Biuro prasowe Ford Polska

Pustynny drapieżnik pręży muskuły: Ford prezentuje najbardziej terenowy i najlepiej wyposażony w systemy łączności model F-150 Raptor w historii

Ford, lider rynku amerykańskich pickupów, stworzył w 2009 roku ikonę jazdy w terenie, wprowadzając inspirowany wyścigami pustynnymi model F-150 Raptor. Został on zaprojektowany nie tylko do szybkiej jazdy terenowej, ale także do skoków ponad muldami.

Dzisiaj samochód rodzi się na nowo w postaci zupełnie nowego F-150 Raptora trzeciej generacji, który wykorzystuje mechaniczne i techniczne zaawansowanie oraz precyzję Raptora i wzbogaca ją o udoskonaloną technikę łączności, co oznacza, że zadowolenie jego właścicieli będzie z czasem rosło.

– Raptor to prawdziwie pustynny samochód. Wprowadziliśmy go właśnie na wyższy poziom – powiedział Ali Jammoul, dyrektor programu pojazdów Ford Performance. – Nowy Raptor łączy wytrzymałość i moc, pozwalającą na szybką jazdę w terenie, z zaawansowaną techniką i komunikacją, dzięki czemu reprezentuje tzw Built Ford Tough – dodał Jammoul.

F-150 Raptor przyćmił wynikami sprzedaży sukcesy innych znanych ikon wysokich osiągów. W ciągu ostatnich czterech lat Raptor poprzedniej generacji przewyższył łączną sprzedaż całej gamy samochodów sportowych Porsche, a także wynik Chevroleta Corvette.

 Gwarancja wysokich osiągów

Terenowy pickup o wysokich osiągach jest definiowany przez swoje zawieszenie, a nowy F-150 Raptor debiutuje z całkowicie przeprojektowanym układem jezdnym. Przekonstruowany układ obejmuje kompletnie nowe, pięciowahaczowe tylne zawieszenie, opracowane specjalnie dla Raptora i zaprojektowane tak, aby zapewnić większą kontrolę i większą moc przenoszoną na podłoże oraz większe możliwości w trudnym terenie przy dużych prędkościach.

– Raptor wywodzi się z wyścigów Baja 1000, a jego pięciowahaczowe tylne zawieszenie zwiększa terenową dzielność i osiągi, ponieważ zastosowaliśmy większy skok kół, niż w jakimkolwiek innym wcześniejszym Raptorze – powiedział Carl Widmann, główny inżynier Ford Performance. – Jak w pojazdach wyczynowych, każdy szczegół Raptora został zaprojektowany z myślą o precyzji prowadzenia w momentach, kiedy Twoja stopa wciska pedał przyspieszenia w podłogę, wokół widzisz tylko pustynię i słyszysz ryk silnika – dodał Widmann.

Pięciowahaczowe zawieszenie tylne wyposażono w bardzo długie wahacze wleczone, aby lepiej utrzymać pozycję osi w trudnym terenie, zastosowano też drążek Panharda i 24-calowe sprężyny – najdłuższe w pojazdach tej klasy*. Konstrukcja zawieszenia w połączeniu z bardziej wyrafinowanym oprogramowaniem zarządzającym pracą silnika oznacza, że samochód może przekazać większy moment obrotowy na tylne koła, aby szybciej ruszyć z miejsca, uzyskać lepsze przyspieszenie i precyzyjniejszą reakcję na zmiany położenia przepustnicy, jednocześnie zapewniając komfort, stabilność, dobre prowadzenie, kontrolę i przyczepność przy dużej prędkości.

Skuteczne pokonywanie zagłębień terenu i lądowanie po skokach umożliwiają amortyzatory nowej generacji FOX™ Live Valve™  z wewnętrznym skróconym obiegiem i z najnowocześniejszym sterowaniem elektronicznym, oferujące regulację tłumienia w zależności od pozycji tłoka w amortyzatorze. Największe amortyzatory, jakie kiedykolwiek zastosowano w Raptorze zostały zaprojektowane tak, aby były bardziej odporne na obciążenia termiczne i jeszcze szybciej reagowały na zmiany terenu, co daje większą pewność podczas dłuższej jazdy po pustyni. Większe korpusy amortyzatorów o średnicy 3,1 cala, wykonane z anodyzowanego aluminium, są wypełnione nowym płynem o niskich oporach tarcia, zaprojektowanym specjalnie w celu zmniejszenia strat wewnątrz amortyzatora. Służy to poprawie komfortu jazdy zarówno w terenie, jak i na asfalcie. Nowe elektronicznie sterowane zawory główne amortyzatorów zostały sprawdzone w wyścigach, a ich unowocześniona konstrukcja umożliwia tłumienie sił przekraczających 4400 niutonów w każdym amortyzatorze przy prędkościach rozwijanych w warunkach pustynnych.

Odczyty z czujników położenia zawieszenia i innych czujników rozmieszczonych wokół samochodu wpływają na niezależną zmianę współczynnika tłumienia każdego z amortyzatorów. Dzieje się tak do 500 razy na sekundę, dzięki czemu amortyzatory reagują z taką samą prędkością, z jaką ludzki mózg przetwarza informacje wizualne. W rezultacie pojazd reaguje, zanim kierowca zdąży zarejestrować zmianę warunków terenowych.

Obserwuj Ford Polska – Samochody Dostawcze

Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera, jeśli chcesz być na bieżąco. Wszystkie ważne informacje otrzymasz bezpośrednio na swój adres e-mail.