- Wkraczając w ostatni rok produkcji, supersamochód Ford GT Heritage Edition składa hołd prototypom Forda GT z 1964 roku, które doprowadziły do powstania jedynego amerykańskiego supersamochodu, wygrywającego wyścig Le Mans w latach 1966-1969 oraz ponownie w 2016 roku.
- Ford GT Heritage Edition to nowoczesna interpretacja oryginału, łącząca klasyczne cechy Ford Performance, takie jak biały lakier Wimbledon White i potrójne pasy wyścigowe ze współczesnymi akcentami, w tym odsłonięte włókno węglowe za kołami z tego samego materiału w kolorze Antimatter Blue, czy też fotele pokryte Alcantarą w kolorze Lightspeed Blue.
- Ford GT ’64 Prototype Heritage Edition debiutuje podczas Monterey Car Week wraz z jedynym zachowanym prototypem Forda GT z 1964 roku, podwoziem GT/105, w oryginalnym malowaniu w The Quail podczas Pebble Beach Concours d’Elegance.
– To pierwsza edycja Forda GT Heritage, która wykracza poza świętowanie zwycięstw w wyścigach – sięga głęboko i honoruje najwcześniejsze dziedzictwo supersamochodów Forda – powiedział Mike Severson, menedżer programu Ford GT. – Ford GT ’64 Prototype Heritage Edition to nowoczesna interpretacja oryginału, która bezbłędnie wskazuje, czemu ten samochód oddaje hołd.
Ford GT ’64 Prototype Heritage Edition znalazł się w centrum uwagi podczas Tygodnia Samochodowego w Monterey, wraz z jedynym pozostałym prototypem Forda GT z 1964 roku, GT/105, który nadal nosi oryginalne barwy.
Limitowana edycja na cześć pięciu oryginalnych prototypów GT
Supersamochód Ford GT ’64 Prototype Heritage Edition ma biały lakier Wimbledon White z grafiką Antimatter Blue, w tym potrójny pas wyścigowy na dachu. Widoczne są odsłonięte elementy z włókna węglowego, w tym 20-calowe koła w kolorze Antimatter Blue (unikalna barwa dla Forda GT), a także odsłonięty przedni spojler z włókna węglowego, progi boczne, podstawy lusterek, żaluzje silnika i tylny dyfuzor wykończone w połysku. Zaciski hamulcowe Brembo lakierowane w kolorze srebrnym z czarną grafiką oraz czarne nakrętki kół dodatkowo unowocześniają estetykę.
Włókno węglowe jest również obecne w kabinie, z progami drzwi z włókna węglowego, dolną częścią słupków A i konsolą, a także z matowymi akcentami również z włókna węglowego. Z niego wykonane są także fotele, pokryte Alcantarą w kolorze Lightspeed Blue ze srebrnymi przeszyciami, a na powierzchni siedzeń i zagłówkach wytłoczono logo GT.
Deska rozdzielcza jest pokryta skórą w kolorze Ebony i Alcantarą w kolorze Lightspeed Blue. Alcantarą pokryte są również słupki i podsufitka. Niebieskie aplikacje Antimatter Blue na desce rozdzielczej, listwach przy drzwiach i konstrukcji siedzeń są skoordynowane wizualnie z wyjątkowymi kołami. Kierownica jest wykończona Alcantarą w kolorze Ebony z czarnymi przeszyciami, a łopatki zmiany biegów z podwójnym sprzęgłem są surowe i wypolerowane.
– W historii Forda GT było wiele przełomowych momentów, które świętowaliśmy, ale zespół był jednomyślny w przekonaniu, że tym razem to oryginalny prototyp był właściwym pojazdem do uhonorowania – powiedział Severson. – Ten prototyp z 1964 roku uwolnił twórczy geniusz zespołu Ford Advanced Vehicles i utorował drogę programowi Ford GT – dodał.
Oryginalne prototypy Forda GT podkreślają pomysłowość i szybkość
Mając na celu pokonanie Ferrari i wygranie Le Mans, Ford rozpoczął prace nad własnym samochodem wyścigowym w 1963 roku, a niecały rok później podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Nowym Jorku w 1964 roku zaprezentowano prototyp Forda GT (podwozie GT/101).
Zbudowano pięć prototypów GT – to pierwsze modele Forda wykorzystujące głęboką analizę aerodynamiczną do optymalizacji osiągów przy dużych prędkościach. Są to jedne z najważniejszych samochodów produkowanych przez Forda, stanowiące podstawę programu GT, którego kulminacją był miejsca 1-2-3 podczas wyścigu Le Mans w 1966 roku. Samochody symbolizują przełomową inżynierię, która jest kontynuowana przez Forda w 2022 roku Edycją GT Heritage.
Spośród pięciu zbudowanych prototypów Forda GT, podwozie GT/105 jest jedynym, które przetrwało i nosi barwy zgodne z ówczesną wersją.
Podwozia GT/101 i GT/102 zostały zezłomowane po testach zderzeniowych Le Mans i Monza, ale testy te miały kluczowe znaczenie dla wprowadzenia znaczących ulepszeń w GT/103, GT/104 i GT/105. Pierwsze zwycięstwo Ford GT odniósł w 1965 roku – GT/103 wygrał wyścig Daytona z Kenem Milesem i Lloydem Ruby za kierownicą, a GT/104 zajął trzecie miejsce z Bobem Bondurantem i Ritchiem Gintherem. Zarówno GT/103, jak i GT/104 zostały przemalowane i są ekskluzywnymi eksponatami w Muzeum Shelby w Boulder w Kolorado.
Modele bazujące na serii Heritage Edition
Seria Ford GT Heritage Edition celebrowała przełomowe momenty i oczywiście tytuły zwycięskie w Le Mans. Nowy Ford GT ’64 Heritage Edition jest szóstym supersamochodem w serii limitowanej. Obejmują one:
- 2021 Ford GT ’66 Daytona Heritage Edition
- Uhonorowanie samochodu wyścigowego Ford GT MK II nr 98
- W produkcji
- 2020 Ford GT ’69 Gulf Livery Heritage Edition
- Uhonorowanie samochodu wyścigowego Ford GT40 MK I nr 6, który zwyciężył w Le Mans w 1969 roku
- Zbudowano tylko 50 sztuk
- 2019 Ford GT ’68 Gulf Livery Heritage Edition
- Uhonorowanie samochodu wyścigowego Ford GT40 MK I nr 9, który zwyciężył w 1968 roku w Le Mans
- Zbudowano tylko 50 sztuk
- 2018 Ford GT ’67 Heritage Edition
- Uhonorowanie samochodu wyścigowego Ford GT40 MK IV nr 1, który zwyciężył w Le Mans w 1967 roku
- Zbudowano tylko 39 sztuk
- 2017 Ford GT ’66 Heritage Edition
- Uhonorowanie Forda GT40 MK II nr 2, którym Bruce McLaren i Chris Amon jeździli w Le Mans w 1966 roku
- Zbudowano tylko 27 sztuk
- 2006 Ford GT Gulf Livery Edycja Heritage
- Upamiętnienie 24-godzinnych tytułów Le Mans w GT40 w latach 1968 i 1969
- Zbudowano tylko 343 sztuki