- Nowy pięciotonowy Transit jest najwszechstronniejszym pojazdem dostawczym w gamie Transita, jaki Ford kiedykolwiek zbudował; oferowany jest w szerokiej gamie wersji, ze wzmocnionym zawieszeniem, układem napędowym i hamulcami.
- Nowy flagowy model rodziny Transita dostępny jest z nadwoziem zamkniętym lub jako podwozie z kabiną, o dopuszczalnej masie całkowitej 5000 kg i ładowności netto do 2347 kg w wersji zamkniętej lub 2558 kg w wersji z fabryczną platformą.
- 2,0-litrowy silnik wysokoprężny EcoBlue o mocy 170 KM, Heavy Duty Truck (HDT), zapewnia trwałość, osiągi i niskie zużycie paliwa; dostępna jest opcjonalna, wiodąca w klasie 10-biegowa automatyczna skrzynia biegów.
- Dzięki zwiększonej dopuszczalnej masie całkowitej i ładowności pojazd skierowany jest do klientów zainteresowanych ciężkim transportem w sektorze usług komunalnych i budownictwie, otwiera też wiele możliwości modyfikacji dla służb ratowniczych i transportu publicznego.
W najmocniejszy Fordzie Transicie w historii wprowadzono istotne mechaniczne udoskonalenia, dzięki którym będzie mógł zaoferować klientom najlepszą jak do tej pory ładowność i parametry transportowe, przy jednoczesnym zachowaniu trwałości, kultury pracy i komfortu podczas jazdy podobnych do samochodów osobowych. Zalety te uczyniły Transita ulubionym firmowym modelem dostawczym.
Pięciotonowy Transit wzmacnia ofertę Forda w sektorze samochodów dostawczych o dużej masie całkowitej, oferowanych europejskim klientom i ma szansę umocnić pozycję Transita jako lidera na rynku pojazdów użytkowych. Większa o 300 kg ładowność, którą przewyższa poprzedni, najbardziej wydajny wariant Transita, przypadnie do gustu szczególnie klientom, którzy poszukują cięższego pojazdu-bazy do modyfikacji na wszelkie wersje wywrotek, karetek pogotowia, policyjnych samochodów dostawczych i minibusów z co najmniej 19 miejscami siedzącymi.
– Wiemy, że ładowność jest kluczowym czynnikiem, wpływającym na produktywność firm, dlatego nowy flagowy Ford Transit jest najmocniejszym i najcięższym modelem ciężarowym, jaki kiedykolwiek zbudowaliśmy – powiedział Hans Schep, dyrektor generalny ds. pojazdów użytkowych w Ford of Europe – Wysłuchaliśmy opinii naszych partnerów, zajmujących się modyfikacjami oraz ich klientów, którzy potrzebują tej dodatkowej możliwości dla swoich firm, wszystko jedno, czy niezbędna będzie wywrotka, karetka, czy większy bus. Trwała konstrukcja i elastyczność 5-tonowego Transita sprawiają, że jest to idealny wybór bez względu na jego przeznaczenie – dodał Schep.
Nadwozie dla każdego klienta
Zdolność do tworzenia modyfikacji spełniających szczególne potrzeby w firmach klientów ma często kluczowe znaczenie dla nabywców 5-tonowych samochodów dostawczych. Ford oferuje 5-tonową ciężarówkę w szerokiej gamie wersji podwozia modelu Transit z kabiną, dając klientom do wyboru trzy rozstawy osi, cztery długości ramy oraz pojedynczą lub podwójną kabinę z miejscami siedzącymi dla maksymalnie siedmiu osób (łącznie z kierowcą), co sprawia, że łatwo wybrać konfigurację najlepiej odpowiadającą specyficznym wymaganiom firmy.
Dopuszczalna ładowność podwozia z kabiną wynosi 2872 kg1 dla wariantów przeznaczonych do modyfikacji nadwozia oraz 2558 kg ładowności netto¹ w przypadku wyposażenia w fabrycznie zamontowaną platformę.
Wersja podwozia z kabiną jest idealna do bardziej zaawansowanych modyfikacji z odkrytym nadwoziem, jak wywrotki tylnozsypowe lub bocznozsypowe, podnośniki koszowe i lawety. Wyższa dopuszczalna masa całkowita i opcjonalna, 10-biegowa automatyczna skrzynia biegów sprawiają, że podwozie z pojedynczą kabiną 5-tonowego Transita jest użyteczną bazą do modyfikacji na karetki pogotowia i policyjne pojazdy dostawcze lub mobilne centra dowodzenia i kontroli. Gama podwozi z kabiną nadaje się również do modyfikacji na minibusy i pojemne pojazdy komunikacji, przystosowane do przewozu pasażerów z wózkami inwalidzkimi, w których zwiększona dopuszczalna ładowność i nacisk na osie zmniejszają ryzyko przeciążenia pojazdów podczas eksploatacji.
Pięciotonowy Transit jest również dostępny jako popularny zabudowany van „Jumbo” L4 z wysokim dachem, o ładowności netto do 2347 kg1, przestrzeni ładunkowej o pojemności 15,1 m³ i wystarczającej powierzchni do przewożenia pięciu europalet z ładunkiem. Nowe, wzmocnione burty podnoszą wytrzymałość nadwozia podczas przewożenia cięższych ładunków; zachowano również takie elementy jak: dostępna płaska podłoga ładunkowa, punkty mocowania, schodek w zintegrowanym tylnym zderzaku. Długość przestrzeni ładunkowej 4217 mm ułatwia załadunek i przewożenie przedmiotów o standardowej długości, takich jak rury lub deski. Zabudowany Transit sprawdza się również jako baza cięższych adaptacji, m.in. samochodów policyjnych, służb i usług budowlanych.
Klienci wymagający niestandardowych rozwiązań projektowych mogą skorzystać z rozbudowanej sieci Ford Qualified Vehicle Modifier (QVM), obejmującej 165 akredytowanych firm specjalizujących się w modyfikacji pojazdów w 13 krajach, które spełniają standardy Forda dotyczące produkcji, kontroli jakości i obsługi klienta. Wszystkie firmy należące do QVM oferują jakość, pozwalającą na zachowanie standardowej gwarancji firmy Ford, a także zapewniają wysoką kulturę pomocy technicznej.
Właściciele pojazdów poddanych konwersji mogą także korzystać ze wsparcia zespołu inżynierów działu pojazdów specjalnych Forda, którzy osobiście lub zdalnie mogą pomóc w projektowaniu pojazdów na zamówienie i utrzymaniu ich w dobrej kondycji, wydłużając ich okres sprawności i zmniejszając nakłady pracy właścicieli.
Udoskonalenia mechaniczne podnoszące wydajność
Wszystkie 5-tonowe warianty Transita są wyposażone w napęd na tylne koła, zapewniający optymalną trakcję przy pełnym załadunku, a układ napędowy Forda HDT gwarantuje wysoką wytrzymałość, osiągi i oszczędność paliwa. 2,0-litrowy silnik wysokoprężny Ford EcoBlue o mocy 170 KM generuje maksymalny moment obrotowy 405 Nm, niezbędny do bezproblemowego przewozu ciężkich ładunków. Układ obsługuje jedna z dwóch dostępnych przekładni: płynnie działająca, sześciobiegowa skrzynia manualna lub wiodącą w swojej klasie, 10-stopniowa, automatyczna skrzynią biegów Forda.
Większa liczba przełożeń w 10-biegowej przekładni automatycznej oznacza, że silnik EcoBlue Transita może zbliżyć się do swojej maksymalnej wydajności i zapewniać kierowcy wrażenia szybszych reakcji podczas jazdy. Adaptacyjne algorytmy przełączania, działające w czasie rzeczywistym, które pozwalają przekładni dostosować się do zmiennych warunków, sprawiają, że zawsze wybierane jest optymalne przełożenie, uwzględniające osiągi, zużycie paliwa i kulturę pracy, niezależnie od sposobu jazdy.
Wyższa dopuszczalna ładowność 5-tonowego Transita wymogła udoskonalenie elementów mechanicznych, dzięki czemu pojazd zyskał dodatkowe możliwości przy zachowaniu łatwości eksploatacji. Podwozie zyskało zmodernizowane zespoły piast, nowe koła i szersze tylne opony o średnicy 205 mm, a także nowe hamulce o większej skuteczności na tylnej osi, co ułatwia jazdę z większymi ładunkami. Wersje zabudowane otrzymały wzmocnienie górnej części nadwozia i osprzęt pomocniczy, pomagający w utrzymaniu większego ładunku.
Ponadto 5-tonowy Transit po raz pierwszy w Europie dostępny będzie ze wzmocnioną tylną osią o maksymalnym nacisku 3500 kg, która już dowiodła swojej solidności i trwałości w modelach Transita, sprzedawanych na rynku północnoamerykańskim. W wersjach z 10-biegową automatyczną skrzynią biegów montowana jest również nowa oś przednia o nominalnym dopuszczalnym nacisku 2100 kg, która zapewnia dodatkowe 225 kg nośności w stosunku do wersji standardowej.
Łatwy w prowadzeniu i utrzymaniu
Nowy 5-tonowy Transit korzysta z zaawansowanych systemów bezpieczeństwa, łączności i wspomagania kierowcy, które zostały wprowadzone do rodziny Transita pod koniec 2019 roku.
Obejmują one system komunikacji i rozrywki Ford SYNC 3,² elektronicznie sterowany układ wspomagania kierownicy, który umożliwia korzystanie z takich systemów, jak asystent wspomagający parkowanie³ i system utrzymania auta na pasie ruchu3 oraz nowy moduł interfejsowy (Upfitter Interface Module). Moduł ten, w przypadku wyposażenia pojazdu w elementy lub urządzenia specjalistyczne, pozwala na pobieranie przez nie danych z układów elektrycznych Transita, podnosząc bezpieczeństwo i wydajność – na przykład nie zezwalając na działanie wywrotki, przed unieruchomieniem pojazdu i załączeniem hamulca ręcznego.
Innowacyjne systemy komunikacji Forda pomagają również operatorom w planowaniu przeglądów i nadzorowaniu bezpieczeństwa pojazdu, co wydłuża ich produktywność. Modem FordPass Connect⁴ oferowany jako wyposażenie standardowe, umożliwia bezprzewodowe aktualizacje oprogramowania pojazdu ograniczając wizyty w serwisach. Daje też, za pośrednictwem aplikacji FordPass Pro⁵, dostęp do wielu ważnych informacji on-line, takich jak lokalizacja pojazdu, konieczność wymiany oleju i ciśnienie w oponach, co znacznie upraszcza zarządzanie pojazdem. Operatorzy większych flot mogą dzięki FordPass Connect korzystać z danych systemu Ford Telematics, dotyczących pojazdów Forda tej samej klasy, co ułatwia efektywne zarządzanie flotą.
# # #
¹ Wszystkie podane informacje dotyczące ładowności odnoszą się do ładowności netto, która przyjmuje dla kierowcy wagę 75 kg. Masa przewożonych ładunków ograniczona jest dopuszczalną masą pojazdu i rozkładem tej masy na osie.
² Nie prowadź samochodu, gdy jesteś zdekoncentrowany. W miarę możliwości korzystaj z systemów sterowania głosem; bez nich nie korzystaj z urządzeń mobilnych podczas jazdy. Niektóre systemy mogą nie być dostępne, kiedy pojazd znajduje się w ruchu. Nie wszystkie systemy są kompatybilne ze wszystkimi telefonami
³ Systemy asystenckie wspomagające kierowcę są uzupełnieniem jego uwagi, ale nie zastępują oceny sytuacji i konieczności kontrolowania pojazdu przez kierowcę. System dostępny zależnie od specyfikacji pojazdu.
⁴ Systemy mogą wymagać aktywacji.
⁵ Dostępna do pobrania jest aplikacja FordPass Pro, kompatybilna z wybranymi systemami operacyjnymi smartfonów. Za przesyłanie wiadomości i danych mogą obowiązywać dodatkowe opłaty.
Emisja CO2 i zużycie paliwa:
Deklarowane zużycie paliwa/zużycie energii, emisja CO2 i zasięg napędu elektrycznego mierzone są zgodnie z wymaganiami i specyfikacjami technicznymi regulaminów europejskich (WE) 715/2007 i (WE) 2017/1151 w aktualnym brzmieniu. Pojazdy dopuszczone do ruchu jako lekkie pojazdy dostawcze, które uzyskały homologację zgodną ze procedurą WLTP (Światową Zharmonizowaną Procedurą Testowania Pojazdów Lekkich), będą opatrzone informacjami na temat zużycia paliwa/energii i emisji CO2 według obu cykli: NEDC (Nowego Europejskiego Cyklu Jazdy) i WLTP. WLTP w pełni zastąpi NEDC najpóźniej do końca 2020 roku. Przyjęta obecnie procedura testowa pozwala na porównanie wyników uzyskanych przez różne typy pojazdów oraz różnych producentów. W fazie przechodzenia z procedury NEDC do WLTP, zużycie paliwa i emisja CO2 będą podawane również według wcześniejszej procedury NEDC. Należy pamiętać, że nieuchronnie wystąpią różnice wyników otrzymanych według starej i nowej procedury testowej, zarówno co do zużycia paliwa, jak emisji CO2, ponieważ niektóre elementy testu uległy zmianie. Na przykład ten sam samochód może mieć inne zużycie paliwa i emisję CO2 mierzone według NEDC oraz WLPT.