pracy podczas jazdy.
Podwozie i zawieszenie
Pod poszyciem Bronco kryje się podwozie wykonane ze stali o podwyższonej wytrzymałości, z siedmioma poprzecznymi elementami konstrukcyjnymi, które zapewniają wytrzymałe podparcie, a także nie ograniczają sporego skoku zawieszenia, zapewniając spektakularne możliwości terenowe.
Odmiana Outer Banks oferuje zawieszenie High-Performance Off-Road Stability Suspension (HOSS) 1.0, które sprawia, że Bronco prowadzi się pewnie w każdych warunkach. Składa się ono z niezależnych wahaczy ze sprężynami śrubowymi o dużym skoku z przodu, co zmniejsza masę nieresorowaną nawet o 20% w porównaniu z konstrukcjami ze sztywną osią.
Wersja Badlands wyposażona jest w zawieszenie HOSS 2.0 z amortyzatorami Bilstein z funkcją wykrywania położenia oraz dodatkowym zbiornikiem oleju, który sprawdza się podczas jazdy w najtrudniejszym terenie. Dodatkowo przedni stabilizator przechyłów ma funkcję rozłączania, która umożliwia uzyskanie najlepszej przyczepności do podłoża nawet wtedy, gdy koła znajdują się na skrajnie różnych wysokościach.
Układ kontroli jazdy w terenie
Drogowe tryby jazdy to „Normal” – nadający się do codziennej jazdy i oferujący równowagę pomiędzy jazdą terenową, a komfortem i wygodą. „Eco” – pozwala na oszczędną jazdę, „Slippery” – ułatwia poruszanie się po śliskich nawierzchniach, „Sand” – wyłącznie do jazdy terenowej, sprawdza się na suchym piasku, „Mud/Ruts” – to tryb terenowy, który oferuje optymalne ustawienie napędu na błotnistym lub nierównym terenie.
Odmiana Outer Banks posiada dodatkowo tryb „Sport”, który oferuje jazdę z najlepszymi osiągami. Wersja Bronco Badlands oferuje tryb terenowy „Rock Crawl” – przy bardzo małej prędkości umożliwia on kontrolowane manewry na nierównym podłożu oraz tryb „Baja”, który zapewnia charakterystykę pojazdu dedykowaną jeździe z dużą prędkością w terenie.
Pomoc w pokonywaniu zakrętów w terenie i elektronicznie sterowany napęd
Nowy Ford Bronco został wyposażony w inteligentny napęd 4×4, który nieustannie reguluje moc przekazywaną na przednie koła, zapewniając tym samym odpowiedni moment obrotowy i kontrolę toru jazdy w każdym terenie.
Dodatkowo dostępna standardowo w obydwu wersjach funkcja Trail Turn Assist pomaga w pokonywaniu ciasnych nawrotów w terenie. System wykorzystuje wektorowanie momentu obrotowego w oparciu o hamulce i zmniejsza promień skrętu nawet o 40 proc. Poprzez hamowanie wewnętrznym kołem podczas jazdy terenowej w ciasnych miejscach.
Terenowy tempomat i sterowanie tylko pedałem gazu
Amerykańska terenówka oferuje również zestaw systemów terenowych, które wspomagają kierowcę podczas jazdy w trudnym terenie. System kontroli zjazdu Trail Control działa podobnie jak tempomat – kierowca może wybrać prędkość z jaką będzie poruszał się samochód (do 31 km/h), a Bronco sam będzie zarządzał przepustnicą i hamulcami, aby utrzymać wybraną prędkość. Dzięki temu kierowca może skoncentrować się na kierowaniu pojazdem podczas przeprawy.
Natomiast Trail One-Pedal Drive to funkcja, która pozwala kierowcy przyspieszać i hamować przy użyciu jedynie pedału gazu. Hamowanie następuje tutaj automatycznie, gdy tylko kierowca zdejmie nogę z pedału przyspieszenia. Ułatwia to precyzyjną kontrolę prędkości podczas jazdy w trudnych warunkach terenowych.
Przemyślana konstrukcja i imponująca głębokość brodzenia
Bronco jest wyposażony w wiele przemyślanych elementów. Między innymi w przykręcane plastikowe nadkola, które można łatwo zdemontować. W Bronco można również zdemontować dach – hardtop podzielony jest na cztery moduły. Możliwy jest również demontaż wszystkich drzwi. W ofercie są boczne wzmocnienia progów, wystarczająco wytrzymałe, aby utrzymać ciężar pojazdu podczas ekstremalnego pełzania w skalistym terenie, a na liście elementów standardowego wyposażenia są odsłonięte haki holownicze z przodu i z tyłu. Nowy Ford Bronco umożliwia ponadto pokonanie rzecznych brodów o głębokości do 800 mm.
Bronco to samochód, który, m.in. za sprawą designu, w niezwykły sposób łączy nostalgiczne odwołania do przeszłości Forda z nowoczesnymi i przetestowanymi w najcięższych warunkach rozwiązaniami technicznymi. Bronco jest autem nietuzinkowym, budzącym wielkie emocje, a jednocześnie zdolnym do podjęcia nawet najtrudniejszych terenowych wyzwań.