Jak wynika z najnowszego raportu 2 zleconego przez Ford Pro – lidera rynku pojazdów użytkowych w Europie, 3 samochody dostawcze przyczyniły się w 2021 roku do wypracowania w europejskiej gospodarce produktu o szacunkowej wartości 786 mld euro. Ten wkład przekroczył PKB zasobnej w ropę i gaz Norwegii (407,7 mld euro) i prawie dorównał PKB słynącej z bankowości i dóbr luksusowych Szwajcarii (802,8 mld euro).
Według raportu, w którym zbadano wkład gospodarczy przedsiębiorstw, które wykorzystują samochody dostawcze, Niemcy były w 2021 r. największym w Europie rynkiem firm osiągających dochód dzięki samochodom dostawczym, o wypracowanej przez nie wartości 206 mld euro. W ciągu ostatnich trzech lat samochody dostawcze wniosły do gospodarki Niemiec ponad 200 mld euro.
Raport wykazał również – w związku z odchodzeniem firm od samochodów dostawczych napędzanych silnikami wysokoprężnymi na rzecz pojazdów elektrycznych – że operatorzy pojazdów użytkowych na głównych rynkach europejskich w 2021 r. odprowadzili do kasy publicznej z tytułu opłaty paliwowej prawie 15,3 mld euro. W Wielkiej Brytanii, gdzie obowiązywały najwyższe obciążenia fiskalne w cenie paliwa, właściciele samochodów dostawczych odprowadzili do budżetu 5,4 mld euro (4,7 mld funtów), co stanowiło prawie jedną piątą wszystkich wpływów z tytułu opłaty paliwowej.
Ford Pro – podniesienie efektywności europejskich przedsiębiorstw
Ford Pro to pierwsze tego rodzaju przedsiębiorstwo w sektorze pojazdów użytkowych, zapewniające zintegrowane, cyfrowe rozwiązania, które pomagają klientom zarządzać flotami pojazdów w wygody i efektywny sposób, bez względu na to, czy korzystają z pojazdów z silnikami wysokoprężnymi, benzynowymi, czy z modeli elektrycznych, a nawet pojazdów innych producentów.
Ford Pro jest od siedmiu kolejnych lat 3 najlepiej sprzedającą się w Europie marką pojazdów użytkowych. Producent przedstawił niedawno nowego E-Transita Customa – w pełni elektryczną wersję najlepiej sprzedającego się w Europie samochodu dostawczego. Firma już wdraża plan pomocy europejskim klientom w przejściu na elektryczne samochody dostawcze – do tej pory zamówiono ponad 9 000 w pełni elektrycznych E-Transitów. Ford zobowiązał się do wprowadzenia na rynek europejski do końca 2024 roku pięciu w pełni elektrycznych pojazdów użytkowych.
„Ogromna liczba niezwykle różnorodnych firm jest zależna od pracy, jaką wykonują samochody dostawcze. Jesteśmy liderem tego rynku, ponieważ żadnej innej marce nie zaufało tak wielu klientów jak Fordowi Pro, który pomaga osiągnąć jak najwyższą efektywność pracy w ich firmach. Nasi klienci stanowią siłę napędową europejskiej gospodarki, a Ford Pro jest dumny, że może dodać blasku ich wysiłkom” – powiedział Hans Schep, Dyrektor Generalny Ford Pro Europe.
1 Bank Światowy, 2021.
2 Raport Centre for Economics and Business Research z 2 sierpnia 2022 r., szacujący aktywność gospodarczą w branżach zależnych od samochodów dostawczych na siedmiu rynkach krajowych plus UE. Raport powstał na zlecenie H+K Strategies i Ford Motor Company.
3 Austria, Belgia, Wielka Brytania, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Niemcy, Grecja, Węgry, Irlandia, Włochy, Holandia, Norwegia, Polska, Portugalia, Hiszpania, Rumunia, Szwecja, Szwajcaria i Turcja.