- Pierwszy elektryczny SUV Forda, Mustang Mach-E zachwyca designem i imponuje zasięgiem, a także rozbudowanymi systemami bezpieczeństwa.
- Potwierdzają to testy najbardziej znanej i wymagającej amerykańskiej organizacji zajmującej się bezpieczeństwem pojazdów. IIHS (The Insurance Institute for Highway Safety) przyznała Mach-E nagrodę „Top Safety Pick”.
- Rozwiązania chroniące kierowcę, pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego, stanowią standardowe wyposażenie każdego Macha-E.
Najnowocześniejsze technologie w służbie bezpieczeństwu
Mustang Mach-E jest wyposażony w nowoczesne technologie mające na celu ochronę kierowcy oraz pasażerów. Na uwagę zasługuje fakt, iż pakiet wielu z nich jest dostępny we wszystkich wersjach wyposażenia.
W tym kontekście należy zwrócić uwagę na system zapobiegający kolizjom (Pre-Collision Assist), który dba o wszystkich uczestników ruchu. Monitoruje on drogę przed samochodem, wykrywając wszelkie potencjalne niebezpieczeństwa, takie jak inne pojazdy czy piesi. W razie potrzeby system ostrzega kierowcę, a jeśli ten nie zareaguje, automatycznie uruchamia układ hamulcowy.
Mach-E, we wszystkich wersjach wyposażenia, korzysta również z układu wspomagającego omijanie przeszkód (Evasive Steering Assist). To przedłużenie systemu zapobiegania kolizjom, w którym technologia wykrywa inne obiekty na drodze samochodu, a w przypadku zagrożenia ułatwia manewrowanie autem, co ma pomóc w uniknięciu kolizji.
W Mustangu Mach-E nie zabrakło również systemu monitorowania martwego pola widzenia w lusterku (Blind Spot Information), ostrzegającego kierowcę o innym pojeździe, który w danym momencie nie jest dla niego widoczny w lusterku. Odbywa się to za pomocą diod wbudowanych w lusterka zewnętrzne. Powiązany z nim jest system ostrzegania o ruchu poprzecznym (Cross Traffic Alert). Alarmuje on o nadjeżdżających z obu stron pojazdach, podczas wyjazdu tyłem z miejsca parkingowego. Kierowcę, o potencjalnym zagrożeniu, informują wizualne i dźwiękowe ostrzeżenia.
Mustang Mach-E dysponuje także inteligentnym systemem oświetlenia (Auto High Beam), który wspomaga bezpieczną jazdę po zmroku. System zarządza reflektorami, zmieniając światła drogowe na mijania, w momencie wykrycia pojazdów przed samochodem. Procedura odbywa się w całości automatycznie, aby nie rozpraszać skupienia kierowcy.
Warty uwagi jest również system wspomagający utrzymanie pojazdu na pasie ruchu (Lane Keeping Alert), który ma funkcję wykrywania krawędzi jezdni, a także Driver Alert, monitorujący nawet koncentrację kierowcy.
Więcej zalet
Nie sposób zapomnieć o systemach wspomagających bezpieczne podróżowanie podczas nagłych manewrów. ABS z elektronicznym układem podziału siły hamowania (EBD) automatycznie wykrywa, kiedy opony przestają się obracać w momencie raptownego tracenia prędkości. Natychmiast zmienia on siłę hamowania, aby ponownie wprawić je w ruch. Rzecz jasna zwiększa to zdolność pojazdu do skręcania podczas nagłego naciśnięcia pedału hamulca.
W samochodzie zamontowano także elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESC) z układem kontroli trakcji (ETC). System automatycznie wykrywa przekroczenie limitów prowadzenia pojazdu przez kierowcę i zmniejsza moc silnika albo używa hamulców, aby zapobiec utracie kontroli nad pojazdem przez prowadzącego.
Warta uwagi jest również ochrona kierowcy i pasażerów za pomocą poduszek powietrznych. W Mustangu Mach-E zastosowano poduszki czołowe dla prowadzącego i pasażera z przodu, poduszkę kolanową kierowcy, poduszki boczne w obu rzędach siedzeń, które chronią tułów podczas bocznego zderzenia, a także poduszki powietrzne nad głową, które chronią prowadzącego pojazd i pasażerów np. w przypadku dachowania.
Bezpieczeństwo potwierdzone wyjątkową nagrodą
Bezpieczeństwo Mustanga Mach-E w całej okazałości potwierdziła nagroda IIHS (The Insurance Institute for Highway Safety) „Top Safety Pick”. Aby ją zdobyć, samochód musiał osiągnąć wysokie wyniki we wszystkich sześciu testach zderzeniowych, najbardziej znanej amerykańskiej organizacji zajmującej się bezpieczeństwem pojazdów. Kluczowym kryterium był jednak system zapobiegania zderzeniom czołowym, w którym ocenia się dwa warianty zderzenia: pojazd-pojazd oraz pojazd-pieszy. Mach-E otrzymał najwyższą możliwą ocenę w obu przypadkach.
– Nagroda potwierdza wysiłki zespołu tworzącego Mustanga Mach-E, aby stworzyć pojazd elektryczny, który nie tylko przyciąga wzrok, ale także pomaga zapewnić bezpieczeństwo naszym klientom i ich pasażerom – powiedział wówczas Hau Thai-Tang, dyrektor operacyjny Forda odpowiedzialny m.in. za nadzorowanie wszystkich aspektów projektowania, inżynierii i rozwoju produktów firmy.