Biuro prasowe Ford Polska

W TROSCE O ŚRODOWISKO – FORD DĄŻY DO WYKLUCZENIA WODY PITNEJ Z PROCESU PRODUKCJI SAMOCHODÓW I ZNACZNIE REDUKUJE ODPADY W SWOICH FABRYKACH

Ford, jeden z największych producentów samochodów na świecie wyznacza standardy nie tylko w jakości oferowanych samochodów i użytych w nich technologii, ale także w działaniach na rzecz ograniczenia negatywnego wpływu swojej działalności na środowisko. Woda, która jest niezbędna dla przetrwania ludzkości, jest także wykorzystywana w procesach produkcyjnych wielu produktów. Celem firmy Ford, która jest świadoma swojej odpowiedzialności za gospodarowanie zasobami naturalnymi, jest ich wykorzystanie w sposób zrównoważony i jak najbardziej efektywny.

  • Od 2000 roku Ford zmniejszył swoje roczne zużycie słodkiej wody już o ponad 78%.
  • W zakładzie montażowym Forda w Chennai wykorzystanie słodkiej wody spadło do niewiarygodnie niskiego poziomu – z 7,3 m3 do 1,17 m3 na pojazd – w zaledwie dziesięć lat.
  • Producent dąży do zmniejszenia ilości odpadów wysyłanych na składowiska o 35%, wytwarzania odpadów o 15% mniej i śmieci ogółem o 25%

Globalna strategia Forda w zakresie wykorzystania wody przy produkcji pojazdów zakłada zmniejszenie wykorzystania słodkiej wody w tych procesach aż o 15% do roku 2025. Firma aktywnie działa także w zakresie gospodarki obiegu zamkniętego i co roku zmniejsza ilość odpadów produkcyjnych trafiających z fabryk na wysypiska.

Ograniczenie zużycia wody w procesach produkcyjnych

Od 2000 roku Ford zmniejszył swoje roczne zużycie słodkiej wody już o ponad 78%, co w przeliczeniu na liczby odpowiada równowartości powyżej 47 miliardów litrów, a więc tyle ile potrzeba, aby zapewnić roczne dostawy do 1,4 miliona domów! Producent stale dąży do całkowitego wyeliminowania poboru wody do procesów produkcyjnych i przeznaczenia jej wyłącznie do spożycia przez pracowników.

– W globalnej działalności stosujemy zaawansowane metody oszczędzania i poprawy jakości zrzutów wody w zakładach produkcyjnych. W naszych obiektach znajdujących się w regionach narażonych na susze, takich jak Meksyk, Chiny czy Republika Południowej Afryki, w roku 2021 roku zużycie wody alternatywnej przekroczyło już 7% – powiedział Bob Holycross, wiceprezes Ford Motor Company ds. zrównoważonego rozwoju, środowiska i inżynierii bezpieczeństwa.

Co ciekawe, w zakładzie montażowym Forda w Chennai zużycie słodkiej wody spadło do niewiarygodnie niskiego poziomu – z 7,3 m3 do 1,17 m3 na pojazd – w zaledwie dziesięć lat. Jak to możliwe? Specjaliści zidentyfikowali alternatywne źródła wody do uzdatniania, które następnie są wykorzystywane w działalności nieprodukcyjnej. Zaś dzięki inteligentnym i wydajnym procesom prawie 100% ścieków przemysłowych jest poddawanych recyclingowi, a następnie wykorzystywanych ponownie w produkcji.

W tę zrównoważoną strategię Forda doskonale wpisuje się również nowy zakład producenta w Tennessee, który dąży do zerowego poboru świeżej wody do procesów montażowych poprzez włączenie systemów ponownego wykorzystania i recyklingu. Innym przykładem jest fabryka Sanand w Gujarat, gdzie odpływ wody został doprowadzony do poziomu zero, a zakład dysponuje zbiornikiem o pojemności 110 000 m3 zbierającym wodę deszczową używaną następnie w chłodniach kominowych, a także do mycia palet oraz nawadniania.

Dzięki 100% wykorzystaniu oczyszczonych ścieków do podwójnej instalacji wodociągowej, ogrodniczej i chłodniczej, zerowy zrzut wody może deklarować także Global Business Technology & Business Center Forda w Chennai. Co ciekawe, otwarty w 2019 r. GTBC zdobył w momencie premiery Ocenę Platynowego Zielonego Budynku – najwyższy możliwy certyfikat dla zrównoważonych inwestycji. Uznawane na całym świecie wyróżnienie uwzględnia nie tylko ochronę wód, ale także zrównoważony projekt, architekturę i wykorzystanie materiałów budowlanych, oszczędność energii, w tym wykorzystanie jej odnawialnych źródeł, a także jakość środowiska wewnętrznego oraz innowacyjność i rozwój.

Mówiąc o prestiżowych wyróżnieniach warto zauważyć, że w 2021 r. Ford ponownie znalazł się na listach A organizacji Carbon Disclosure Project z zakresu oszczędzania wody oraz zmian klimatu.

– Przez siedem lat z rzędu otrzymywaliśmy ocenę A od Carbon Disclosure Project z uwagi na podejmowane działania mające na celu redukcję zużycia wody. Jesteśmy jedną z zaledwie 119 firm na świecie, które zdobyły takie wyróżnienie z zakresu bezpieczeństwa wodnego. Znaleźliśmy się również trzeci rok z rzędu na liście A Carbon Disclosure Project dotyczącej zmian klimatu za działania mające na celu ograniczenie emisji, złagodzenie ryzyka klimatycznego oraz przyczynienie się do rozwoju gospodarki niskoemisyjnej. Jesteśmy jednym z dwóch producentów OEM w Ameryce Północnej, któremu udało się uzyskać podwójny status A w tym prestiżowym rankingu – powiedział Bob Holycross, wiceprezes Ford Motor Company ds. zrównoważonego rozwoju, środowiska i inżynierii bezpieczeństwa.

Gospodarka odpadami

W ramach działań na rzecz ograniczenia negatywnego wpływu działalności na środowisko Ford prężnie rozwija także swoją politykę w zakresie gospodarowania odpadami. Tylko w 2021 r. zakłady producenta na całym świecie wysłały na wysypiska około 16 300 ton metrycznych odpadów, czyli o 7% mniej niż rok wcześniej.

– Zmniejszenie ilości odpadów redukuje nasz wpływ na planetę i optymalizuje wydajność w naszej branży. W miarę możliwości ponownie wykorzystujemy lub poddajemy recyklingowi wszelkie odpady, które generujemy, unikając wysyłania ich na wysypiska i zapewniając sobie wykorzystanie cennych zasobów – powiedział Bob Holycross, wiceprezes Ford Motor Company ds. zrównoważonego rozwoju, środowiska i inżynierii bezpieczeństwa.

W swojej strategii Ford, w odniesieniu do poziomu bazowego z 2017 r., w ciągu pięciu lat dąży do zmniejszenia ilości odpadów wysyłanych na składowiska o 35%, wytwarzania o 15% mniej odpadów, zaś o 25% śmieci ogółem. Firma opracowuje również koncepcję, w myśl której planuje całkowicie wyeliminować tworzywa sztuczne jednorazowego użytku z globalnej działalności do roku 2030.

Producent przykłada dużą wagę również do opakowań, w których poszczególne komponenty niezbędne do produkcji samochodów trafiają do fabryk Forda na całym świecie. W wielu lokalizacjach firma podpisała stosowne umowy z dostawcami opakowań, w myśl których pojemniki do transportu są gromadzone, przechowywane i przekazywane innym dostawcom.

– Nasze wytyczne dotyczące opakowań, dla dostawców z Ameryki Północnej i regionu Azji i Pacyfik wymagają, aby miały one co najmniej neutralny, jeśli nie pozytywny, ślad środowiskowy, dzięki zastosowaniu w nich materiałów w 100% pochodzących z recyklingu, odnawialnych lub nadających się do recyklingu – powiedział Bob Holycross, wiceprezes Ford Motor Company ds. zrównoważonego rozwoju, środowiska i inżynierii bezpieczeństwa.

Co ciekawe, zespół z fabryki silników w Dagenham w Wielkiej Brytanii został uhonorowany za stworzenie innowacyjnego systemu FrameTray (FTS) – formowanych wtryskowo tacek i pokrywek, które można bez końca poddawać recyklingowi. Warto zauważyć, że FTS oszczędza miliony dolarów i oferuje 50% wzrost gęstości upakowania komponentów, pozytywnie wpływając również na inne części łańcucha dostaw.

Wszystkie te działania mają na celu nie tylko redukcję odpadów trafiających na wysypiska, ale także minimalizację ilości wytwarzanych odpadów w procesach produkcyjnych.

Obserwuj Ford Polska – Samochody Dostawcze

Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera, jeśli chcesz być na bieżąco. Wszystkie ważne informacje otrzymasz bezpośrednio na swój adres e-mail.