- Ford wraz z Commsignia, PSS, Uniwersytetem Stanowym w Ohio, T-Mobile i Tome Software prowadzą badania nad przystępną cenowo i skalowalną technologią komunikacyjną opartą na smartfonach, która może w przyszłości pomóc ostrzegać kierowców przed pieszymi, rowerzystami i nie tylko – nawet tymi, którzy są niewidoczni.
- Koncepcyjna aplikacja na smartfony dla pieszych i innych osób może informować o potencjalnych zagrożeniach skomunikowane z nią samochody Forda dzięki technologii SYNC®, która pokazuje ostrzeżenia na ekranie pojazdu i współpracuje z innymi zaawansowanymi systemami wspomagania Forda, takimi jak Ford Co-Pilot360*.
- Ford i T-Mobile zademonstrowały również tę samą skomunikowaną aplikację Forda, wykorzystując jednak inne zaawansowane rozwiązanie sieciowe 5G od T-Mobile w połączeniu z obliczeniami hiperskalowymi, aby zapewnić jeszcze bardziej niezawodną komunikację.
- Technologie zaprezentowano właśnie na światowym kongresie Intelligent Transportation Society of America’s (ITSA) w Los Angeles.
Koncepcyjna aplikacja na smartfony działająca na telefonie pieszego wykorzystuje komunikaty Bluetooth Low Energy (BLE), aby przekazać swoją lokalizację skomunikowanemu z nią samochodowi Forda. Jeśli według pojazdu istnieje ryzyko wypadku, system Ford Sync® może ostrzec kierowców poprzez wyświetlenie grafiki przedstawiającej pieszych lub rowerzystów na ekranie pojazdu albo zastosować komunikaty dźwiękowe. Ford, Commsignia, PSS, Uniwersytet Stanowy w Ohio, T-Mobile i Tome Software zademonstrowały tę technologię na światowym kongresie Intelligent Transportation Society of America’s (ITSA) w Los Angeles.
– Nowsze pojazdy Forda korzystające już z technologii Ford Co-Pilot360 mogą wykrywać i ostrzegać kierowców przed pieszymi, rowerzystami, skuterami i innymi – a nawet uruchamiać hamulce, jeśli kierowcy nie zareagują na czas – powiedział Jim Buczkowski, dyrektor wykonawczy ds. badań i zaawansowanej inżynierii. – Obecnie badamy sposoby rozszerzenia możliwości wykrywania pojazdów w obszarach, których kierowcy nie mogą zobaczyć, aby pomóc ludziom jeździć jeszcze pewniej po drogach, które samochody coraz częściej dzielą z innymi środkami transportu oraz pieszymi.
Ford jest członkiem założycielem Vulnerable Road User Safety Consortium™ (VRUSC), które zostało utworzone przez firmy zajmujące się samochodami, rowerami, systemami wspólnego użytkowania pojazdów i technologiami, aby znaleźć rozwiązania technologiczne dla rosnącej liczby wypadków z udziałem pieszych, rowerzystów i innych.
Dane National Highway Transportation Safety Administration pokazują, że liczba śmiertelnych wypadków drogowych wyniosła 7 342 w 2021 roku, co oznacza 13-procentowy wzrost rok do roku. Jednocześnie liczba śmiertelnych ofiar wśród rowerzystów wzrosła w tym samym okresie o 5% – do 1 000.
– Widzimy inne możliwości zastosowanie tej technologii, w tym wykrywanie stref budowy i remontów dróg oraz pracowników budowlanych – powiedział Buczkowski. – Ford wprowadza innowacje dla mas, więc wykorzystanie technologii Bluetooth Low Energy jest bardzo obiecujące. Stała się ona częścią naszego codziennego życia, ponieważ jest przystępna cenowo i skuteczna.
Technologia łączności BLE tworzy bezprzewodowe sieci osobiste wykorzystujące fale radiowe w paśmie 2,4 GHz do komunikacji z innymi podobnie wyposażonymi urządzeniami. Jest ona już niemal powszechna w smartfonach i kompatybilna z technologią SYNC skomunikowanego pojazdu bez konieczności żadnych modyfikacji sprzętowych.
BLE może uzupełniać inne technologie, komunikując się z innymi podobnie wyposażonymi urządzeniami o wystarczającym dla ostrzeżeń zasięgu, potencjalnie zwiększając bezpieczeństwo dzięki świadomości pieszych, rowerzystów i nie tylko. BLE nie opiera się na obrazie widocznym na linii wzroku, tak jak kamery czy radary, a to oznacza, że pieszych można wykryć również, jeśli zasłonięci są przeszkodami, takimi jak budynki. To szczególnie istotne w przypadku stresu związanego z jazdą w dużym mieście po drogach, które poza samochodami użytkują piesi, rowery, hulajnogi czy skutery.
BLE jest technologią szeroko zastosowaną w osobistych urządzeniach elektronicznych, w tym w smartfonach, urządzeniach do monitorowania kondycji, usługach lokalizacyjnych, rozrywce i wielu innych. Wykorzystuje bardzo małą moc baterii, więc może działać bardzo długo. Aplikacje konsumenckie z wykorzystaniem BLE zwykle wiążą się z parowaniem dwóch urządzeń. Koncepcja Forda wykorzystuję tę technologię w celu wykrywania wielu innych podobnie wyposażonych urządzeń będących w zasięgu bez parowania.
System interpretuje, jak osoba korzysta z urządzenia, więc odróżnia pieszych od rowerzystów i innych na podstawie ich prędkości poruszania się, a następnie ocenia ryzyko przez kierunek ich przemieszczania się. Urządzenia BLE szybko zmieniają kanały komunikacyjne – zwane przeskokami częstotliwości – w paśmie radiowym 2,4 GHz, aby zminimalizować zakłócenia.
Ford i T-Mobile badają rozwiązania komórkowe
Ford i T-Mobile zademonstrowały także aplikację Forda, w której komunikację BLE zastąpiono zaawansowanym rozwiązaniem sieciowym 5G T-Mobile w połączeniu z przetwarzaniem hiperskalowym – które w miarę wzrostu popytu dodaje zasoby z rozproszonej chmury obliczeniowej – aby pomóc w tworzeniu bardziej niezawodnej komunikacji. Sieć 5G T-Mobile pomaga zminimalizować czas przepływu danych w obie strony, umożliwiając szybkie dostarczanie alertów o potencjalnych zagrożeniach na ekran pojazdu z systemem SYNC.
* Funkcje wspomagające kierowcę mają charakter uzupełniający i nie zastępują uwagi kierowcy, jego oceny sytuacji i potrzeby kontrolowania pojazdu. Asystent kolizji z funkcją automatycznego hamowania awaryjnego wykrywa pieszych, ale nie w każdych warunkach i może pomóc w uniknięciu kolizji lub jej ograniczeniu. Nie zastępuje jednak bezpiecznej jazdy. Szczegółowe informacje i ograniczenia można znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu.