- Ford jest pierwszym koncernem samochodowym, który zobowiązał się do produkcji w USA zarówno akumulatorów niklowo-kobaltowo-manganowych (NCM), jak i litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP), co ułatwi firmie, która była w roku 2022 drugim producentem pojazdów elektrycznych w Ameryce, zwiększyć dostępność swoich modeli i zdywersyfikować amerykański łańcuch dostaw.
- Ford inwestuje 3,5 miliarda dolarów w budowę fabryki akumulatorów LFP w Marshall w stanie Michigan; spółka zależna, będąca w całości własnością Forda, jest elementem wartego ponad 50 miliardów dolarów globalnego impulsu finansowego, którego celem jest objęcie pozycji lidera rynku pojazdów elektrycznych; uruchomienie produkcji z udziałem 2500 nowych pracowników planowane jest na 2026 r.
- Dodanie akumulatorów litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP) do listy podzespołów dla pojazdów elektrycznych – zaczynając w tym roku od Mustanga Mach-E – oraz wsparcie amerykańskiej fabryki akumulatorów LFP, to ważne elementy planu Ford+; ułatwi to szybsze osiągnięcie zakładanych przez Forda poziomów produkcji oraz zwiększy przystępność cenową i dostępność pojazdów elektrycznych.
- Akumulatory LFP są wyjątkowo trwałe, wymagają mniejszego udziału poszukiwanych w branży, drogich surowców; będą zasilać różne modele samochodów osobowych i pickupów elektrycznych Forda następnej generacji; nowy zakład zwiększy sumaryczną pojemność produkcji akumulatorów LFP o około 35 gigawatogodzin (GWh)
- Ford i jego kooperanci z branży akumulatorów zapowiedzieli od 2019 roku inwestycje w wysokości 17,6 mld dolarów w produkcję samochodów elektrycznych i ogniw na terenie Stanów Zjednoczonych, co stworzy ponad 18 tys. miejsc pracy w USA i wpłynie na pośrednie zatrudnienie ponad 100 tys. osób
Nazwany BlueOval Battery Park Michigan zakład w Marshall w stanie Michigan będzie zatrudniał 2500 osób już od planowanego na rok 2026 uruchomienia produkcji akumulatorów LFP. Firma będzie miała możliwość dalszego zwiększania mocy produkcyjnych zakładu, który będzie częścią spółki zależnej, należącej w całości do Forda.
Inwestycja o wartości 3,5 miliarda dolarów jest kolejnym nakładem finansowym z 17,6 mld dolarów, jakie Ford i jego kooperanci przeznaczyli od 2019 roku na sektor samochodów elektrycznych i akumulatorów na terenie Stanów Zjednoczonych. Wpisuje się ona w plany firmy, zakładające przeznaczenie ponad 50 miliardów dolarów w rozwój sektora pojazdów elektrycznych na całym świecie do 2026 roku. W ciągu najbliższych trzech lat inwestycje te doprowadzą do powstania ponad 18 tys. bezpośrednich miejsc pracy w Michigan, Kentucky, Tennessee, Ohio i Missouri i wpłyną na pośrednie zatrudnienie ponad 100 000 osób, licząc zgodnie z metodologią niezależnego studium z 2020 roku.
„Jesteśmy nastawieni na poprowadzenie rewolucji pojazdów elektrycznych w Ameryce, a to oznacza inwestowanie w technologie i miejsca pracy, które pozwolą nam utrzymać się na czele globalnej transformacji w naszej branży” – powiedział Bill Ford, prezes zarządu Forda. „Jestem również dumny, że wybraliśmy nasz rodzimy stan Michigan na to niezwykle ważne centrum produkcji akumulatorów.”
Dywersyfikacja i odpowiednie rozlokowanie łańcucha dostaw akumulatorów Forda w krajach, w których produkuje on pojazdy elektryczne, wpłynie na obniżenie kosztów zakupu samochodów i zwiększenie ich dostępności, a jednocześnie wzmocni popyt konsumencki. Ford pracuje nad zrealizowaniem w ramach planu Ford+ globalnej rocznej produkcji 600 tys. egzemplarzy samochodów elektrycznych do końca tego roku i 2 milionów do końca roku 2026.
Wraz z szybkim wzrostem produkcji samochodów elektrycznych, niezbędnym działaniem było wprowadzenie w gamie modeli akumulatorów LFP. Pozwoli to Fordowi oferować przyszłym właścicielom modeli elektrycznych większy wybór oraz zrealizować cel firmy, jakim jest osiągnięcie 8-procentowej marży EBIT w segmencie działalności Model e do 2026 roku.
Co klienci Forda zyskują dzięki akumulatorom LFP
Zaoferowanie wariantu akumulatorów litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP), o innym składzie chemicznym ogniw – obok obecnie dostępnych niklowo-kobaltowo-manganowych (NCM) – pozwoli klientom Forda wybierać pojazd elektryczny o charakterystyce pracy akumulatora, odpowiadającej ich potrzebom.
Akumulatory LFP są bardzo trwałe i tolerują częstsze ładowanie oraz ładowanie szybkie, a jednocześnie korzystają z mniejszej ilości poszukiwanych w branży, drogich surowców. Tańszy akumulator pomoże Fordowi ograniczyć koszty produkcji, a nawet obniżyć ceny samochodów elektrycznych. Akumulatory LFP będą stanowić źródło zasilania wielu przystępnych cenowo, elektrycznych modeli osobowych i ciężarowych nowej generacji, z których większość będzie montowana w Stanach Zjednoczonych.
„Linia pojazdów elektrycznych Forda wytworzyła ogromny popyt. Potrzeba dostarczania klientom jak największej liczby samochodów Ford EV sprawiła, że stajemy się pierwszym producentem samochodów, który zobowiązał się do wytwarzania w Stanach Zjednoczonych zarówno akumulatorów NCM, jak i LFP” – powiedział Jim Farley, prezes i dyrektor generalny Forda. Realizujemy nasze plany, zwiększając skalę produkcji akumulatorów LFP i NCM, a tysiące, a wkrótce miliony klientów zaczną czerpać korzyści z pojazdów elektrycznych Forda, wyposażonych w najnowocześniejsze, trwałe systemy zasilania, które stają się coraz bardziej przystępne cenowo.”
Jeszcze przed otwarciem nowej fabryki akumulatorów, Ford wprowadzi na kluczowych rynkach światowych akumulatory LFP w Mustangu Mach-E (2023) i w F-150 Lightning (2024), dzięki czemu podniesie moce produkcyjne i skróci czas oczekiwania kupujących.
Zaangażowanie w amerykańską produkcję
Nowy zakład w Michigan zwiększy sumaryczną pojemność akumulatorów wytwarzanych na potrzeby Forda w USA o około 35 GWh rocznie, co wypełnia zapotrzebowanie ok. 400 tys. przyszłych pojazdów elektrycznych firmy.
„Inwestycja Forda o wartości 3,5 miliarda dolarów, tworząca 2 500 dobrze płatnych miejsc pracy w Marshall, gdzie produkowane będą akumulatory do pojazdów elektrycznych, oprze się na gospodarczym rozmachu stanu Michigan” – powiedziała gubernator Michigan Gretchen Whitmer. „Inwestycja, ogłoszona dziś przez firmę-ikonę amerykańskiej przedsiębiorczości, przewidziana jest na pokolenia. Podniesie na duchu rodziny, małe lokalne firmy i całą społeczność oraz pomoże naszemu stanowi utrzymać pozycję lidera w dziedzinie mobilności i elektryfikacji. Kontynuujmy sprowadzanie łańcucha dostaw pojazdów elektrycznych, mikroprocesorów i akumulatorów do kraju, tworząc tysiące dobrze płatnych miejsc pracy i rewitalizując każdy region naszego stanu. Odkąd objęłam urząd, utrzymaliśmy ponad 30 tys. miejsc pracy w branży motoryzacyjnej i otworzyliśmy wiele fabryk produkujących modele elektryczne i mikroprocesory. Jesteśmy w ruchu, więc nie zdejmujmy nogi z gazu.”
Realizacja planu zaoferowania klientom Forda nowego typu akumulatorów oraz pozyskiwania do nich materiałów w regionach, w których firma produkuje pojazdy elektryczne, wymaga zawarcia nowego porozumienia z Contemporary Amperex Technology Co, Limited (CATL) – światowym liderem branży produkcji baterii. W ramach porozumienia, należąca w całości do Forda spółka zależna produkowałaby ogniwa akumulatorowe, korzystając z know-how na temat akumulatorów litowo-żelazowo-fosforanowych i usług świadczonych przez spółkę CATL, która posiada 13 zakładów w Europie i Azji.
Inżynierowie Forda będą prowadzić prace nad integracją tych ogniw akumulatorowych z modelami marki. Porozumienie z CATL wpływa na zwiększenie obecnej pojemności akumulatorów produkowanych przez Forda oraz dostępnych technologii akumulatorowych, co umożliwiła seria kluczowych umów o współpracy – w tym z SK On i LG Energy Solution (LGES).
Zrównoważony łańcuch dostaw pojazdów elektrycznych
Technologia akumulatorów LFP pomaga również zmniejszyć zależność od krytycznych surowców, takich jak nikiel i kobalt, co wpisuje się w plany stworzenia łańcucha dostaw samochodów elektrycznych, respektującego przyjęte przez Forda zasady zrównoważonego rozwoju i prawa człowieka.
Ford zmierza do osiągnięcia neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla w odniesieniu do swoich pojazdów, działalności operacyjnej i łańcucha dostaw nie później niż w 2050 r. Był jedną z pierwszych amerykańskich firm branży motoryzacyjnej, które w ramach Porozumienia Paryskiego przyłączyły się do społeczności międzynarodowej, dążącej do ograniczenia globalnego ocieplenia, dołączył też do światowej koalicji «RouteZero», stawiającej sobie za cel osiągnięcie globalnej bezemisyjności samochodów osobowych i dostawczych do 2040 roku, a na wiodących rynkach, takich jak USA, Europa i Chiny do 2035 roku. Ford był również pierwszym amerykańskim producentem samochodów, który opublikował raport dotyczący przestrzegania praw człowieka w działalności.
Polityka prospołeczna
Firma zadba o to, by 245 akrów na południowym krańcu terenu zostało objęte ochroną konserwatora przyrody. Teren ten, wzdłuż rzeki Kalamazoo, zostanie zachowany dla przyszłych pokoleń i zabezpieczony przed przyszłym rozwojem przemysłowym. Ford będzie w ramach dobrosąsiedzkiego zobowiązania współpracował z instytucjami rządowymi i liderami społeczności, aby zachować zasoby naturalne i rekreacyjne w pobliżu zakładu produkcyjnego. Fundusz Forda wniesie również środki, aby pomóc społeczności w uzyskaniu opracowań, jak najlepiej korzystać z tej pięknej okolicy.
„Miasto Marshall z zadowoleniem przyjmuje nowe partnerstwo z Ford Motor Company” – powiedział burmistrz Marshall Jim Schwartz. „Inwestycja w lokalną społeczność doprowadzi do powstania nowych miejsc pracy w Marshall i rozwoju gospodarczego w całym regionie. Jesteśmy szczególnie zadowoleni, że uzyskamy wsparcie Forda dla zachowania terenów podlegających ochronie przyrody, co pozwoli zachować naturalne piękno krajobrazu stanu Michigan wzdłuż rzeki Kalamazoo.”