– Inwestycja przyczyni się do modernizacji naszych południowoafrykańskich zakładów, pomagając im odegrać ważniejszą rolę w procesie transformacji i rozwoju globalnej działalności motoryzacyjnej Forda, a także w naszym strategicznym sojuszu z Volkswagenem – powiedziała Dianne Craig, prezes Ford’s International Markets Grup. – Ranger jest jednym z naszych najlepiej sprzedających się pojazdów, odnoszących największe sukcesy na świecie. Inwestycja wyposaży nasz zespół w narzędzia i obiekty, dzięki którym będziemy mogli dostarczyć najlepszego Forda Rangera w historii, zwiększając liczbę produkowanych egzemplarzy i podnosząc ich jakość – dodała Dianne Craig.
Ford ogłosił plany inwestycji podczas spotkania z mediami, w którym uczestniczył prezydent RPA Cyril Ramaphosa oraz kilku najważniejszych przedstawicieli rządu, w tym minister handlu, przemysłu i konkurencji Ebrahim Patel, minister Departamentu Przedsiębiorstw Publicznych Pravin Gordhan, premier prowincji Gauteng – David Makhura, burmistrz miasta Tshwane Randall Williams, a także reprezentanci wyższej kadry kierowniczej Forda.
Oczekuje się, że dzięki inwestycji w zakład Forda w Silverton, będzie on generował przychody przekraczające 1,1% produktu krajowego brutto RPA.
Roczna zdolność produkcyjna zakładu Silverton wzrośnie ze 168 tys. do 200 tys. pojazdów, głównie nowego pickupa Forda Rangera, przeznaczonego na rynek krajowy i ponad 100 rynków światowych. Fabryka będzie również w ramach strategicznego sojuszu Forda z Volkswagenem produkować pickupy Volkswagena.
Zwiększona produkcja oznacza stworzenie 1 200 nowych miejsc pracy i podniesienie zatrudnienia w Fordzie w Republice Południowej Afryki do 5 500 pracowników, co wraz planowanymi dodatkowymi 10 000 nowymi miejscami pracy w lokalnej sieci dostawców Forda, daje łączną liczbę 60 000 zatrudnionych.
Wkład kapitałowy w wysokości 686 mln USD (10,3 mld randów RPA), przeznaczony na głęboką modernizację zakładu montażowego w Silverton, wpłynie na znaczną poprawę wydajności produkcji i jakości pojazdów.
Modernizacja obejmie budowę nowego zakładu produkcji nadwozi z najnowszą zrobotyzowaną linią montażu oraz nowej, zaawansowanej tłoczni. Oba obiekty będą po raz pierwszy zlokalizowane na miejscu, co wpłynie na unowocześnienie i usprawnienie zintegrowanego procesu produkcji w Silverton, a także na podniesienie jakości oraz zmniejszenie ogólnych kosztów i ilości odpadów.
Nowa tłocznia będzie korzystała z szybkiej linii produkcyjnej, wytwarzającej wszystkie główne elementy blaszane nowego Rangera. Elementem linii będzie w pełni zautomatyzowany system przechowywania i wybierania tłoczników, który zostanie umieszczony w dachu obiektu, co w innowacyjny sposób skraca procesy związane z przygotowaniem pras. Ponadto, nowoczesny system skanowania powierzchni światłem niebieskim, kontrolujący niedoskonałości, zapewni najwyższą jakość produktów końcowych opuszczających tłocznię.
Przeprowadzone zostaną również udoskonalenia na linii produkcyjnej, lakierni i sekcji montażu końcowego, w celu usprawnienia przepływu pojazdów w zakładzie, a także rozbudowa placu kontenerowego i placu dla pojazdów.
Ford stworzy również nowe centra modyfikacji pojazdów i centra szkoleniowe – aby wyposażyć wszystkich pracowników Forda w wiedzę i umiejętności, wymagane do maksymalnego wykorzystania możliwości zmodernizowanych zakładów w Silverton.
– Tak głęboka modernizacja i najnowocześniejsze technologie produkcyjne przyczynią się do wzrostu wydajności naszej działalności w RPA, wpłyną zarówno na sekwencyjne dostawy części bezpośrednio na linię montażową, zwiększenie prędkości linii produkcji pojazdów, jak i precyzję montażu, a w efekcie na podniesienie jakości do najwyższych standardów, których oczekują nasi klienci – powiedział Andrea Cavallaro, dyrektor ds. operacyjnych w Ford’s International Markets Group.
Status «Island mode»
Nowy program inwestycyjny uwzględnia założenia niedawno ogłoszonego projektu wykorzystania energii odnawialnej Project Blue Oval, zgodnego z globalnym zobowiązaniem firmy, aby do 2035 roku wszystkie zakłady produkcyjne wykorzystywały pozyskiwaną w całości lokalnie energię ze źródeł odnawialnych i do roku 2050 osiągnęły neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla.
Pierwsza faza Projektu Blue Oval jest już w trakcie realizacji – w zakładzie w Silverton powstaną zadaszenia z panelami solarnymi dla 4 200 pojazdów.
– Naszym celem jest osiągnięcie statusu «Island Mode», czyli zupełne odłączenie zakładu Silverton od zewnętrznej sieci energetycznej i osiągnięcie całkowitej samowystarczalności oraz neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla do 2024 roku – powiedział Cavallaro. – Będzie to jedna z pierwszych fabryk Forda na świecie, która osiągnie ten status.
Modernizacja naszej bazy dostawców
Ford zainwestuje również 365 mln USD (5,5 mld randów RPA) w unowocześnienie oprzyrządowania w fabrykach głównych dostawców firmy.
– Nowe oprzyrządowanie dostarczone naszym dostawcom jest elementem wspólnej modernizacji, dzięki której podniesie się zarówno jakość, jak i liczba egzemplarzy nowego Rangera, produkowanych dla klientów w kraju i za granicą – powiedział Cavallaro.
Wzrost gospodarczy
– Częścią naszych szeroko zakrojonych inwestycji w fabryce w Silverton jest również nowa, należąca do Forda i obsługiwaną przez niego linia montażu podwozi do nowych pojazdów w specjalnej strefie ekonomicznej Tshwane (TASEZ) – powiedział Ockert Berry, wiceprezes ds. operacyjnych Ford Motor Company of Southern Africa.
Bliska lokalizacja nowej linii i naszych głównych dostawców komponentów, którzy znajdą się w sąsiedztwie fabryki Silverton w TASEZ będzie miała kluczowy wpływ na zwiększenie naszych zdolności produkcyjnych, ponieważ podzespoły będą sekwencjonowane bezpośrednio na linii montażowej – dodał Berry. – To znacznie zmniejszy koszty logistyczne i złożoność dostaw, poprawi wydajność i pozwoli nam montować więcej Rangerów w tym samym czasie.
Przedstawiciele Forda zasiadają w zarządzie TASEZ, a firma ściśle współpracuje ze wszystkimi trzema sferami władzy oraz podmiotami państwowymi, jak państwowa grupa logistyczna Transnet, przy tworzeniu wysokoprzepustowego korytarza kolejowego pomiędzy prowincją Gauteng, a prowincją Eastern Cape. Wielozadaniowa linia, połączy fabrykę Silverton i strefę TASEZ z Port Elizabeth, w którym znajduje się fabryka silników Forda Struandale oraz Specjalna Strefa Ekonomiczna Coega.
Kolejowy Korytarz Towarowy o wysokiej przepustowości między prowincjami Gauteng i Eastern Cape będzie kierował całą spedycję przychodzącą i wychodzącą Forda wyłącznie przez Port Elizabeth, aby obsłużyć zwiększoną produkcję. Przewiduje się, że stworzy on tysiące miejsc pracy w ogólnym łańcuchu wartości.
– Inwestycja w zakłady produkcyjne Forda w Republice Południowej Afryki podkreśla nasze nieustanne zaangażowanie w dostarczanie klientom z RPA i całego świata coraz lepszych pojazdów. Daje jednocześnie możliwości rozwoju naszym pracownikom, nowym członkom zespołu i całej naszej społeczności – powiedział Neale Hill, dyrektor zarządzający Ford Motor Company of Southern Africa.