Boom na wakacje we własnych krajach sprawił, że wybieramy weekendy na kempingu, jednodniowe wycieczki na plażę, czy wypoczynek na łonie natury, a podczas krótkich wypadów polegamy częściej na własnych samochodach.
Tego lata, ze względu na ograniczenia w podróżowaniu, więcej osób może jeździć samochodem, zamiast wybierać inne opcje transportu. Dla niektórych takie wyjazdy mogą skończyć się tragicznie. Każdego roku śmiertelnego udaru termicznego doznają dzieci i zwierzęta domowe, pozostawione w nagrzewających się wnętrzach zaparkowanych w słońcu pojazdów.
Ford opracował nowe rozwiązanie techniczne, które może temu zapobiec. Funkcja Rear Occupant Alert przypomina kierowcy o konieczności sprawdzenia sytuacji na fotelach pasażerów z tyłu, jeżeli przed podróżą były otwierane tylne drzwi.
Grupa działaczy KidsandCars.org wymienia przypadki pozostawienia dziecka w samochodzie oraz uwięzienia dziecka w kabinie po samodzielnym uzyskaniu do niej dostępu, jako główne ryzyko śmierci w wyniku udaru cieplnego. Organizacja informuje, że ciało dziecka przegrzewa się trzy do pięciu razy szybciej niż ciało osoby dorosłej. W Stanach Zjednoczonych dochodzi w takich okolicznościach średnio do 39 zgonów rocznie, czyli co dziewięć dni ma miejsce jeden śmiertelny wypadek. W Europie zdarzenia takie są mniej powszechne, ale odnotowano je w Irlandii, Francji i Belgii. Czasami sprawy w swoje ręce biorą przechodnie, próbując zapobiec tragedii
Upalna pogoda może być również niebezpieczna dla zwierząt pozostawionych w pojazdach. W latach 2009-2018 Królewskie Towarzystwo Zapobiegania Okrucieństwu wobec Zwierząt (RSPCA) odnotowało w Anglii i Walii 64 443 zgłoszeń, uznanych za przypadki narażenia zwierząt na przegrzanie. Według RSPCA w Australii, wystarczy zaledwie sześć minut, aby narazić psa na śmierć w gorącym samochodzie.
Jak do tego dochodzi
Eksperci radzą kierowcom, aby zapamiętali zasadę „look before lock” i spojrzeli zanim zaryglują zamki, co pozwoli uniknąć nieumyślnego pozostawienia dziecka lub zwierzęcia w samochodzie. System Rear Occupant Alert przypomina, że kierowca otwierał tylne drzwi, zanim zaczął jazdę. System ten aktywuje się po zatrzymaniu pojazdu i wyłączeniu zapłonu.
Ostrzeżenie jest wyświetlane na ekranie centralnym przez dziesięć sekund lub do momentu anulowania. Towarzyszy mu ostrzeżenie dźwiękowe, przypominające kierowcy o konieczności sprawdzenia tylnych siedzeń przed opuszczeniem pojazdu. Oprócz ostrzegania o obecności dziecka lub zwierzęcia, system może również przypominać kierowcy o pozostawieniu z tyłu wartościowego przedmiotu, np. laptopa lub torebki i uchronić je przed kradzieżą.
W Europie system ten montowany jest w modelach EcoSport, Fiesta, Focus, Galaxy, Kuga, Mondeo Hybrid, Puma, S-MAX, Transit i Tourneo Connect. Jest on również dostępny w nowym, w pełni elektrycznym Mustangu Mach-E*, który ponadto ma jeszcze jedno przydatne rozwiązanie, ukryte w szklanym panoramicznym dachu. Specjalna powłoka sprawia, że wnętrze modeli Mach-E wyposażonych w opcjonalny dach pozostaje chłodniejsze latem i cieplejsze zimą. Dodatkowo, wewnętrzna warstwa pomiędzy szybami stanowi barierę dla promieni ultrafioletowych.
Zagrożenia przedstawione w filmie „Ice baby”
Aby zwrócić uwagę na niebezpieczeństwa, związane z nagrzewaniem się wnętrz samochodów, Ford zlecił stworzenie rzeźb z lodu, nazwanych „Ice Baby” oraz „Ice Dog”, a następnie umieszczenie ich wewnątrz samochodu w ośrodku “Weather Factory” w dziale badawczo-rozwojowym w Kolonii w Niemczech. Temperatura w hali na zewnątrz samochodu została ustawiona na 35° C. Jednak w ciągu 19 minut temperatura w kabinie wzrosła do 50°C. Lodowe rzeźby natychmiast zaczęły topnieć.
Profesjonalny rzeźbiarz tworzący w lodzie wykonał na potrzeby filmu podobiznę rocznego dziecka, ssącego smoczek i trzymającego zabawkę oraz pełnowymiarowego psa rasy labrador, ubranego w obrożę, siedzącego w klatce dla zwierząt w tylnej części Forda Focusa kombi. Testy w ośrodku, w którym Ford zwykle poddaje próbom na warunki pogodowe gamę swoich modeli, pokazały, jak w kabinie dochodzi do efektu cieplarnianego. Promieniowanie krótkofalowe operuje przez szyby, odbija się od obić siedzeń oraz deski rozdzielczej i nagrzewa pojazd.
System Rear Occupant Alert wprowadzony został w momencie, kiedy niezwykle popularne jest posiadanie zwierząt domowych. Od początku pandemii Covid-19, w aż 3,2 mln gospodarstw domowych w Wielkiej Brytanii pojawiło się jakieś zwierzę domowe.
Cytaty
„Mogliśmy oglądać czasem w wiadomościach, jak straszne bywają konsekwencje chwili roztargnienia. System Rear Occupant Alert pomoże kierowcom pamiętać to, o czym nigdy nie powinni zapomnieć – że na tylnych siedzeniach mogło pozostać dziecko lub zwierzę domowe.
Joerg Beyer, główny dyrektor działu konstrukcyjnego, Ford of Europe
„Śmierć dziecka jest tragedią dotykającą całą rodzinę, przyjaciół i szerszą społeczność – a w tym przypadku można jej tak łatwo uniknąć. Temperatura ciała dzieci podnosi się trzy do pięciu razy szybciej, niż u dorosłych. Przedstawienie, jak szybko bryła lodu zmienia się w strużkę wody, naprawdę uświadamia ryzyko, jakie podejmują kierowcy, zostawiając dziecko w samochodzie.”
Dr Arianna Lopes Vieira, lekarka rodzinna z Londynu
„Obserwujemy ogromny wzrost liczby posiadanych przez ludzi psów w ciągu ostatnich 18 miesięcy, a wraz z większością wyjazdów wakacyjnych, które w tym roku mają zasięg regionalny, wielu właścicieli zabierze psy na długie podróże po raz pierwszy. Niestety, psy regulują swoją temperaturę poprzez dyszenie – a w zamkniętej przestrzeni może to zwiększyć poziom wilgotności i jeszcze pogorszyć sytuację.”
Laura Morrison, lekarz weterynarii z brytyjskiego stowarzyszenia ochrony zwierząt RSPCA
Ford Rear Occupant Alert
###
* Mustang Mach-E w konfiguracji z tylnym napędem i akumulatorem trakcyjnym o zwiększonej pojemności zapewnia do 610 km zasięgu jazdy na energii elektrycznej, zgodnie z normą WLTP.
Deklarowane zużycie paliwa/zużycie energii w cyklu WLTP, emisja CO2 i zasięg napędu elektrycznego mierzone są zgodnie z wymaganiami i specyfikacjami technicznymi regulaminów europejskich (WE) 2 i (WE) 715/2007 w aktualnym brzmieniu. Przyjęta obecnie procedura testowa pozwala na porównanie wyników uzyskanych przez różne typy pojazdów oraz różnych producentów.