Biuro prasowe Ford Polska

AMERYKAŃSKI HIT SPRZEDAŻY TERAZ Z NAPĘDEM ELEKTRYCZNYM – RUSZA PRODUKCJA FORDA F-150 LIGHTNING

Właśnie rozpoczęła się produkcja nowego, w pełni elektrycznego pickupa F-150 Lightning. To przełomowy moment w historii Forda i w planach producenta dotyczących przejścia na samochody elektryczne w Stanach Zjednoczonych. Model F-150 Lightning to najszybciej przyspieszający pojazd z rodziny F-150, a zarazem jedyny pełnowymiarowy pickup z napędem elektrycznym, którego cena wyjściowa nie przekracza 40 tysięcy dolarów.

  • W nowoczesnym Centrum Pojazdów Elektrycznych zlokalizowanym w historycznym kompleksie Ford Rouge rozpoczęła się właśnie produkcja elektrycznych F-150 Lightning.
  • Samochód cieszy się ogromnym zainteresowaniem w całej Ameryce Północnej, również wśród klientów konkurencyjnych marek. Warto podkreślić, że trzech na czterech klientów, którzy zarezerwowali tę wersję pick-upa, to nowi klienci Forda.
  • Elektryczny F-150 Lightning to „najmądrzejsze” i najbardziej innowacyjne auto z całej gamy F-150, jakie powstało w historii Forda. Dzięki inteligentnej mini-elektrowni na kołach o mocy do 10 kW, nowoczesnemu oprogramowaniu oraz wytrzymałości charakterystycznej dla samochodów zbudowanych według filozofii Built Ford Tough, pojazd ten daje kierowcom poczucie niesamowitej wolności.
  • Biorąc pod uwagę wyniki produkcji w roku 2021, sprzedaż samochodów wyprodukowanych w USA oraz zatrudnienie pracowników opłacanych godzinowo, Ford jest największym producentem aut w Ameryce.

F-150 Lightning, produkowany w nowoczesnym Centrum Pojazdów Elektrycznych w historycznym kompleksie Ford Rouge, jest jedynym samochodem elektrycznym, który został zaprojektowany zgodnie z filozofią Built Ford Tough. Ford serii F jest najlepiej sprzedającym się pick-upem w Ameryce nieprzerwanie od 45 lat¹. Co ciekawe, według badań przeprowadzonych w 2022 r. jest także drugim po iPhonie amerykańskim produktem konsumenckim przynoszącym największe przychody ze sprzedaży.

– Dziś w Centrum Pojazdów Elektrycznych w Rouge świętujemy Forda T XXI wieku – powiedział Bill Ford, prezes zarządu Forda. – Chciałbym podkreślić, że Rouge to miejsce, w którym Ford udoskonalił ruchomą linię montażową, a to czyni z niego idealną scenerię dla tego przełomowego momentu w historii firmy. Tak ogromne wyczekiwanie konsumentów na gotowe do jazdy F-150 Lightning to zasługą pracy naszych inżynierów, projektantów oraz członków zespołu UAW, którzy z dumą produkują nowe pick-upy.

Mówiąc o oczekiwaniach rynku trzeba podkreślić, że Ford odnotował ostatnio bezprecedensowy popyt konsumentów właśnie na model F-150 Lightning (200 000 rezerwacji). Producent rozbudowuje Centrum Pojazdów Elektrycznych Rouge tak, aby zwiększyć wydajność linii montażowej i wyprodukować 150 000 aut w roku 2023. Firma zainwestowała łącznie 950 milionów dolarów i stworzyła dodatkowe 750 miejsc pracy w historycznym kompleksie Forda. Wartość inwestycji dokonanych w Michigan z myślą o rozwoju produkcji jedynie F-150 Lightning wynosi obecnie ponad 1 miliard dolarów. Producent utworzył dodatkowo 1 700 nowych miejsc pracy i podzielił je pomiędzy pięć swoich zakładów produkcyjnych w stanie Michigan. Mowa m.in. o Van Dyke Electric Powertrain Center montującym elektryczne silniki i skrzynie biegów oraz Rawsonville Components Plant, gdzie montowane są akumulatory do F-150 Lightning.

– Przejście Ameryki na pojazdy elektryczne zaczyna się właśnie teraz – powiedział Jim Farley, prezes i dyrektor generalny Forda. – F-150 Lightning to tak naprawdę dopiero początek naszych ambicji związanych z rozwojem i pozycją lidera na rynku skomunikowanych samochodów elektrycznych. Intensywnie pracujemy nad powiększeniem bazy odpowiedzialnej za produkcję tego rodzaju aut w Stanach Zjednoczonych. Przygotowujemy się już także do budowy BlueOval City. Wszystko po to, by móc w pełni sprostać stale rosnącemu zapotrzebowaniu klientów na wyjątkowe elektryczne modele Forda.

Producent jest na dobrej drodze, aby do roku 2026 roku dostarczać ponad 2 miliony samochodów z napędem elektrycznym rocznie, a więc około jednej trzeciej globalnego wolumenu firmy, w drodze do osiągnięcia 50 proc. do roku 2030.

F-150 Lightning stale cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem klientów. Nic dziwnego, samochód ten oferuje kierowcom m.in. wyjątkowe przyspieszenie (od zera do 96 km na godzinę w 4,5 sekundy), akumulator ze zwiększonym zasięgiem, innowacyjne oprogramowanie z ulepszającymi pojazd aktualizacjami, inteligentną mini-elektrownię na kołach o mocy do 10 kW oraz przystępną cenę wyjściową poniżej 40 000 dolarów (przed odliczeniem ulg podatkowych). Elektryczny pick-up przyciąga do Forda rzeszę nowych klientów – trzy na cztery złożone rezerwacje na F-150 w wersji elektrycznej pochodzą od osób, które obecnie nie posiadają i nie leasingują samochodów Forda. A co więcej, to właśnie F-150 Lightning sprawia, że po raz pierwszy decydują się na zakup pick-upa lub samochodu elektrycznego.

Elektryczny pickup stworzony na bazie ponad stuletniego doświadczenia w produkcji aut

Ford ogłosił plany budowy Centrum Pojazdów Elektrycznych w historycznym kompleksie Rouge we wrześniu 2020 roku. Przez 19 miesięcy producent stworzył nowoczesny obiekt produkcyjny wykorzystując do tego ponad 118 lat swojego doświadczenia w produkcji pojazdów na skalę przemysłową. Jednocześnie Ford pozostaje czołowym producentem samochodów w Ameryce pod względem produkcji w USA, sprzedaży pojazdów wyprodukowanych w USA oraz zatrudnienia pracowników opłacanych godzinowo.²

Warto podkreślić, że technologia produkcji stosowana przez Forda w Centrum Pojazdów Elektrycznych w Rouge jest równie innowacyjna jak sam samochód F-150 Lightning. Dlaczego? Rouge to pierwszy zakład Forda, w którym zamiast tradycyjnych linii transportowych osadzonych w podłodze wykorzystuje się zrobotyzowane, autonomiczne pojazdy sterowane, które przemieszczają powstające pick-upy między poszczególnymi stanowiskami na linii montażowej.
Centrum Pojazdów Elektrycznych w Rouge jest także zakładem o zerowym przekazywaniu odpadów na wysypiska. W praktyce oznacza to, że żaden z materiałów, który powstał jako produkt uboczny procesu produkcyjnego nie trafia na wysypiska. Ponadto Centrum Pojazdów Elektrycznych zostało zbudowane na terenie dawnej fabryki Dearborn Assembly Plant, a w fundamentach wykorzystano materiały z poprzedniego zakładu.

Firma Ford zobowiązała się do osiągnięcia neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla do roku 2050 r. oraz do wykorzystywania w 100 proc. lokalnej, odnawialnej energii elektrycznej we wszystkich swoich zakładach produkcyjnych do roku 2035 r.

# # #

¹ Na podstawie całkowitej sprzedaży w latach 1977-2021

² Ford montuje więcej pojazdów w Stanach Zjednoczonych niż jakikolwiek inny producent na podstawie danych S&P Global Mobility CYE 2021 US Light Vehicle Production. Ford zajmuje pierwsze miejsce wśród producentów wielkoseryjnych pod względem procentu sprzedaży amerykańskiej w oparciu o analizę danych S&P Global Mobility CYE 2021 dotyczących produkcji samochodów lekkich. Producenci wielkoseryjni produkują 500 000 lub więcej egzemplarzy w roku kalendarzowym. Ford zatrudnia około 56 000 pracowników opłacanych godzinowo w USA, więcej niż jakikolwiek inny producent samochodów, na podstawie danych Center for Automotive Research.

Obserwuj Ford Polska – Samochody Dostawcze

Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera, jeśli chcesz być na bieżąco. Wszystkie ważne informacje otrzymasz bezpośrednio na swój adres e-mail.