- M-Sport Ford World Rally Team prezentuje nową, hybrydową Pumę Rally1, która od 2022 roku będzie rywalizowała w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA.
- Nowa maszyna klasy WRC, której prototyp debiutuje podczas Goodwood Festival of Speed jest sportową, zelektryfikowaną wersją kompaktowego SUV-a Ford Puma.
- Puma Rally1 wyposażona jest w hybrydowy układ napędowy typu plug-in i od przyszłego roku będzie korzystać w 100 procentach z ekologicznego, niekopalnego paliwa.
Ford Puma Rally1 M-Sport, której światowy debiut przypada w trakcie Goodwood Festival of Speed w West Sussex w Wielkiej Brytanii, jest wyposażona w hybrydowy układ napędowy nowej generacji, który łączy zalety wielokrotnie nagradzanego, turbodoładowanego silnika benzynowego EcoBoost o pojemności 1,6-litra i zaawansowanego silnika elektrycznego o mocy 100 kW, zasilanego energią z akumulatora o pojemności 3,9 kWh.
Nowy samochód rajdowy jest nie tylko rozwinięciem frajdy z jazdy, jaką cieszą się właściciele kompaktowego SUV-a Ford Puma ¹, ale także wyraża zaangażowanie Forda w elektryfikację napędów. Firma ogłosiła na początku tego roku, że do połowy 2026 roku jej pełna europejska gama pojazdów osobowych będzie miała napęd bezemisyjny, całkowicie elektryczny lub hybrydowy typu plug-in, a do 2030 roku planowane jest stuprocentowe przejście na napędy w pełni elektryczne.
Osiągi prototypu Pumy Rally1 – zanim przed sezonem 2022 startowym zostanie on wykorzystany jako samochód rozwojowy – zademonstrują w dniach 8-10 lipca na słynnym torze Goodwood: kierowca M-Sport Ford WRT Adrien Fourmaux i kierowca testowy M-Sport Ford Matthew Wilson.
– Ford w 100 procentach angażuje się w przybliżanie perspektywy motoryzacji opartej na elektryczności, a w ogniu rywalizacji sportowej nabierały kształtu liczne innowacje, które pojawiają się dziś w naszych samochodach seryjnych – powiedział Mark Rushbrook, dyrektor Ford Performance. – Puma Rally1 M-Sport Ford podda hybrydowy napęd ostatecznej próbie i udowodni, że technologia ta jest w stanie zapewnić porywające osiągi.
Na początku tego roku M-Sport ogłosił swoje zainteresowanie nową, trzyletnią umową, wprowadzającą technologię hybrydową do najważniejszej światowej serii rajdowej. Nowy, zaawansowany hybrydowy układ napędowy typu plug-in zapewni zarówno osiągi wymagane do startów w imprezach sportowych, jak i możliwość bezemisyjnego przejazdu przez strefy miejskie i parki serwisowe pomiędzy etapami.
System hybrydowy w Puma Rally1 działa na podobnej zasadzie, jak w seryjnej Pumie EcoBoost Hybrid. Układ odzyskuje energię, która normalnie jest tracona podczas hamowania oraz jazdy wybiegiem i magazynuje ją w akumulatorze, który może zasilić silnik elektryczny, aby poprawić ekonomikę spalania samochodu lub podnieść osiągi całego układu – w przypadku Pumy Rally 1 silnik dostarcza podczas jazdy wyczynowej aż 100 kW mocy, wspomagającej wielokrotne przyspieszanie do trzech sekund.
Podobnie jak w przypadku układu hybrydowego typu plug-in, dostępnego np w Fordzie Kuga Plug-In Hybrid, akumulator trakcyjny można również ładować z zewnętrznego źródła zasilania, co w strefach serwisowych pomiędzy etapami może potrwać około 25 minut. Ważący 95 kg układ hybrydowy jest chłodzony cieczą i powietrzem, jest także umieszczony w obudowie o podwyższonej wytrzymałości balistycznej, aby w razie wypadku przetrwał silne przeciążenia i uderzenia odłamków.
Ponadto od sezonu 2022 zawodnicy FIA WRC Rally1 będą korzystać z ekologicznego paliwa, nie pochodzącego ze źródeł kopalnych, a wytwarzanego ze składników syntetycznych i biodegradowalnych, które jest całkowicie przyjazne dla środowiska.
– Nowa era samochodów WRC to jeden z największych dotychczasowych skoków w technologiach stosowanych w WRC. Wprowadzenie hybrydy oznacza, że samochody będą dysponowały wyższą mocą niż kiedykolwiek wcześniej, a jednocześnie ich układy napędowe będą odpowiadały układom montowanym w modelach seryjnych – powiedział Malcolm Wilson OBE, dyrektor zarządzający M-Sport. – Przesiadka do Pumy jest bardzo emocjonująca, bo z modelem tym związane jest już rajdowe dziedzictwo, samochód wygląda fantastycznie i nie mogę się doczekać, by zobaczyć go na starcie słynnego Rajdu Monte Carlo, na początku 2022 roku.
– Premiera nowego samochodu w Goodwood jest również wyjątkowa, ponieważ jest to jedno z najbardziej kultowych wydarzeń w kalendarzu sportów motorowych. Ja i cały M-Sport z niecierpliwością czekamy na dalszy ciąg bardzo udanego partnerstwa z Fordem, które pozwoli osiągać coraz lepsze wyniki i utrzymać Forda w czołówce rywalizacji, w nowej, zapowiadającej się bardzo ciekawie epoce elektrycznych napędów – powiedział Wilson.
Ford współpracuje z M-Sportem nieprzerwanie od 1997 roku, czego efektem jest siedem tytułów Rajdowego Mistrza Świata FIA i ponad 1500 zwycięstw etapowych. Nowa Puma Rally1 zastąpi Forda Fiestę WRC M-Sport, która od czasu wprowadzenia w 2017 roku zdobyła trzy tytuły mistrzowskie WRC.
Rzucający się w oczy Ford Puma wprowadził do segmentu kompaktowych SUV-ów radosną dynamikę oraz obniżone zapotrzebowanie na paliwo, dzięki 48 woltowemu hybrydowemu układowi napędowemu.
#FOS #GW_Ford #FordPumaRally1 #FordPerformance #FunToDrive
# # #
¹ Ford Puma – potwierdzona homologacją emisja CO2 117-155 g/km, zużycie paliwa od 4,5-6,8 l/100 km WLTP. Dane emisji CO2 i zużycia paliwa mogą się różnić w zależności od wersji pojazdów oferowanych na poszczególnych rynkach.
Deklarowane zużycie paliwa/zużycie energii w cyklu WLTP, emisja CO2 i zasięg napędu elektrycznego mierzone są zgodnie z wymaganiami i specyfikacjami technicznymi regulaminów europejskich (WE) 715/2007 i (WE) 2017/1151 w aktualnym brzmieniu. Przyjęta obecnie procedura testowa pozwala na porównanie wyników uzyskanych przez różne typy pojazdów oraz różnych producentów.