Biuro prasowe Ford Polska

Ford i bezpieczny dystans

Kiedy ludzie zaczynają wyciągać krzykliwe bożonarodzeniowe bluzy z dna swoich szaf, szykując się do świąt, Ford stworzył coś, w czym naprawdę poczujesz się wyjątkowo.

Może wyglądać jak każdy inny strój świąteczny, jednak sweter «Bezpieczny dystans» ma wbudowany specjalny prezent dla rowerzystów i użytkowników elektrycznych hulajnóg: małe projektorowe światła ukryte w porożach renifera, nosie i ogonie oświetlają podłoże wokół użytkownika, wyznaczając 1,5 m „bezpiecznej strefy” w kształcie choinki. Dzięki temu inni użytkownicy dróg widzą, że pozostawiają wystarczająco dużo miejsca podczas wyprzedzania.

Sweter, opracowany jako koncept, jest częścią trwającej kampanii Forda „Podziel się drogą” i wykorzystuje popularny trend nowatorskich swetrów bożonarodzeniowych do spopularyzowania kluczowego zagrożenia, jakiego doświadczają użytkownicy jednośladów. Prawie 80 procent rowerzystów twierdzi, że największym zagrożeniem są dla nich pojazdy wyprzedzające bez zachowania bezpiecznej odległości, a około dziewięciu na dziesięciu regularnie jeżdżących rowerzystów twierdzi, że tego typu niebezpieczne sytuacje zdarzają im się co najmniej raz w tygodniu1. W krajach europejskich obowiązują różne zasady dotyczące bezpiecznej odległości przy wyprzedzaniu, ale odległość 1,5 m jest ogólnie uznawana za bezpieczną przy małych prędkościach2. Dystans ten zwiększa się do 2 m przy prędkościach powyżej 50 km/h. 

Sweter pojawia się w porze roku, w której rowerzyści i użytkownicy hulajnóg są szczególnie narażeni na niebezpieczeństwo z powodu częstszego poruszania się po zmroku lub przed świtem. Nie mniej w 2020 roku świąteczny sweter «Bezpieczny dystans» może być równie przydatny dla pieszych, jako że dystans społeczny stał się ostatnio elementem mentalności społecznej.

Na początku tego roku Ford zaprezentował również kurtkę Emoji Jacket w ramach kampanii, która miała na celu zmniejszenie napięć między kierowcami i rowerzystami. Rowerzysta ubrany w kurtkę mógł wyświetlać symbole podstawowych emocji, a także swoje zamiary w ruchu drogowym za pomocą dużych, rozświetlonych wskaźników migających na plecach kurtki, co pomogło promować lepsze zrozumienie i tolerancję pomiędzy użytkownikami dróg.

Podziel się drogą

Kampania Forda “Podziel się drogą” ma na celu wspieranie harmonii pomiędzy użytkownikami dróg i podkreśla przekonanie firmy, że umożliwienie większej liczbie osób bezpiecznego poruszania się na rowerze i skuterze, zwłaszcza w przypadku krótkich przejazdów, podnosi bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg.

Firma stworzyła wielokrotnie nagradzane warsztaty w wirtualnej rzeczywistości, aby kierowcy i rowerzyści mogli lepiej zrozumieć wzajemne trudności związane z jazdą. „WheelSwap” pozwala kierowcom i rowerzystom przekonać się, jak nierozważne prowadzenie samochodu, czy jazda na rowerze może być uciążliwa dla innych użytkowników dróg i stworzyć ryzyko śmiertelnego wypadku. Wstępne badania pokazują, że wszyscy poddani eksperymentowi obiecywali po jego zakończeniu zmianę swoich zachowań.

Ubiory sygnowane przez Forda

Świąteczny sweter «Bezpieczny dystans», to najnowszy z serii ubiorów Forda, mających na celu promowanie odpowiedzialnych zachowań na drodze. W 2015 r. zaprezentowano Kombinezon symulacji działania narkotyków, który pozwala doświadczyć podobnych efektów, jak te odczuwane przez osoby używające narkotyków, aby uzmysłowić wysoki poziom zaburzenia sprawności. W 2016 roku Ford stworzył podobny kombinezon „Wczorajszy garnitur” pokazujący często lekceważone skutki jazdy na kacu. Ford opracował również „Kombinezon trzeciego wieku” i „Kombinezon ciążowy”, aby lepiej uzmysłowić potrzeby starszych kierowców i przyszłych matek.

Cytaty:

W 2020 roku, może i doszliśmy do wprawy w utrzymywaniu bezpiecznego dystansu w sklepach lub na chodnikach, ale nie zawsze jesteśmy w tym dobrzy na drogach. Świąteczny sweter «Bezpieczny dystans» może wydawać się zabawny, ale przesłanie jest poważne: wszyscy musimy mieć na uwadze innych użytkowników dróg i postarać się, by każdy z nich wrócił do domu na Święta, bez względu na to, jakim środkiem transportu podróżuje.

Emmanuel Lubrani, odpowiedzialny w Ford of Europe za kampanię „Podziel się drogą”

Nota:

1 Raport o stanie brytyjskiego ruchu rowerowego: https://www.britishcycling.org.uk/zuvvi/media/bc_files/road/2019/nationalroadseries/State_of_Cycling_report_Digital_pages.pdf

2 https://www.cyclinguk.org/blog/why-we-need-minimum-safe-overtaking-distances-highway-code

Dokumenty do pobrania

Obserwuj Ford Polska

Obserwuj Ford Polska – Samochody Dostawcze

Chcesz otrzymywać informacje prasowe na swój adres e-mail?

Zapisz się do naszej bazy kontaktów, jeśli chcesz być na bieżąco. Wszystkie ważne informacje otrzymasz bezpośrednio na swój adres e-mail.