- Ford i SK Innovation podpisały porozumienie (MoU) dotyczące powstania spółki joint venture – nazwanej BlueOvalSK – mającej produkować ogniwa i systemy akumulatorów w USA.
- Do 2030 r. Ford spodziewa się, że roczne zapotrzebowanie na energię dla jego pojazdów wyniesie do 140 GWh rocznie w Ameryce Północnej i do 240 GWh na całym świecie. Firma nie tylko inwestuje, ale i współpracuje z wieloma dostawcami akumulatorów, aby zapewnić nowoczesne rozwiązania dla pojazdów elektrycznych nowej generacji Forda i Lincolna.
- Porozumienie BlueOvalSK opiera się na niedawno ogłoszonych inwestycjach marki. Oznacza to przyspieszenie badań, rozwój technologii i produkcję akumulatorów – w tym półprzewodnikowych.
– Niniejsze porozumienie to dopiero początek. To kluczowa część naszego planu wertykalnej integracji najważniejszych rozwiązań, które będą wyróżniać Forda w przyszłości – powiedział Jim Farley, prezes i dyrektor generalny Forda. – Nie oddamy naszej przyszłości nikomu innemu – dodał.
– Cieszymy się, że możemy nawiązać współpracę z Fordem, wiodącym i kultowym amerykańskim producentem samochodów. Ta marka jest obecnie jednym z najbardziej aktywnych graczy w dziedzinie elektryfikacji pojazdów. Jesteśmy dumni, że otwieramy nowy rozdział w ich długiej historii – powiedział Kim Jun, dyrektor generalny i prezes SK Innovation. – Nasze wspólne przedsięwzięcie z Fordem odegra strategiczną rolę w rozwijaniu łańcucha wartości pojazdów elektrycznych w Stanach Zjednoczonych, priorytetowego celu obecnej administracji USA – dodał.
Utworzona spółka joint venture musi jeszcze zostać zatwierdzona przez odpowiednie urzędy i spełnić wszelkie wymagane regulacje. Ogniwa i macierze nowej generacji zostaną wykorzystane do zasilania kilku przyszłych całkowicie elektrycznych pojazdów Forda.
– Poprzez JV (joint venture), Ford i SKI będą wspólnie opracowywać i wprowadzać na rynek ogniwa akumulatorowe na skalę, która zapewni optymalne osiągi i odpowiednią wartość dla klientów Forda i Lincolna — powiedziała Lisa Drake, dyrektor operacyjny Forda na Amerykę Północną. – SKI jest ważnym partnerem w dostarczaniu do połowy dekady podzespołów o lepszym zasięgu i wartości, dla naszych w pełni elektrycznych pojazdów.
Globalny plan całkowicie elektrycznych pojazdów Forda przewiduje zapotrzebowanie na ogniwa akumulatorowe o łącznej pojemności co najmniej 240 gigawatogodzin (GWh) do 2030 roku. Na ten cel będzie pracowało około 10 fabryk. Mniej więcej 140 GWh będzie potrzebne w Ameryce Północnej, zaś pozostałe GWh będą przeznaczone dla innych kluczowych regionów, w tym Europy i Chin.
– Globalni producenci samochodów chwalą akumulatory wykorzystywane w całkowicie elektrycznych pojazdach, dostarczane przez SK Innovations za ich bezpieczeństwo, dużą pojemność i długą żywotność – powiedział Jee Dong-seob, szef działu ogniw SK Innovation. – SK Innovation będzie dostarczać akumulatory do w pełni elektrycznej wersji legendarnego i najlepiej sprzedającego się pickupa – Forda F-150. Cieszymy się, że możemy wspierać elektryfikację pojazdu, który reprezentuje to, co najlepsze w amerykańskiej motoryzacji.
SK Innovation to globalny konglomerat energetyczny z siedzibą w Seulu w Korei Południowej. Firma od 1991 roku jest pionierem w rozwoju średnich i dużych akumulatorów do pojazdów elektrycznych, a od 2010 roku rozszerza swoją działalność w zakresie ogniw akumulatorowych na całym świecie. SK uruchomiła już fabrykę w Commerce w stanie Georgia w USA – obsługując dwóch globalnych producentów OEM – i zwiększa swoją produkcję w Unii Europejskiej i Chinach. SK Innovation planuje do 2025 roku stać się jednym z trzech największych na świecie dostawców akumulatorów do pojazdów elektrycznych z ponad 125 GWh globalnej zdolności produkcyjnej.
SK Innovation specjalizuje się w opracowywaniu i komercjalizacji technologii akumulatorów NCM o wysokiej zawartości niklu. W 2016 roku firma opracowała pierwszy na świecie zespół ogniw NCM-811, a następnie kontynuowała wprowadzanie innowacji uwieńczone opracowaniem pierwszej na świecie baterii Nickel 9, która będzie produkowana masowo w USA i będzie napędzała Forda F-150 Lightning.
Ford nabiera tempa w dziedzinie EV
Ford planuje poprowadzić rewolucję pojazdów elektrycznych – w tym dostarczając akumulatory litowo-jonowe piątej generacji, a także przygotowując się do przejścia na zespoły półprzewodnikowe, które mogą zapewnić klientom większy zasięg, niższe koszty i bezpieczniejsze pojazdy elektryczne.
W tym roku Ford ogłosił swoje zobowiązanie do zainwestowania co najmniej 22 miliardów dolarów do 2025 roku, w dostarczanie skomunikowanych, całkowicie elektrycznych pojazdów, zaczynając od wersji EV swoich najpopularniejszych modeli – Mustanga Mach-E, E-Transita i F-150 Lightning.
Aby wesprzeć swoje długoterminowe plany dotyczące akumulatorów, Ford inwestuje w badania i rozwój w tym obszarze. W kwietniu br. marka ogłosiła otwarcie nowego globalnego centrum doskonałości – nazwanego Ford Ion Park – w celu przyspieszenia badań i rozwoju technologii akumulatorów i ogniw akumulatorowych oraz przyszłej produkcji ogniw i układów zasilających.
Ford opiera się na prawie dwudziestoletnim doświadczeniu związanym z opracowywaniem i produkcją akumulatorów, centralizując wielofunkcyjny zespół 150 ekspertów z zakresu rozwoju technologii akumulatorów, badań, produkcji, planowania, zakupów, jakości i finansów, aby pomóc firmie w szybszym opracowywaniu i produkcji ogniw i akumulatorów.
Zespół Ford Ion Park już działa. Ponadto pod koniec przyszłego roku, nakładem 185 milionów dolarów, zostanie otwarte laboratorium w południowo-wschodnim Michigan.
W maju br. Ford ogłosił również, że zwiększa inwestycje w Solid Power, wiodącego w branży producenta całkowicie półprzewodnikowych akumulatorów do pojazdów elektrycznych. Po pierwszej inwestycji w Solid Power w 2019 roku, Ford dokonuje dodatkowych nakładów kapitałowych, aby przyspieszyć dalszy rozwój technologii akumulatorów w pojazdach elektrycznych.
Akumulatory półprzewodnikowe to bez wątpienia przyszłość, jeśli chodzi o elektryfikację pojazdów. Nie używają płynnego elektrolitu znajdującego się w konwencjonalnych akumulatorach litowo-jonowych, mogą być lżejsze, o większej gęstości energetycznej i zapewniają większy zasięg oraz niższe koszty. Można je również wytwarzać na dzisiejszych liniach produkcyjnych akumulatorów litowo-jonowych, dzięki czemu Ford może ponownie wykorzystać około 70 procent inwestycji kapitałowych w te linie.
Sprawdzona wiedza specjalistyczna w zakresie elektryfikacji
SK Innovation może pochwalić się nieskazitelną historią BHP. Co jest warte podkreślenia – nie zarejestrowała ani jednego pożaru związanego z akumulatorem pojazdu elektrycznego.
Historycznie Ford był zawsze aktywnie zaangażowany w badania nad akumulatorami i pojazdami elektrycznymi, począwszy już od Henry’ego Forda i Thomasa Edisona. Do tej pory firma zabezpieczyła ponad 2 500 patentów w USA w zakresie technologii elektryfikacji, a kolejne 4 300 patentów oczekuje na zatwierdzenie.
Od 2004 roku Ford sprzedał ponad milion hybryd, hybryd typu plug-in i pojazdów całkowicie elektrycznych oraz zintegrował w swoich pojazdach cztery generacje akumulatorów. Do końca roku firma będzie produkować zelektryfikowane pojazdy i technologie wspierające w ponad 15 zakładach montażu układów napędowych i pojazdów na całym świecie.
Ford montuje hybrydowe zestawy akumulatorów i silniki elektryczne w Michigan od 2012 roku. W tym samym roku marka zainwestowała 135 milionów dolarów w zaprojektowanie, skonstruowanie i wyprodukowanie tych komponentów do pojazdów hybrydowych. Obejmowało to utworzenie łącznie 170 miejsc pracy w zakładzie w Rawsonville w celu montażu akumulatorów, a w przypadku fabryki VanDyke Transmission – montażu silników elektrycznych, a także zatrudnienie ponad 50 inżynierów, specjalizujących się w pojazdach elektrycznych.