W czasach, gdy powszechne stało się przenoszenie prawdziwych samochodów do gier komputerowych, jest to pierwszy przypadek materializacji wirtualnego samochodu, który jeszcze nie pojawił się w grze, a ma już postać fizycznego modelu, który powstał w ramach współpracy producenta aut z graczami.
Podróż do rzeczywistości wyścigowego auta Fordzilla P1 rozpoczęła się w marcu tego roku, gdy gracze zostali zaproszeni do głosowania na Twitterze, które miało określić wyposażenie i funkcje samochodu, w tym konfigurację siedzeń, umiejscowienie silnika i projekt kokpitu. W trakcie głosowania fani oddali prawie ćwierć miliona głosów
Zespół Fordzilla P1: esencja radości
Karoserię innowacyjnego samochodu wyścigowego Fordzilla P1 zaprojektował Arturo Ariño , wnętrze jest wizją Roberta Engelmanna. Obaj są projektantami Forda.
Samochód wyścigowy zbudowano na bazie jednolitej struktury typu monocoque, częściowo zamkniętej dużą, chroniącą kierowcę i pasażera, przezroczystą osłoną, jak w myśliwcu. Przezroczysta osłona nie tylko zaciera granicę między nadwoziem i wnętrzem, ale podkreśla również nietypową pozycję za kierownicą, niczym w bolidzie F1.
Nadwozie jest połączeniem eleganckiego przodu, przypominającego auta klasy GT z pięknie ukształtowanymi przednimi błotnikami oraz głęboko rzeźbionymi powierzchniami bocznymi, z zapadającymi w pamięć, płynnie ukształtowanymi łukami, wizualnie łączącymi kokpit z tylnymi kołami. Całkowicie odsłonięty, aerodynamicznie ukształtowany tył pojazdu przywodzi na myśl surowość torów wyścigowych.
W kokpicie znalazły się rozmieszczone po bokach monitory LED, na bieżąco informujące kierowcę i pasażera o sytuacji na torze. Ponadto, wbudowany w kierownicę ekran umożliwia bezpośrednią wymianę informacji i danych z centrum dowodzenia zespołu wyścigowego w boksach serwisowych. Całe wnętrze zaprojektowano tak, by pomóc zminimalizować rozproszenie uwagi kierowcy podczas wyścigu i zwiększyć radość ze współzawodnictwa na torze.
W siedem tygodni od projektu do rzeczywistości
Fordzilla P1 to pierwszy w historii samochód Forda zbudowany cyfrowo, bez jakiejkolwiek bezpośredniej interakcji człowieka z człowiekiem w całym procesie. Z powodu pandemii, został zaprojektowany przez zespół, który nigdy się nie spotkał, pracując zdalnie i w rozproszeniu w pięciu różnych krajach. Pojazd zbudowano w zaledwie siedem tygodni – czyli o połowę krócej, niż zwykle. Ukończona konstrukcja to pełnowymiarowy model nadwozia i wnętrza o ekstremalnych proporcjach i naprawdę niepowtarzalnym charakterze.
Współtworzony przez graczy i dla graczy hipersamochód ma kilka wyjątkowych elementów, dedykowanych społeczności sim-racerów ścigających się na symulatorach. Na podłodze przed fotelem pasażera znajduje się akronim AFK (Away From Keyboard, czyli „Z dala od klawiatury”) – zabawne przypomnienie, że osoby siedzące w tym fotelu nie znajdują się przed komputerem. Grafika #levelup potwierdza, że gracze i kierowcy wyścigowi dążą do doskonałości za każdym razem, gdy grają lub się ścigają, podczas gdy napis #liftoff ma upamiętniać przeniesienie tego wyścigowego auta z wirtualnego do prawdziwego świata. Najważniejsze przesłanie dla każdego gracza i kierowcy można przeczytać na przednim, dolnym spojlerze; akronim GLHF (Good luck have fun), czyli wiadomość: „Powodzenia, baw się dobrze i ciesz się jazdą”.
Wymiary
Wymiary bolidu Fordzilla P1 przedstawiają się następująco:
- Długość: 4731 mm
- Szerokość: 2000 mm
- Wysokość: 895 mm
- Koła: Przednie opony 315 x 30 x r21. Tylne opony 355 x 25 x r21
Cytaty:
Co za wspaniały pojazd. Kocham każdy kawałek tego samochodu. Kiedy na początku tego roku weryfikowaliśmy różne projekty, najistotniejszy był dla mnie fakt, by bez wahania można było rozpoznać w nich Forda, a Fordzilla P1 zdecydowanie spełnia te kryteria: wygląda wspaniale i autentycznie. Jest innowacyjny, nie tylko ze względu na sposób w jaki się narodził – jako wspólne dzieło znających się na rzeczy pasjonatów ze społeczności graczy oraz naszego niezwykle utalentowanego zespołu projektowego.
Stuart Rowley,
prezes Ford of Europe
Radość leży u podstaw wszystkich zorientowanych na człowieka projektów. Czyż nie jest wspaniale na niego patrzeć, siedzieć w nim i go prowadzić? No cóż, w przypadku Team Fordzilla P1, odpowiedź na wszystkie te pytania brzmi: TAK!
Amko Leenarts,
szef Działu Projektowego w Ford of Europe
Bardzo wiele w tym projekcie zrobiliśmy po raz pierwszy. To był dla nas pierwszy w pełni cyfrowy projekt. Pierwszy samochód, zaprojektowany publicznie, z zachowaniem pełnej przejrzystości oraz pierwszy, jaki kiedykolwiek zaprojektowaliśmy zdalnie, we współpracy z projektantami z pięciu różnych krajów. Niektórzy z nich nigdy nie spotkali się twarzą w twarz. Fakt, że ukończyliśmy to wszystko w mniej niż połowę potrzebnego czasu jest świadectwem prawdziwej pasji, którą zespół miał dla tego projektu.
Borys Ferko,
szef Zespołu Projektowego w Ford of Europe
Od chwili założenia Team Fordzilla w 2019 roku, robiliśmy wszystko inaczej, wykorzystując nasze mocne strony i unikalne podejście do gier. Nasz innowacyjny samochód wyścigowy P1 jest doskonałym przykładem wykorzystania naszej wiedzy o świecie motoryzacji do materializacji doświadczeń rzeczywistego i wirtualnego świata.
Emmanuel Lubrani,
Team Fordzilla