Biuro prasowe Ford Polska

Jak powstaje Ford Puma? Z wizytą w Ford Motor Company Craiova

Zakład montażowy Ford Motor Company Craiova, znany również jako fabryka Ford Rumunia, to zakład produkcyjny będący własnością i zarządzany przez Ford of Europe od 2008 roku. Obecnie produkuje się tu wielokrotnie nagradzany silnik EcoBoost oraz dwa modele marki Ford.

  • Zakład produkcyjny Ford Motor Company Craiova rozpoczął produkcję we wrześniu 2009 roku.
  • Obecnie na liniach montażowych produkowane są modele Ford EcoSport oraz Puma, a także silniki EcoBoost.
  • Od momentu zakupu fabryki Ford zainwestował w rozwój zakładu blisko 2 miliardy dolarów.
  •  Co 74 sekundy z hal produkcyjnych wyjeżdża nowy Ford, a co 47 sekund produkowany jest kolejny silnik EcoBoost.

Produkcja samochodów marki Ford rozpoczęła się w rumuńskiej fabryce we wrześniu 2009 roku. Pierwszym modelem, który zjechał z linii produkcyjnej, był Transit Connect. W 2012 roku rozpoczęła się produkcja litrowego trzycylindrowego silnika należącego do rodziny EcoBoost oraz innowacyjnego miejskiego minivana – modelu B-MAX. W 2017 roku Ford uruchomił produkcję modelu EcoSport.

Od 2019 roku w Craiovej produkowany jest również Ford Puma. To z tej fabryki wysyłane są na cały świat gotowe egzemplarze tego przebojowego miejskiego crossovera. Tutaj również produkowana jest wersja ST tego modelu – sportowa odmiana o mocy 200 KM zaprojektowana przez Ford Performance.

Ford Puma eksportowany jest na rynki Unii Europejskiej, a także do Południowej Afryki, a od 2020 roku również do Australii i Nowej Zelandii. Silniki produkowane w Craiovej eksportowane są do Europy i Azji. W fabryce Ford Motor Company Craiova zbudowano do tej pory ponad 1 mln pojazdów i ponad 1,5 mln silników EcoBoost.

W firmie zatrudnionych jest około 6000 osób. Dynamiczny rozwój fabryki umożliwił zatrudnienie 3400 osób tylko w ciągu ostatnich trzech lat. Ogromna popularność Forda Pumy spowodowała, że 1700 osób zostało zatrudnionych do uruchomienia trzeciej zmiany w produkcji tylko tego modelu. Załoga fabryki to w 54 proc. mężczyźni i w 46 proc. kobiety.

Od momentu zakupu fabryki Ford zainwestował w rozwój zakładu blisko 2 miliardy dolarów, a w ostatnich latach dokonano znaczących ulepszeń. Na linii produkcyjnej pojawiło się między innymi ponad 600 robotów, które pomagają w zwiększeniu wydajności i utrzymaniu jakości. Wykorzystuje się je do montażu nadwozi, na lakierni oraz w pracach wykończeniowych. Pomiędzy liniami produkcyjnymi można również spotkać autonomiczne roboty, które zajmują się dostarczaniem różnych elementów.

Jak wygląda produkcja Forda Pumy?

W samej fabryce wykonywanych jest 4000 procesów, a wszystko zaczyna się od 20-tonowego zwoju metalu. Z niego wycinane są odpowiednie kształty, a na tłoczni formowane są stalowe elementy samochodu. W tym miejscu produkcja wykonywana jest półautomatycznie – oznacza to, że praca człowieka uzupełniana jest przez zaprogramowane działania maszyn.

Nadwozie Forda Pumy składa się z 300 elementów, które na początku trafiają do warsztatu blacharskiego. Tutaj 90 proc. pracy wykonywanej jest przez 600 precyzyjnie zaprogramowanych robotów, które zajmują obszar dwóch boisk do piłki nożnej. W tym miejscu nie ma możliwości na żadną pomyłkę. Tolerancja spasowania elementów wynosi setne części milimetra i jest na bieżąco kontrolowana.

Roboty wykorzystywane są również do spawania karoserii. W Fordzie Puma znajduje się 4200 punktów spawalniczych. Spawanie ręcznie zajęłoby specjaliście około 3 godzin. Dzięki wsparciu maszyn wszystko trwa błyskawicznie i jest wykonane perfekcyjnie.

Następnie zespół specjalistów dokonuje inspekcji jakości montażu i samochód trafia do zautomatyzowanej lakierni. Tutaj odbywa się zabezpieczenie antykorozyjne, potem nadwozie jest polerowane i lakierowane na właściwy kolor. Technologia lakierowania wykorzystywana przez Forda w Craiovej to trzy warstwy nakładane na mokro i jeden proces suszenia. Jeszcze tylko kontrola jakości i nadwozie rusza w dalszą drogę.

Teraz rozpoczyna się proces montażu. Nadwozie Forda Pumy automatycznie przemieszcza się wzdłuż kolejnych stanowisk, na których pracownicy montują w każdym nadwoziu ponad 3000 elementów. Na linii pracuje ponad 1800 osób. Część z wykonywanych tutaj prac wspieranych jest przez maszyny. Robotyczne “ramiona” umożliwiają pracownikom montaż cięższych elementów – takich jak drzwi, fotele lub deski rozdzielcze.

Równocześnie w przypominającej laboratorium fabryce silników produkowane są motory EcoBoost oraz pozostałe części układu napędowego. Sam silnik 1.0 o mocy 155 koni mechanicznych składa się z 326 części. W sumie produkowanych jest 1400 silników dziennie – to jeden silnik co 47 sekund! Zanim EcoBoost ostatecznie zjedzie z linii produkcyjnej jest jeszcze testowany na specjalnym stanowisku.

Moment, w którym nadwozie spotyka się z układem napędowym, nazywany jest w fabryce “małżeństwem”. To bardzo spektakularny proces. Przednie i tylne zawieszenie wraz z silnikiem, skrzynią biegów i układem wydechowym przemieszcza się na specjalnym wózku, który w pewnym momencie podnosi się do góry i spotyka się z sunącym nad nim nadwoziem. Teraz do gry wchodzą specjaliści, którzy łączą ze sobą te dwa elementy.

Finalne prace obejmują jeszcze montaż takich części jak światła, koła czy zderzaki. Jeszcze tylko wgranie systemu, potem pierwsze uruchomienie samochodu i całkowicie nowa Puma zjeżdża z linii produkcyjnej. W 2022 roku produkcja w Ford Motor Company Craiova planowana jest na poziomie 1000 samochodów dziennie. Oznacza to, że co 67 sekund z hal wyjedzie nowy Ford – obecnie jest to 74 sekundy.

Na koniec nowa Puma jedzie na tor testowy. Tam symuluje się różne powierzchnie i na żywo sprawdza działanie np. zawieszenia, układu kierowniczego czy systemów bezpieczeństwa.

Fabryka Forda w Rumunii rozwija się niezmiennie od 2008 roku. Na zakończenie warto dodać, że Ford podjął decyzję o zainwestowaniu 300 milionów dolarów w produkcję nowego lekkiego samochodu dostawczego w swojej rumuńskiej fabryce w Craiovej, która ma rozpocząć się w 2023 r. Całkowicie elektryczna wersja tego pojazdu użytkowego zadebiutuje w 2024 r. Dzięki tej inwestycji Craiova będzie trzecią lokalizacją Forda w Europie, gdzie samochody w pełni elektryczne będą zjeżdżały z linii produkcyjnej – obok Kolonii w Niemczech i Kocaeli w Turcji.

Obserwuj Ford Polska – Samochody Dostawcze

Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera, jeśli chcesz być na bieżąco. Wszystkie ważne informacje otrzymasz bezpośrednio na swój adres e-mail.