- Ford ogłosił dodatkową inwestycję kapitałową w Solid Power w celu dalszego rozwoju technologii akumulatorów półprzewodnikowych. Mają one zapewnić klientom większy zasięg, niższe koszty zakupu i bezpieczniejsze samochody elektryczne.
- Nowe działanie opiera się na inwestycji Forda z 2019 roku, ale rozszerza strategiczne partnerstwo w celu testowania, przeprowadzania programów pilotażowych i skalowania półprzewodnikowych ogniw i macierzy akumulatorów oraz pomocy w przyspieszeniu ich dostępności w przyszłych pojazdach elektrycznych Forda.
- Najnowsza inwestycja Forda w Solid Power jest uzupełnieniem wcześniej ogłoszonej przez firmę globalnej inwestycji w wysokości 22 miliardów dolarów w zelektryfikowane pojazdy z dostępem do sieci do 2025 roku.
Zaangażowanie kapitałowe Forda w rozwój elektromobilności
Po pierwszej inwestycji w Solid Power w 2019 roku, Ford dokonał dodatkowych nakładów kapitałowych, aby przyspieszyć dalszy rozwój technologii akumulatorów w pojazdach osobowych.
– Technologia akumulatorów półprzewodnikowych jest ważna dla przyszłości pojazdów elektrycznych i dlatego bezpośrednio w nią inwestujemy, a także przyspieszamy wewnętrzne prace badawczo-rozwojowe Forda nad technologią akumulatorów nowej generacji – powiedział Hau Thai-Tang, dyrektor ds. platformy produktowej Forda. – Wykorzystując wiedzę najbardziej doświadczonych ekspertów ds. akumulatorów na świecie w firmie Ford, badamy różne sposoby zasilania w pełni elektrycznych pojazdów przyszłości, które dają radość z jazdy, wykorzystując sprawdzone procesy rozwojowe i produkcyjne. – dodał.
Baterie półprzewodnikowe to prawdziwa rewolucja. Nie wykorzystują ciekłego elektrolitu znajdującego się w konwencjonalnych akumulatorach litowo-jonowych, mogą być lżejsze, z większą gęstością energii oraz zapewniają większy zasięg i niższy koszt.
Akumulatory półprzewodnikowe przyszłością motoryzacji?
Firma Solid Power, która wykorzystuje ogniwa akumulatorów półprzewodnikowych na bazie siarczków, wykazała swoją zdolność do wytwarzania i skalowania wszystkich akumulatorów półprzewodnikowych nowej generacji, które są przeznaczone do zasilania pojazdów elektrycznych o większym zasięgu, niższych kosztach i bezpieczniejszych w porównaniu do modeli używających akumulatora litowo-jonowego.
Wiodąca pozycja Solid Power we wszystkich projektach i produkcji akumulatorów półprzewodnikowych została potwierdzona dostawą setek wytwarzanych na linii montażowej ogniw akumulatorowych, które zostały zatwierdzone przez BMW Group i Ford pod koniec ubiegłego roku, formalizując plany komercjalizacji Solid Power przez dwóch długoterminowych partnerów motoryzacyjnych.
– Upraszczając konstrukcję akumulatorów półprzewodnikowych w porównaniu z akumulatorami litowo-jonowymi, będziemy w stanie zwiększyć zasięg pojazdów, poprawić rozplanowanie wnętrza oraz zwiększyć pojemność przestrzeni bagażowej aut, a ostatecznie zapewnić klientom niższe koszty i lepszą wartość – powiedział Ted Miller, menedżer Forda ds. badania podsystemów elektryfikacji i zasilania. – Z niecierpliwością czekamy na dostarczenie tych ulepszeń i współpracę z Solid Power, aby bezproblemowo i szybko zintegrować ich oparte na siarczkach całkowicie półprzewodnikowe ogniwa akumulatorów z istniejącymi procesami produkcji ogniw litowo-jonowych w sposób o wiele bardziej wydajny, w porównaniu do produkcji półprzewodnikowych ogniw akumulatorów tlenkowych.
Zgodnie z nową umową, Ford otrzyma pełnowymiarowe ogniwa 100 Ah od Solid Power do testowania i integracji w pojazdach począwszy od przyszłego roku. Solid Power już teraz produkuje akumulatory półprzewodnikowe 20 Ah na pilotażowej linii produkcyjnej, wykorzystując procesy i sprzęt do produkcji litowo-jonowej.
Ford zawarł również oddzielną umowę o wspólnym rozwoju z Solid Power w celu opracowania i przetestowania specyficznej konstrukcji ogniw akumulatorowych oraz pomocy w usprawnieniu integracji nowych rozwiązań z przyszłymi pojazdami.
– Obecnie oferujemy szeroką gamę samochodów zelektryfikowanych m.in. hybrydową Pumę, Kugę w kilku wersjach z hybrydą plug-in włącznie, czy też w pełni elektrycznego Mustanga Mach-E o rewelacyjnych osiągach. Nasi klienci już teraz dostrzegają korzyści płynące z użytkowania tego typu pojazdów. Ponad 70% sprzedaży Forda Pumy stanowią samochody hybrydowe (mHEV). Przyszłość zapowiada się jeszcze bardziej elektryzująco! – powiedział Piotr Pawlak, prezes i dyrektor generalny Ford Polska.
Centrum doskonalenia akumulatorów Ford Ion Park
Wcześniej Ford ogłosił utworzenie nowego globalnego centrum doskonalenia akumulatorów – nazwanego Ford Ion Park – w celu przyspieszenia badań i rozwoju technologii akumulatorów i ogniw akumulatorowych – w tym przyszłej produkcji akumulatorów.
Ford jest aktywnie zaangażowany w badania nad akumulatorami i pojazdami elektrycznymi od czasów Henry’ego Forda i Thomasa Edisona. Do tej pory firma zabezpieczyła ponad 2 500 patentów w USA w zakresie technologii elektryfikacji, a kolejne 4 300 patentów oczekuje na zatwierdzenie. Oprócz tego Ford sprzedał ponad 1 milion hybryd, hybryd plug-in i pojazdów w pełni elektrycznych od 2004 roku.